Waarmee kunnen we je helpen?

Onze Klantenservice staat 7 dagen per week voor je klaar

Domeinnamen Nameserver wijzigen via Mijn Hostnet

Nameserver wijzigen via Mijn Hostnet

Met een nameserver-wijziging koppel je jouw domeinnaam aan een externe nameserver. Houd er rekening mee dat het DNS na deze wijziging wordt beheerd door de beheerder van de nieuwe nameserver. De nameserver kan dan niet meer bij Hostnet worden beheerd.

De nameserver bevat alle DNS-records; deze vertalen de domeinnaam naar een IP-adres en zoeken zo de unieke locatie op internet waar jouw site zich bevindt. Een uitgebreide uitleg over de werking van het DNS vind je in ons helpdeskartikel over het DNS.

Nameserver wijzigen

Je wijzigt je nameserver eenvoudig via Mijn Hostnet:

  • Log in op Mijn Hostnet.
  • Zoek via 'Diensten' de domeinnaam waarvan je de nameservers wilt wijzigen.
  • Klik vervolgens bij de domeinnaam op het menu met de 3 puntjes.
  • Kies voor 'Nameservers wijzigen'.
  • Geef de gewenste wijziging door.

Let op: Houd er rekening mee dat het na de je aanpassing nog 4 tot 48 uur kan duren voordat de wijziging overal op het internet is overgenomen. Tijdens deze periode is het wijzigen van de nameservers via Mijn Hostnet geblokkeerd. Als je een fout hebt gemaakt of om een andere reden toch de nameservers wilt wijzigen, dan kun je hiervoor een ticket indienen in Mijn Hostnet via 'Support' > 'Contact opnemen'. Wij kunnen de nameserver-wijziging vervolgens handmatig voor je uitvoeren.

Voorwaarden nameservers

Alle beherende organisaties van de verschillende domeinextensies (zoals .nl, .com, .be) stellen voorwaarden aan de door jou ingevoerde nameservers.

Je kunt hierbij denken aan het controleren of de nameservers daadwerkelijk bestaan, het verplichten van 2 verschillende IP-adressen (soms zelfs in verschillende subnetten) of het controleren of er wel een DNS-zone is aangemaakt in de nieuwe nameserver.

Voor enkele extensies kun je hier controleren of je jouw nameservers correct hebt ingesteld:

Direct persoonlijk advies

Jij verdient de beste service. En daarom helpen we je graag, 7 dagen per week.
Ma t/m vr: 08.00 - 22.00 uur en in het weekend: 10.00 - 22.00 uur.

Twitter

Stuur ons een tweet: @Hostnet_Webcare

Facebook

Stel je vraag via Facebook: @Hostnetbv

Overige informatie

  • IP-adres:
  • OS:
  • Browser:
  • Status: