Waarmee kunnen we je helpen?

Onze Klantenservice staat 7 dagen per week voor je klaar

E-mail E-mail back-up maken en terugplaatsen

E-mail back-up maken en terugplaatsen

Je kunt een back-up maken van alle e-mailberichten op de server. De back-up kun je daarna terugplaatsen in een mailbox naar keuze. Dit is handig wanneer je van e-mailprovider verandert en de mails niet automatisch worden meegenomen naar de nieuwe provider. In deze handleiding leggen wij uit hoe je de mails via een e-mailprogramma kunt overzetten.

Tip: Gebruik je Outlook als e-mailprogramma? Dan kun je ook de handleidingen van Microsoft volgen om een back-up te maken en de back-up terug te plaatsen.

Bronmailbox en doelmailbox

In deze handleiding spreken we van een 'bronmailbox' en een 'doelmailbox'. De bronmailbox is de mailbox waar de berichten vandaan komen. Oftewel: de mailbox die verbinding maakt met jouw huidige e-mailprovider. De doelmailbox is de mailbox waar je de berichten in gaat plaatsen. Dit is de mailbox die verbinding maakt met de nieuwe e-mailprovider. Je gaat zowel de bronmailbox als de doelmailbox instellen in een mailprogramma, waarna je de berichten van de ene naar de andere mailbox sleept.

Houd er rekening mee dat de eventuele contactpersonen en agenda-items die zijn opgeslagen in de mailbox, op deze wijze niet worden meegenomen.

E-mail back-up maken: bronmailbox

Eerst stel je jouw huidige mailbox (de bronmailbox) in binnen jouw e-mailprogramma. Mailboxen die je host bij Hostnet, kun je instellen met de volgende handleidingen:

Verhuis je een externe mailbox naar Hostnet? Controleer dan bij de huidige hostingpartij hoe je de mailbox kunt instellen in jouw e-mailprogramma.

Na het instellen haalt het mailprogramma alle e-mailberichten op die op de server staan. Staan er veel berichten in de bronmailbox? Geef het mailprogramma dan genoeg tijd om de e-mails op te halen. Wanneer het ophalen van de berichten is afgerond, controleer je of alle mappen en berichten zijn opgehaald.

De ingestelde mailbox zal fungeren als tijdelijke mailbox, waarmee je de berichten overzet naar de nieuwe mailbox. Wil je naast het overzetten van de berichten naar de nieuwe mailbox ook een permanente back-up maken? Raadpleeg dan de softwarehandleiding van jouw mailprogramma.

E-mail instellen: doelmailbox

Nu de bronmailbox is ingesteld en alle berichten zijn opgehaald, kun je de doelmailbox instellen. Deze mailbox stel je in binnen hetzelfde mailprogramma. Volg hiervoor dezelfde instructies als voor de bronmailbox, maar gebruik wel de instellingen van de nieuwe e-mailprovider.

In veel gevallen zal het e-mailadres dat je instelt, identiek zijn aan dat van de bronmailbox. Er bestaan dan 2 dezelfde e-mailadressen (bijvoorbeeld info@test.nl) in het e-mailprogramma. Hierbij maakt de bronmailbox verbinding met de huidige e-mailprovider en maakt de doelmailbox verbinding met de nieuwe e-mailprovider. Dit is voor het e-mailprogramma geen probleem.

Tip: In veel mailprogramma's kun je de ingestelde mailbox een beschrijving geven. Zo kun je, bij een gelijk e-mailadres, de bron- en doelmailbox van elkaar onderscheiden.

Heb je de doelmailbox ingesteld? Dan haalt het mailprogramma alle e-mailberichten op die op de server staan. In veel gevallen zal de mailbox leeg zijn, omdat dit de mailbox is waar we de berichten naartoe verplaatsen. Staan er wel veel berichten in de doelmailbox? Geef het e-mailprogramma dan genoeg tijd om de mails op te halen. Wanneer het ophalen van de berichten is afgerond, controleer je of alle mappen en berichten zijn opgehaald.

E-mail verplaatsen: bron- naar doelmailbox

Vervolgens kun je de e-mails uit de bronmailbox naar de doelmailbox slepen. Wij adviseren je om dit map voor map te doen. Binnen een map selecteer je alle e-mailberichten en deze sleep je naar de juiste map in de doelmailbox.

Let op: In sommige mailprogramma's is het niet mogelijk om een map te slepen. Je kunt dan de map aanmaken in de doelmailbox en alleen de inhoud verslepen.

Het verplaatsen van de berichten kan lang duren. Sluit het mailprogramma niet af voordat het verplaatsen is afgerond.

Controle

Voordat je de bronmailbox uit het mailprogramma verwijdert, is het verstandig om te controleren of alle berichten ook daadwerkelijk op de server staan. Een makkelijke manier om dit te doen, is door in te loggen op Hostnet Webmail (of Outlook, wanneer je jouw mail terugplaatst in Office 365). 

Na het inloggen zul je in de mailbox alle verplaatste berichten zien. Als alle berichten er staan, is het verplaatsen gelukt en kun je de bronmailbox verwijderen uit het mailprogramma.

Direct persoonlijk advies

Jij verdient de beste service. En daarom helpen we je graag, 7 dagen per week.
Ma t/m vr: 08.00 - 22.00 uur en in het weekend: 10.00 - 22.00 uur.

Twitter

Stuur ons een tweet: @Hostnet_Webcare

Facebook

Stel je vraag via Facebook: @Hostnetbv

Overige informatie

  • IP-adres:
  • OS:
  • Browser:
  • Status: