Waarmee kunnen we je helpen?

Onze Klantenservice staat 7 dagen per week voor je klaar

E-mail Aan de slag met het SpamExperts-spamfilter

Aan de slag met het SpamExperts-spamfilter

Iedere e-maildienst van Hostnet is voorzien van het SpamExperts-spamfilter. Het spamfilter controleert je mailverkeer op spam of andere kwaadaardige bestanden. Ontdek in deze handleiding hoe je met het spamfilter aan de slag gaat.

Het spamfilter openen

Je opent het SpamExperts-spamfilter als volgt:

  • Log in op Mijn Hostnet.
  • Kies in de menubalk voor 'Diensten'.
  • Klik op de domeinnaam waarvan je het spamfilter wilt bekijken.
  • Ga via de tab 'E-mail' naar 'SpamExperts'.

Filterinstellingen beheren

Het spamfilter is al voor jou ingesteld. Wil je iets in de instellingen wijzigen? Klik dan in het linkermenu onder 'Incoming - Protection Settings' op 'Filterinstellingen'. Hier vind je de volgende instellingen:

Spamquarantaine

Wanneer het spamfilter een e-mail beoordeelt als 'niet veilig', plaatst hij deze in de spamquarantaine. Zo kun jij de als spam beoordeelde berichten inzien.

  • Quarantaine uitschakelen
    De spamquarantaine is automatisch ingeschakeld. Wanneer je ervoor kiest deze uit te schakelen, worden geweigerde berichten afgeleverd in je mailbox. Deze berichten krijgen de notatie '[spam]' in de onderwerpregel.
  • Quarantainedrempel
    Wanneer het onduidelijk is of een bericht spam bevat, beroept het spamfilter zich op de quarantainedrempel. Je stelt deze drempel zelf in. Met de slider naast 'Quarantainedrempel' kies je het minimumaantal punten dat een bericht moet ontvangen om te worden gemarkeerd als spam. Hiermee bepaal je in feite hoe streng het spamfilter is.
  • De drempel trainen
    Met de slider naast 'Goed om drempel te trainen' stel je het maximumaantal punten in dat een veilig bericht mag ontvangen. Wanneer een bericht tussen deze drempel en de quarantainedrempel terechtkomt, is het niet zeker of dit een veilig bericht of een spambericht betreft. In dit geval kan het nuttig zijn om het bericht te onderzoeken en, wanneer het spam betreft, het spamfilter hierop te trainen.

Afzender-checks

Het spamfilter controleert op verschillende manieren de echtheid van een afzender. De volgende checks kun je aan- of uitzetten:

  • SPF
    Het Sender Policy Framework (SPF) laat alleen e-mails toe die zijn verstuurd via een door de domeinhouder aangewezen server. Om spoofing te voorkomen, raden wij je aan deze optie ingeschakeld te laten.
  • DKIM
    Domain Keys Identified Mail (DKIM) is een techniek waarmee het spamfilter de authenticiteit van berichten controleert. Deze controle is alleen mogelijk wanneer de afzender een DKIM-record heeft ingesteld in zijn DNS.
  • DMARC
    Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance (DMARC) is een techniek waarmee domeinnaamhouders aangeven wat jouw spamfilter moet doen met e-mail die niet aan de SPF- of DKIM-eisen voldoet. Door deze check in te schakelen, volgt het spamfilter de instructies van de betreffende domeinnaamhouder op (mits deze DMARC gebruikt). 

Regellengtecontrole

Er is strenge regelgeving over de maximale regellengte in e-mails. Normaal gesproken wordt de maximale regellengte automatisch afgedwongen door e-mailsoftware. Sommige applicaties of slechtontwikkelde scripts houden zich echter niet aan de maximale regellengte. Hoewel je via SpamExperts de controle hierop kunt overslaan, raden wij je aan deze ingeschakeld te laten. Zo voorkom je onnodige spam in je mailbox.

Zinvol om notatie te trainen

Wanneer het spamfilter niet goed kan beoordelen of een bericht spam is, kun je een label toevoegen aan het begin van de onderwerpregel. Ontvang je een spambericht met dit label? Dan kun je in het spamfilter via 'Spam trainen' het bericht uploaden. Zo wordt het spamfilter getraind om te herkennen of berichten wel of geen spam zijn. Wanneer je geen gebruik wilt maken van deze optie, laat je het veld leeg.

Tip: Wil je het spamfilter nog verder trainen? Bekijk dan ook onze handleiding Berichten (zelf) rapporteren als spam.

Quarantaine reactie

Zodra een bericht in quarantaine wordt geplaatst, kun je (via 'Geaccepteerd') de afzender hiervan automatisch op de hoogte stellen. Standaard is echter 'Geweigerd' ingesteld. Het versturen van dit soort notificaties komt namelijk niet overeen met de RFC-specificaties. Wij raden je dan ook aan deze optie op 'Geweigerd' te laten.

Require TLS settings

Met TLS worden e-mails versleuteld verstuurd. Zo kunnen ze niet door kwaadwillenden onderschept worden. We raden je daarom aan om deze optie ('Automatically use TLS when possible') ingeschakeld te laten.
Zodra je de filterinstellingen hebt aangepast, sla je de gegevens op.

Beperkingen voor bijlagen

Via 'Bijlagebeperkingen' (in het linkermenu) kun je een aantal restricties voor e-mailbijlagen instellen:

  • Blokkeer archiefbijlagen met wachtwoordbeveiliging
    Deze optie vink je aan om alle bijlagen met wachtwoordbescherming te weigeren. De betreffende berichten worden dan direct teruggestuurd naar de afzender.
  • Blokkeer bijlagen die verborgen uitvoerbare bestanden bevatten
    Deze optie vink je aan om bijlagen met uitvoerbare bestanden te weigeren. Deze optie is standaard ingeschakeld. Zorg dat je de optie aangevinkt laat staan. Het accepteren van uitvoerbare bestanden kan je systeem immers blootstellen aan virussen.
  • Extensies blokkeren
    In de lijst met gescande linkextensies kun je aangeven welke bestandstypen je wilt weigeren. Wil je zelf een extensie aan de lijst toevoegen? Dan geef je de naam van de bestandsextensie op in het invulveld onder 'Voeg extensie toe'. Vervolgens kies je voor 'Toevoegen'.

Zodra je de instellingen hebt aangepast, sla je de gegevens op.

Beperkingen voor e-mailgrootte

Via 'Beperking voor grootte van e-mails' (in het linkermenu) stel je de maximale grootte voor inkomende en uitgaande e-mails in:

  • Limiet e-mailgrootte
    Grote berichten kunnen het binnenhalen van e-mails vertragen. Je kunt daarom overwegen een limiet in te stellen. Houd er hierbij rekening mee dat je vanwege de instellingen op ons platform sowieso geen berichten groter dan 40 MB kunt ontvangen.
  • Actie voor te grote berichten
    Berichten die de door jou ingestelde limiet overschrijden, kun je in de spamquarantaine plaatsen. Je beoordeelt dan later of je het bericht wilt toelaten.

Zodra je de instellingen hebt aangepast, sla je de gegevens op.

Whitelist en blacklist

Om ervoor te zorgen dat de e-mailberichten van betrouwbare afzenders altijd worden toegelaten, kun je het e-mailadres of de domeinnaam toevoegen aan je whitelist:

  • Open in het linkermenu 'Witte lijst van afzender'.
  • Klik op 'Voeg witte lijst afzender toe'.
  • Vul het e-mailadres van de afzender in.
  • Sla de gegevens op.

Mogelijk wil je van een bepaalde afzender juist geen berichten meer ontvangen. Je volgt dan dezelfde stappen als hierboven beschreven, maar kiest in het linkermenu voor 'Zwarte lijst van afzender'.

Direct persoonlijk advies

Jij verdient de beste service. En daarom helpen we je graag, 7 dagen per week.
Ma t/m vr: 08.00 - 22.00 uur en in het weekend: 10.00 - 22.00 uur.

Twitter

Stuur ons een tweet: @Hostnet_Webcare

Facebook

Stel je vraag via Facebook: @Hostnetbv

Overige informatie

  • IP-adres:
  • OS:
  • Browser:
  • Status: