Waarmee kunnen we je helpen?

Onze Klantenservice staat 7 dagen per week voor je klaar

E-mail E-mail back-up maken en terugplaatsen

E-mail back-up maken en terugplaatsen

Je kunt een back-up maken van alle e-mailberichten op de server. De back-up kun je daarna terugplaatsen in een mailbox naar keuze. Dit is handig wanneer je van e-mailprovider verandert waarbij de mails niet automatisch worden meegenomen naar de nieuwe provider. In deze handleiding leggen wij uit hoe de mails via een e-mailprogramma kunnen worden overgezet.

In deze handleiding spreken we van een 'bronmailbox' en een 'doelmailbox'. De bronmailbox is de mailbox waar de berichten vandaan komen, dus de mailbox die verbinding maakt met jouw huidige e-mailprovider. De doelmailbox is de mailbox waar de berichten in geplaatst worden, dus de mailbox die verbinding maakt met de nieuwe e-mailprovider. Zowel de bronmailbox als de doelmailbox worden beide ingesteld in een mailprogramma waarna de berichten worden overgesleept.

Houd er rekening mee dat de eventuele contactpersonen en agenda-items die zijn opgeslagen in de mailbox, op deze wijze niet worden meegenomen.
 

E-mail back-up maken: bron mailbox

Om een back-up van een mailbox te maken moet de mailbox worden ingesteld in het mailprogramma dat je gebruikt. Mailboxen die je host bij Hostnet kun je instellen met de volgende handleidingen:
 
Verhuis je een externe mailbox naar Hostnet? Controleer dan bij de huidige hostingpartij hoe je de mailbox kunt instellen in jouw mailprogramma.
 
Na het instellen haalt het mailprogramma alle e-mailberichten op die op de server staan. Als er veel berichten in de bronmailbox staan, geef het mailprogramma dan genoeg tijd om de e-mails op te halen. Wanneer het ophalen van de berichten is afgerond, kun je controleren of alle mappen en berichten zijn opgehaald.
 
De ingestelde mailbox zal fungeren als tijdelijke mailbox waarmee we de berichten overzetten naar de nieuwe mailbox. Wil je naast het overzetten van de berichten naar de nieuwe mailbox ook een permanente back-up maken? Raadpleeg dan de softwarehandleiding van jouw mailprogramma.
 

E-mail instellen: doelmailbox

Nu de bronmailbox is ingesteld en alle berichten zijn opgehaald, kunnen we de doelmailbox gaan instellen. Deze mailbox stellen we in binnen hetzelfde mailprogramma. In veel gevallen zal het e-mailadres dat we gaan instellen, identiek zijn aan dat van de bronmailbox.
 
In dit geval bestaan er dan twee dezelfde e-mailadressen (bijvoorbeeld info@test.nl) in het e-mailprogramma. Hierbij maakt de bronmailbox verbinding met de huidige e-mailprovider en maakt de doelmailbox verbinding met de nieuwe e-mailprovider. Dit is voor de mailprogramma's geen probleem.
 

Let op:

In veel mailprogramma's kun je de ingestelde mailbox een beschrijving geven. Door de beschrijving kun je de mailbox herkennen in het geval van een identiek e-mailadres. Op deze manier kun je de bron- en doelmailbox onderscheiden.

Volg voor het instellen van de doelmailbox dezelfde instructies als voor de bronmailbox. Gebruik in dit geval echter de instellingen van de nieuwe e-mailprovider.

 
Na het instellen haalt het mailprogramma alle e-mailberichten op die op de server staan. In veel gevallen zal de mailbox leeg zijn omdat dit de mailbox is waar we de berichten naartoe verplaatsen. Als er wel veel berichten in de doelmailbox staan, geef het mailprogramma dan genoeg tijd om de mails op te halen. 
 
Wanneer het ophalen van de berichten is afgerond, kun je controleren of alle mappen en berichten zijn opgehaald.
 

E-mail verplaatsen: bron naar doel

Vervolgens kun je de e-mails uit de bronmailbox naar de doelmailbox slepen. Wij adviseren je om dit map voor map te doen. In een map selecteer je alle e-mailberichten en deze sleep je naar de juiste map in de doel mailbox.
 
Let op:

Sommige mailprogramma's ondersteunen niet de mogelijkheid om een map over te slepen. Je kunt dan de map aanmaken in de doelmailbox en alleen de inhoud verslepen.

Het verplaatsen van de berichten kan erg lang duren. Sluit het mailprogramma niet af voordat het verplaatsen is afgerond.

 

Controle

Nadat het verplaatsen is afgerond, is het verstandig om te controleren of alle berichten ook daadwerkelijk op de server staan voordat je de bronmailbox uit het mailprogramma verwijdert. Een makkelijke manier om te controleren of het verplaatsen is gelukt door in te loggen op de Webmail van Hostnet. 
 
Na het inloggen zul je in de mailbox alle verplaatste berichten zien. Als alle berichten er staan, is het verplaatsen gelukt en kun je de bronmailbox verwijderen uit het mailprogramma.
 

Direct persoonlijk advies

Jij verdient de beste support. En daarom helpen we je graag, 7 dagen per week.
Ma t/m vr: 08.00 - 22.00 uur en in het weekend: 10.00 - 18.00 uur.

Twitter

Stuur ons een tweet: @Hostnet_Webcare

Facebook

Stel je vraag via Facebook: @Hostnetbv

Overige informatie

  • IP-adres:
  • OS:
  • Browser:
  • Status: