Menu
Zoeken
Inloggen
Sluiten
  • Hulp nodig?
  • Klantenservice
  • Ga naar
  • Hostnet.nl
  • Mijn Hostnet
  • Academy
Klantenservice

Heb je hulp of advies nodig?

Wij zijn 7 dagen per week beschikbaar. Ma t/m vr: 08.00 – 22.00 en in het weekend: 10.00 – 18.00

Chat met een medewerker Bel ons op 020-7500800 Verder naar Helpdesk
  • Hostnet.nl
  • Home Home
  • Domeinnamen Domeinnamen

    Domeinnamen

    Wil je een website maken? Of e-mailen met jouw bedrijfsnaam? De eerste stap is een domeinregistratie.

    Alles over domeinnamen
    • Domeinnaam registreren Je eigen domeinnaam: in 1 minuut aangevraagd
    • Domeinnaam verhuizen Haal meer uit je domeinnaam: verhuis ‘m naar Hostnet
    • E-mail E-mail voordelig én eenvoudig met je eigen domein
  • Website Website

    Website

    Of je nu een beginner of een ervaren websitebouwer bent: bij Hostnet maak jij in no-time je eigen website.

    Alles over websites
    • Website Maker Maak in 3 simpele stappen een eigen website
    • WordPress Maak je website met het populairste CMS ter wereld
    • Webhosting Host je website op ons razendsnelle shared platform
    • Website verhuizen Laat je website gratis verhuizen naar Hostnet
    • SSL-certificaten Beveilig je website met een versleutelde https-verbinding
  • Hosting Hosting

    Hosting

    Jouw website of webapplicatie verdient de beste hosting. Kies daarom voor ons betrouwbare netwerk.

    Alles over hosting
    • Webhosting Host je website op ons razendsnelle shared platform
    • VPS Profiteer van de beste performance met een eigen server
    • Hostnet Cloud Speciaal voor webdevelopers: schaalbare cloud hosting
    • Managed hosting Geen omkijken naar techniek: wij beheren jouw server
  • Online werken Online werken

    Online werken

    Met online werken beheer je jouw bestanden, agenda en e-mail in de cloud. Zo werk je in alle vrijheid.

    Alles over online werken
    • Microsoft Office 365 Gebruik de vertrouwde Office-toepassingen in de cloud
    • Hostnet App Suite Werk flexibel vanuit de cloud met Hostnet App Suite
    • E-mail E-mail voordelig én eenvoudig met je eigen domein

Druk op de 'Enter'-toets om te zoeken

Veilig betalen
Helpdesk
Veelgestelde vragen
Storingen
Zelf regelen
Vraag stellen
Contact
Zoeken
Helpdesk
Veelgestelde vragen
Storingen
Zelf regelen
Vraag stellen
Contact
Verberg de zoekresultaten

Verlenging en heractivatie van domeinnamen

In dit helpdeskartikel lees je de procedures die Hostnet hanteert voor domeinnaamverlenging en -heractivatie. Ook vind je hier de bijbehorende prijzen terug.

Annuleren van je opzegging
Heractiveren van je domeinnaam 

Verlengen of opzeggen

Verlenging van je domeinnaam gebeurt automatisch, daar hoef je niets voor te doen. Je krijgt ruimschoots voor verlenging een e-mail van Hostnet waarin wij de verlenging inclusief de prijs ter herinnering aankondigen. Wil je de domeinnaam niet langer verlengen? Zeg in dat geval je domeinnaam op via Mijn Hostnet.

E-mails na opzeggen

Na opzegging ontvang je altijd een bevestiging van Hostnet per e-mail. Daarnaast ontvangt de domeinnaamhouder na opzegging van de gTLD* domeinnaam 3 e-mails:

  • 30 dagen voor de verloopdatum van je domeinnaam;
  • 5 dagen voor de verloopdatum van je domeinnaam;
  • 3 dagen na de verloopdatum van je domeinnaam.

Deze e-mails zijn ter informatie en bevatten instructies voor wanneer je jouw domeinnaam toch wenst te behouden. De verloopdatum van een domeinnaam vind je terug in de WHOIS-informatie van de domeinnaam.

* Met gTLD worden domeinnamen van het type generic, generic-restricted of sponsored bedoeld, zoals aangegeven bij IANA.

Annuleren van je opzegging

Heb je jouw domeinnaam reeds opgezegd, maar wil je de domeinnaam toch behouden? Aan het annuleren van je opzegging voor de einddatum van je domeinnaamcontract zijn enkele voorwaarden verbonden:

  • Je domeinnaam staat geregistreerd bij Hostnet;
  • Je domeinnaam is (nog) niet opgeheven.

Als je aan deze voorwaarden voldoet, kun je de opzegging annuleren via Mijn Hostnet:

  • Log in op Mijn Hostnet.
  • Ga naar 'Account' > 'Contractoverzicht'.
  • Klik op het tandwiel rechts van de opgezegde dienst.
  • Kies voor 'Opzegging annuleren' en volg de verdere stappen.

Wanneer je jouw domeinnaam wenst te behouden, dien je bovenstaande stappen zo snel mogelijk uit te voeren, om te voorkomen dat je domeinnaam wordt opgeheven als gevolg van je eerdere opzegging. De prijs voor het weer verlengen van je domeinnaam vind je per extensie op onze pagina met prijzen van domeinnamen.

Is je domeinnaam al opgeheven en wil je deze behouden? Dan is het nodig om je domeinnaam te heractiveren.

Heractiveren van je domeinnaam

Voor het heractiveren van een domeinnaam oftewel het ongedaan maken van een domeinnaamopheffing, gelden de volgende voorwaarden:

  • je domeinnaam stond geregistreerd bij Hostnet;
  • je domeinnaam is opgeheven, bijvoorbeeld als gevolg van uw eerdere opzegging;
  • de domeinnaam is (nog) niet vrijgegeven voor herregistratie.

Als je aan bovengenoemde voorwaarden voldoet, dan is de prijs voor het heractiveren van je domeinnaam € 50 plus de de prijs voor het opnieuw registreren van de domeinnaam. Deze prijs vind je per extensie op onze pagina met prijzen van domeinnamen. Je maakt je opdracht tot heractivatie kenbaar door via Mijn Hostnet contact met ons op te nemen.

Wanneer je de heractivatiekosten niet wilt voldoen, is je enige alternatief om je domeinnaam verder te laten verlopen totdat deze weer wordt vrijgegeven voor registratie. Hostnet kan dit proces echter niet versnellen. Je loopt bovendien het risico dat jij niet de eerste partij bent die de domeinnaam wilt registreren nadat deze is vrijgegeven.

Let op: Stond je domeinnaam bij een andere provider geregistreerd? Voor sommige extensies kan Hostnet een heractivatie en verhuizing tegelijkertijd voor je uitvoeren. Voor meer informatie neem je contact op met onze Klantenservice.

Contact

Bel ons op 020-7500800
Bel ons op 020-7500800
Stuur ons een e-mail
Chat met een medewerker

Status

    Categorie

    Domeinnamen

    Meer over domeinnamen

    • Domeinnaam koppelen aan G Suite
    • Aan de slag met SSL
    • G Suite instellen
    • Domain Name System (DNS)
    • Jouw SSL-certificaat opnieuw uit laten geven
    • SSL-certificaat: Domeinnaam valideren met een TXT-bestand
    • E-mail doorsturen instellen
    • Validatieproces van een EV SSL-certificaat
    • Eigen SSL-certificaat installeren op webhosting
    • Hoe werkt SSL?
    • Foutmeldingen bij jouw SSL-certificaat verhelpen
    • Domeinnaam koppelen aan Lightspeed
    • Verlenging en heractivatie van domeinnamen
    • Contactgegevens domeinnaam afschermen
    • Domeinnaam koppelen aan Blogger
    • Hoe werkt SPF (Sender Policy Framework)?
    • SPF-record instellen
    • Domeinnaam doorsturen naar een extern gehoste website
    • E-mail afleveren op externe mailserver
    • Domeinnaam koppelen aan externe webhosting
    • Domeinnaam koppelen aan een Weebly-website
    • Doorsturen via DNS- of nameserver-wijziging
    • Domeinnaam koppelen aan Wix
    • Domeinnaam koppelen aan Squarespace
    • CNAME toevoegen op rootrecord
    • Nameserver wijzigen via Mijn Hostnet
    • Doorsturen met onze dienst Domeinnaam doorsturen
    • DNS wijzigen via Mijn Hostnet
    • Veelvoorkomende DNS-records
    • Nameservers of DNS verwijzen naar Hostnet
    • Domeinnaam verifiëren bij Google
    • Alternatieve DNS-records
    • Domein koppelen aan een WordPress-blog
    • Het DNS omzeilen met een HOSTS-file-wijziging
    • Voorbeeldfactuur
    • .TEL domeinnamen

    Veelgestelde vragen over domeinnamen

    Veelgestelde vragen

    • Waarom kan ik geen CNAME-record op mijn hoofddomein instellen?
    • Kun je geen CNAME-record instellen op het hoofddomein? Dan maak je gebruik van een e-mail- of webhostingpakket. Je nameservers zijn dan ingesteld voor ons hostingplatform. In deze nameservers is het gebruik van CNAME-records op het hoofddomein geblokkeerd.

      Maak je geen gebruik meer van je e-mail- of webhostingpakket? Dan raden wij je aan het pakket op te zeggen. Wij verplaatsen jouw DNS-records weer naar onze standaard nameservers waar je wel een CNAME-record kunt instellen op het hoofddomein.

    • Wat is het verschil tussen een verhuizing en een overdracht?
    • Bij een verhuizing wisselt je domeinnaam van provider. Jij blijft de houder van je domeinnaam. Het enige wat verandert, is de partij die de registratie voor je uitvoert.

      Bij een overdracht wijzigt de houder van de domeinnaam. Het domein blijft wel bij Hostnet geregistreerd.

    • Hoe annuleer of stop ik mijn opzegging?
    • Als je contract nog niet de einddatum heeft bereikt, kun je de opzegging annuleren via Mijn Hostnet:

      • Log in op Mijn Hostnet.
      • Ga naar 'Diensten'.
      • Klik op de dienst waarvan je de opzegging wilt annuleren.
      • Klik onder 'Contractinformatie' op het pijltje.
      • Kies voor 'Opzegging annuleren' en volg de verdere stappen.

      In het geval van een domeinnaam dien je bovenstaande stappen zo snel mogelijk uit te voeren, om te voorkomen dat jouw domeinnaam wordt opgeheven als gevolg van je eerdere opzegging.

      Is jouw domeinnaam al opgeheven en wil je deze behouden? Dan is het nodig om jouw domeinnaam te heractiveren.

    • Ik heb een e-mail ontvangen om de gegevens voor mijn domeinnaam te controleren, is dit in orde?
    • Ja. Je ontvangt hierover een e-mail van Tucows, Key-Systems, EPAG of Ascio, onze leveranciers voor gTLD's* (alle extensies met 3 of meer letters). Zij sturen deze e-mail omdat er bij ICANN, de overkoepelende organisatie van gTLD's, een bepaald beleid is opgesteld. Dit beleid houdt in dat iedere houder minimaal eenmaal per jaar gevraagd wordt om zijn of haar WHOIS-gegevens te controleren.

      Wij raden je aan de gegevens in de e-mail te controleren. Zijn de gegevens niet meer up-to-date? Geef de wijzigingen dan door via Mijn Hostnet en vraag ons om je domeinnaamgegevens te wijzigen. Wij wijzigen vervolgens de gegevens in de WHOIS.

      Meer achtergrondinformatie vind je op de volgende pagina's:

      • https://www.icann.org/resources/pages/registrars/consensus-policies/wdrp-en
      • https://www.icann.org/resources/pages/registrars/consensus-policies-en

      *Met gTLD worden domeinnamen van het type generic, generic-restricted of sponsored bedoeld, zoals aangegeven bij IANA (http://www.iana.org/domains/root/db).

       
    • Hoe kan ik grote aantallen domeinnamen tegelijkertijd overdragen?
      • Download dit formulier.
      • Vul het digitaal volledig in.
      • Print het uit en onderteken het.
      • Stuur het ingescande formulier vervolgens per e-mail naar helpdesk@hostnet.nl of per fax naar 020-7500825. Opsturen per post is ook mogelijk.
    • Wat zijn WHOIS-gegevens?
    • In de openbare WHOIS-gegevens zijn de contactgegevens van de eigenaar van een domeinnaam opgenomen. Via het WHOIS-systeem kan iedereen deze gegevens opvragen. Zo is de houder van een domeinnaam altijd bereikbaar.

    • Hoe zie ik in de WHOIS-gegevens wie de houder is van een domeinnaam?
      • Ga naar http://www.iana.org/domains/root/db. Hier vind je een lijst met uitgevende instanties van domeinen.
      • Klik op de extensie van de domeinnaam waarvan je de WHOIS-gegevens die de houder tonen wilt zien.
      • Klik in het volgende scherm onder 'Registry Information' bij 'URL for registration services:' op de link waarmee je naar de website van de uitgevende instantie gaat. Ontbreekt deze URL, neem dan contact met ons op.
      • Zoek op de website van de uitgevende instantie naar 'WHOIS', vaak boven- of onderaan de pagina.
      • Volg de stappen op de betreffende pagina.

      Bij de gegevens die je uiteindelijk terugkrijgt, geldt de volgende legenda:

      • 'Houder', 'Registrant Organization', 'Holder information' of vergelijkbaar: de houder van de domeinnaam. Daarbij is een organisatie, indien vermeld bij de houder, de echte houder en niet de contactpersoon van die organisatie, die ook vermeld kan zijn.
      • 'Referral URL': dit zie je bij .com en .net en verwijst je naar de website van de registrar, waar je de WHOIS-check opnieuw moet doen voor de complete gegevens.

      Overige informatie:

      • status: de technische status, een complete uitleg vind je hier: https://www.icann.org/en/transfers/epp-status-codes-30jun11-en.pdf;
      • Creation Date: de oorspronkelijke registratiedatum;
      • Updated Date: de datum van de laatste wijziging;
      • Expiry Date (optioneel): de verloopdatum;
      • Nameservers: servers die de technische bereikbaarheid regelen;
      • administrative/technical/billing contact' (optioneel): extra contactpersonen die gegevens van de houder of de provider bevatten.
    • Mijn domeinnaam op mijn VPS doet het ineens niet meer, hoe kan dit?
    • Wanneer je een domeinnaam aanmaakt in Plesk, geef je ook aan wanneer de domeinnaam verloopt ('Verloopdatum' of 'Expiry date'). Deze datum staat standaard 1 jaar in de toekomst ingesteld. Wanneer deze datum is gepasseerd, vervalt de domeinnaam en zal deze niet meer werken op de VPS.

      Deze verloopdatum heeft geen effect op je registratie van de domeinnaam bij Hostnet, maar alleen op de werking van de domeinnaam binnen je VPS.

      Je kunt de uitschakeling herstellen en voorkomen dat de domeinnaam opnieuw verloopt door de 'Verloopdatum' van de domeinnaam in te stellen op 'Onbeperkt' in het Control Panel van de VPS.

    • Waarom krijg ik een e-mail van mijn VPS, die aangeeft dat mijn domeinnaam bijna verloopt?
    • Wanneer je een domeinnaam aanmaakt in Plesk, geef je ook aan wanneer de domeinnaam verloopt ('Verloopdatum' of 'Expiry date'). Deze datum staat standaard 1 jaar in de toekomst ingesteld. Wanneer deze datum is gepasseerd, vervalt de domeinnaam en zal deze niet meer werken op de VPS.

      Deze verloopdatum heeft geen effect op je registratie van de domeinnaam bij Hostnet, maar alleen op de werking van de domeinnaam binnen jouw VPS.

      Je kunt de uitschakeling herstellen en voorkomen dat de domeinnaam opnieuw verloopt door de 'Verloopdatum' van de domeinnaam in te stellen op 'Onbeperkt' in het Control Panel van de VPS.

    • Kan ik mijn pakket koppelen aan een andere domeinnaam?
    • Ja, het is mogelijk je pakket te koppelen aan een andere domeinnaam waarvan je de houder bent. Let op dat je pakket onder hetzelfde klantaccount staat als waar het te koppelen domein onder staat. Je vraagt vervolgens de wijziging aan via Mijn Hostnet: 

      • Log in op Mijn Hostnet. 
      • Ga naar 'Diensten'.
      • Klik op het betreffende pakket.
      • Klik op 'Koppel andere domeinnaam' en doorloop de stappen.
      • Je pakket wordt binnen 24 uur opnieuw opgezet onder de nieuwe domeinnaam.

      Let op: Wanneer je jouw pakket koppelt aan een andere domeinnaam, leveren wij een schoon pakket op. Dit betekent dat je website en e-mail worden verwijderd. Wij adviseren je om eerst een back-up te maken, zodat je je data kunt meenemen naar het nieuwe pakket.

      Doorsturen van je oude domeinnaam

      Bezoekers van de oude website en e-mails naar de oude e-mailadressen worden niet doorgestuurd naar de nieuwe omgeving, tenzij je voor de oude domeinnaam de gratis dienst Domeinnaam doorsturen bij Hostnet aanvraagt.

      Je vraagt het doorsturen van je domeinnaam aan zodra je pakket is opgezet onder de nieuwe domeinnaam:

      • Log in op Mijn Hostnet. 
      • Ga naar 'Diensten'.
      • Klik op de domeinnaam die je wilt doorsturen.
      • Klik onder 'Website' op 'Domeinnaam doorsturen'.
      • Vul de gevraagde gegevens in en rond jouw aanvraag af.
    Bekijk alle veelgestelde vragen
    > helpdesk > domeinnamen > Verlenging en heractivatie van domeinnamen
    Top
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy en cookies
    • Sitemap
    • Herroepingsrecht
    • Copyright

    Domeinnamen

    • Domeinnaam registreren
    • Nieuwe domeinnamen
    • E-mail
    • Prijzen domeinnamen
    • Domeinnaam verhuizen
    • Domeinnaam doorsturen
    • Domeinnaam overdragen
    • Gratis website bij je domeinnaam
    • Domeinnaamtips
    • Domeinnaamvoorwaarden
    • Domeinnaam aanvragen
    • Domeinnaam checken
    • Domeinnaam kopen
    • Domeinregistratie
    • Domeinen

    Website

    • WordPress
    • Webhosting
    • Website verhuizen
    • Joomla!-website
    • PrestaShop-webwinkel
    • Drupal-website
    • SSL-certificaten
    • Website laten maken

    Hosting

    • Webhosting
    • VPS
    • Virtual Private Server
    • Hostnet Cloud
    • Managed hosting
    • Webhostinguitbreidingen

    Online werken

    • Microsoft Office 365
    • Hostnet App Suite
    • E-mail
    • Microsoft Hosted Exchange
    • E-mailmarketing CakeMail

    Klantenservice

    • Contact opnemen
    • Helpdesk
    • Zelf regelen via Mijn Hostnet
    • Storingen en onderhoud
    • Veelgestelde vragen
    • Notice-and-Take-Down-procedure
    • Download TeamViewer

    Over Hostnet

    • Nieuws
    • Academy
    • Klantonderzoek
    • Vacatures
    • Stages
    • Contactgegevens

    Inloggen

    • Mijn Hostnet
    • Webmail
    • Microsoft Office 365
    • Hostnet App Suite
    • Hosted Exchange Control Panel
    • Outlook Web App
    Alle prijzen zijn exclusief 21% btw, tenzij anders vermeld.
    Vragen? Chat nu live!