Waarmee kunnen we je helpen?

Onze Klantenservice staat 7 dagen per week voor je klaar

E-mail Instellingen van het SpamExperts-spamfilter beheren

Instellingen van het SpamExperts-spamfilter beheren

Iedere e-maildienst op de mailserver van Hostnet is voorzien van het programma SpamExperts. Dit programma controleert je mailverkeer op spam of andere kwaadaardige bestanden. In deze handleiding lees je hoe je de instellingen van het spamfilter beheert, beperkingen voor e-mails oplegt en afzenders toevoegt aan je whitelist of blacklist.

SpamExperts openen

Je opent SpamExperts via onderstaande stappen:

  • Log in op Mijn Hostnet.
  • Klik in de menubalk op 'Diensten'.
  • Klik op de domeinnaam waarvoor je het spamfilter wilt bekijken.
  • Klik onder 'Beheer je dienst' op 'SpamExperts'.

Instellingen beheren

Je beheert de instellingen van het spamfilter door in het linkermenu naar 'Filter instellingen' te gaan. Je kunt de volgende instellingen beheren:

Quarantaine ingeschakeld

Wanneer een bericht niet veilig wordt bevonden door het spamfilter, wordt het in de spamquarantaine geplaatst. De spamquarantaine staat automatisch ingeschakeld. Je kunt ervoor kiezen jouw spamquarantaine uit te zetten. Geweigerde berichten worden dan teruggestuurd naar de afzender met de notatie '[spam]' in de onderwerpregel van het bericht.

Quarantainedrempel

De hoogte van de quarantainedrempel bepaalt of een geweigerd bericht toegang krijgt tot de spamquarantaine of teruggestuurd wordt naar de afzender. Een hoge drempel vergroot de kans dat berichten in de spamquarantaine komen. Een lage drempel vergroot de kans dat berichten worden teruggestuurd naar de afzender. 

Goed om drempel te trainen

Wanneer het onduidelijk is of een bericht spam bevat, beroept het spamfilter zich op deze drempel. Een lage drempel vergroot de kans dat het bericht wordt toegelaten. Een hoge drempel vergroot de kans dat het bericht in de spamquarantaine komt.

Afzender checks

De afzender kan op verschillende manier gecontroleerd worden. Deze kun je aan of uitzetten.

SPF

Sender Policy Framework is een protocol dat bijdraagt aan een vermindering van spam via e-mail, door te controleren of een e-mail verstuurd is via een door de domeinhouder geaccepteerde server. Wij raden je aan deze optie ingeschakeld te laten, om e-mailberichten van een onechte afzender te voorkomen.

Voorbeeld:
In een SPF-record staat dat alleen server1.nl berichten mag versturen namens de domeinnaam website1.nl. Hierdoor is het voor andere mailservers niet mogelijk om berichten namens website1.nl te versturen.

DKIM

Domain Keys Identified Mail (DKIM) is een techniek waarmee een domeinnaamhouder kan aangeven met welke sleutel e-mails namens een domeinnaam ondertekend moeten zijn. Verzendende mailservers ondertekenen alle uitgaande e-mail namens deze domeinnaam met deze sleutel. Als deze controle is ingeschakeld, wordt geverifieerd of de e-mail door een geautoriseerde partij is verzonden, wanneer deze gebruikmaakt van DKIM.

DMARC

Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance (DMARC) is een techniek waarmee een domeinnaamhouder het beleid kan publiceren voor de afhandeling van e-mail die niet aan het SPF- of DKIM-beleid voldoet. Door deze controle in te schakelen, wordt er opvolging gegeven aan het beleid van de domeinhouder, indien deze gebruikmaakt van DMARC. Hierdoor kan een bericht geaccepteerd, geweigerd of in quarantaine geplaatst worden.

Sla maximale regellengtecontrole over

Er is strenge regelgeving over de toegestane regellengte in e-mails, die automatisch worden afgedwongen door de e-mailsoftware. Sommige applicaties of slecht ontwikkelde scripts houden zich niet aan de officiële richtlijnen en overschrijden daardoor de maximale toegestane regellengte. Deze controle kan worden uitgeschakeld door deze box aan te vinken. Wij raden aan om deze controle ingeschakeld te laten om spam te voorkomen.

Goed om notatie te trainen

Wanneer het spamfilter niet goed kan beoordelen of een bericht spam is, kun je een label toevoegen aan het begin van het e-mailonderwerp. Ontvang je een e-mailbericht dat het label bevat? Dan kun je in het in SpamExperts-spmfilter via 'Train spam' of 'Train geen spam' het bericht uploaden, zodat het spamfilter wordt getraind. Wil je geen label toevoegen aan het bericht? Dan kun je dit veld leeg laten.

Quarantaine reactie

Als een bericht in quarantaine wordt geplaatst, kun je ervoor kiezen de afzender automatisch op de hoogte te brengen door de optie 'Geaccepteerd' te selecteren. Standaard is deze optie als 'Geweigerd' ingesteld omdat het versturen van een notificatie, nadat een bericht in quarantaine is geplaatst, niet overeenkomt met de SMTP RFC-specificaties. Wij raden je dan ook aan deze optie op 'Geweigerd' te laten staan.

Zodra je de filterinstellingen hebt aangepast, sla je de gegevens op door op 'Opslaan' te klikken.

Beperkingen voor bijlagen

Binnen SpamExperts kun je een aantal restricties voor e-mailbijlagen instellen. Ga hiervoor in het linkermenu naar 'Bijlage restricties'. Je kunt de volgende beperkingen opleggen:

Blokkeer bijlagen met een wachtwoordbescherming

Deze optie vink je aan om alle bijlagen met wachtwoordbescherming te weigeren. De betreffende berichten worden dan direct teruggestuurd naar de afzender.

Blokkeer gevaarlijke bijlagen

Deze optie vink je aan voor het weigeren van alle berichten met bijlagen die uitvoerbare bestanden bevatten.

Let op:  Het accepteren van deze berichten kan je systeem blootstellen aan virussen. Wij raden je dan ook aan om bijlagen met uitvoerbare bestanden te blokkeren.

Zodra je de instellingen hebt aangepast, sla je de gegevens op door op 'Opslaan' te klikken.

Beperkingen voor e-mailgrootte

Via de knop 'E-mailgrootte beperkingen' in het linkermenu stel je de maximale grootte voor inkomende en uitgaande e-mails in:

Limiet e-mailgrootte

Grote e-mailberichten kunnen het binnenhalen van e-mails vertragen. Via de optie 'Limiet e-mailgrootte' kun je een limiet van maximaal 2048 MB instellen.

Actie voor te grote berichten

Berichten die de door jou ingestelde limiet overschrijden, kun je in jouw spamquarantaine laten plaatsen. Je beoordeelt dan later of je het bericht wilt toelaten.

Zodra je de instellingen hebt aangepast, sla je de gegevens op door op 'Bijwerken' te klikken.

Whitelist en blacklist

Het kan voorkomen dat je spamfilter berichten van een bepaalde afzender weigert. Om ervoor te zorgen dat de e-mailberichten van betrouwbare afzenders altijd worden toegelaten, kun je het e-mailadres of de domeinnaam toevoegen aan je whitelist:

  • Open in het linkermenu 'Afzenders op witte lijst'.
  • Vul onder het kopje 'Plaats een afzender op whitelist' het e-mailadres of de domeinnaam van de afzender in.
  • Klik op 'Toevoegen'.

Wil je een e-mailadres of domeinnaam weer verwijderen van de whitelist? Klik dan in het linkermenu op 'Witte lijst ontvangers' en volg de volgende stappen:

  • Vink het betreffende e-mailadres of de betreffende domeinnaam aan.
  • Selecteer de actie 'Verwijderen'.
  • Klik op 'Toepassen'.

Mogelijk wil je van een bepaalde afzender juist geen berichten meer ontvangen. Je volgt dan dezelfde stappen als hierboven beschreven, maar kiest in het linkermenu voor 'Afzenders op zwarte lijst'.

Direct persoonlijk advies

Jij verdient de beste support. En daarom helpen we je graag, 7 dagen per week.
Ma t/m vr: 08.00 - 22.00 uur en in het weekend: 10.00 - 18.00 uur.

Twitter

Stuur ons een tweet: @Hostnet_Webcare

Facebook

Stel je vraag via Facebook: @Hostnetbv

Overige informatie

  • IP-adres:
  • OS:
  • Browser:
  • Status: