Menu
Zoeken
Inloggen
Sluiten
  • Hulp nodig?
  • Klantenservice
  • Ga naar
  • Hostnet.nl
  • Mijn Hostnet
  • Academy
Klantenservice

Heb je hulp of advies nodig?

Wij zijn 7 dagen per week beschikbaar. Ma t/m vr: 08.00 – 22.00 en in het weekend: 10.00 – 18.00

Chat met een medewerker Bel ons op 020-7500800 Verder naar Helpdesk
  • Hostnet.nl
  • Home Home
  • Domeinnamen Domeinnamen

    Domeinnamen

    Wil je een website maken? Of e-mailen met jouw bedrijfsnaam? De eerste stap is een domeinregistratie.

    Alles over domeinnamen
    • Domeinnaam registreren Je eigen domeinnaam: in 1 minuut aangevraagd
    • Domeinnaam verhuizen Haal meer uit je domeinnaam: verhuis ‘m naar Hostnet
    • E-mail E-mail voordelig én eenvoudig met je eigen domein
  • Website Website

    Website

    Of je nu een beginner of een ervaren websitebouwer bent: bij Hostnet maak jij in no-time je eigen website.

    Alles over websites
    • Website Maker Maak in 3 simpele stappen een eigen website
    • WordPress Maak je website met het populairste CMS ter wereld
    • Webhosting Host je website op ons razendsnelle shared platform
    • Website verhuizen Laat je website gratis verhuizen naar Hostnet
    • SSL-certificaten Beveilig je website met een versleutelde https-verbinding
  • Hosting Hosting

    Hosting

    Jouw website of webapplicatie verdient de beste hosting. Kies daarom voor ons betrouwbare netwerk.

    Alles over hosting
    • Webhosting Host je website op ons razendsnelle shared platform
    • VPS Profiteer van de beste performance met een eigen server
    • Hostnet Cloud Speciaal voor webdevelopers: schaalbare cloud hosting
    • Managed hosting Geen omkijken naar techniek: wij beheren jouw server
  • Online werken Online werken

    Online werken

    Met online werken beheer je jouw bestanden, agenda en e-mail in de cloud. Zo werk je in alle vrijheid.

    Alles over online werken
    • Microsoft Office 365 Gebruik de vertrouwde Office-toepassingen in de cloud
    • Hostnet App Suite Werk flexibel vanuit de cloud met Hostnet App Suite
    • E-mail E-mail voordelig én eenvoudig met je eigen domein

Druk op de 'Enter'-toets om te zoeken

Veilig betalen
Helpdesk
Veelgestelde vragen
Storingen
Zelf regelen
Vraag stellen
Contact
Zoeken
Helpdesk
Veelgestelde vragen
Storingen
Zelf regelen
Vraag stellen
Contact
Verberg de zoekresultaten

Instellingen van het SpamExperts-spamfilter beheren

Iedere e-maildienst op de mailserver van Hostnet is voorzien van het programma SpamExperts. Dit programma controleert je mailverkeer op spam of andere kwaadaardige bestanden. In deze handleiding lees je hoe je de instellingen van het spamfilter beheert, beperkingen voor e-mails oplegt en afzenders toevoegt aan je whitelist of blacklist.

SpamExperts openen

Je opent SpamExperts via onderstaande stappen:

  • Log in op Mijn Hostnet.
  • Klik in de menubalk op 'Diensten'.
  • Klik op de domeinnaam waarvoor u het spamfilter wilt bekijken.
  • Klik onder 'Beheer uw diensten' op 'SpamExperts'.

Instellingen beheren

Je beheert de instellingen van het spamfilter door in het linkermenu naar 'Filter instellingen' te gaan. Je kunt de volgende instellingen beheren:

Quarantaine ingeschakeld

Wanneer een bericht niet veilig wordt bevonden door het spamfilter, wordt het in de spamquarantaine geplaatst. De spamquarantaine staat automatisch ingeschakeld. Je kunt ervoor kiezen jouw spamquarantaine uit te zetten. Geweigerde berichten worden dan teruggestuurd naar de afzender met de notatie '[spam]' in de onderwerpregel van het bericht.

Quarantainedrempel

De hoogte van de quarantainedrempel bepaalt of een geweigerd bericht toegang krijgt tot de spamquarantaine of teruggestuurd wordt naar de afzender. Een hoge drempel vergroot de kans dat berichten in de spamquarantaine komen. Een lage drempel vergroot de kans dat berichten worden teruggestuurd naar de afzender. 

Goed om drempel te trainen

Wanneer het onduidelijk is of een bericht spam bevat, beroept het spamfilter zich op deze drempel. Een lage drempel vergroot de kans dat het bericht wordt toegelaten. Een hoge drempel vergroot de kans dat het bericht in de spamquarantaine komt.

Afzender checks

De afzender kan op verschillende manier gecontroleerd worden. Deze kun je aan of uitzetten.

SPF

Sender Policy Framework is een protocol dat bijdraagt aan een vermindering van spam via e-mail, door te controleren of een e-mail verstuurd is via een door de domeinhouder geaccepteerde server. Wij raden je aan deze optie ingeschakeld te laten, om e-mailberichten van een onechte afzender te voorkomen.

Voorbeeld:
In een SPF-record staat dat alleen server1.nl berichten mag versturen namens de domeinnaam website1.nl. Hierdoor is het voor andere mailservers niet mogelijk om berichten namens website1.nl te versturen.

DKIM

Domain Keys Identified Mail (DKIM) is een techniek waarmee een domeinnaamhouder kan aangeven met welke sleutel e-mails namens een domeinnaam ondertekend moeten zijn. Verzendende mailservers ondertekenen alle uitgaande e-mail namens deze domeinnaam met deze sleutel. Als deze controle is ingeschakeld, wordt geverifieerd of de e-mail door een geautoriseerde partij is verzonden, wanneer deze gebruikmaakt van DKIM.

DMARC

Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance (DMARC) is een techniek waarmee een domeinnaamhouder het beleid kan publiceren voor de afhandeling van e-mail die niet aan het SPF- of DKIM-beleid voldoet. Door deze controle in te schakelen, wordt er opvolging gegeven aan het beleid van de domeinhouder, indien deze gebruikmaakt van DMARC. Hierdoor kan een bericht geaccepteerd, geweigerd of in quarantaine geplaatst worden.

Sla maximale regellengtecontrole over

Er is strenge regelgeving over de toegestane regellengte in e-mails, die automatisch worden afgedwongen door de e-mailsoftware. Sommige applicaties of slecht ontwikkelde scripts houden zich niet aan de officiële richtlijnen en overschrijden daardoor de maximale toegestane regellengte. Deze controle kan worden uitgeschakeld door deze box aan te vinken. Wij raden aan om deze controle ingeschakeld te laten om spam te voorkomen.

Goed om notatie te trainen

Wanneer het spamfilter niet goed kan beoordelen of een bericht spam is, kun je een label toevoegen aan het begin van het e-mailonderwerp. Ontvang je een e-mailbericht dat het label bevat? Dan kun je in het in SpamExperts-spmfilter via 'Train spam' of 'Train geen spam' het bericht uploaden, zodat het spamfilter wordt getraind. Wil je geen label toevoegen aan het bericht? Dan kun je dit veld leeg laten.

Quarantaine reactie

Als een bericht in quarantaine wordt geplaatst, kun je ervoor kiezen de afzender automatisch op de hoogte te brengen door de optie 'Geaccepteerd' te selecteren. Standaard is deze optie als 'Geweigerd' ingesteld omdat het versturen van een notificatie, nadat een bericht in quarantaine is geplaatst, niet overeenkomt met de SMTP RFC-specificaties. Wij raden je dan ook aan deze optie op 'Geweigerd' te laten staan.

Zodra je de filterinstellingen hebt aangepast, sla je de gegevens op door op 'Opslaan' te klikken.

Beperkingen voor bijlagen

Binnen SpamExperts kun je een aantal restricties voor e-mailbijlagen instellen. Ga hiervoor in het linkermenu naar 'Bijlage restricties'. Je kunt de volgende beperkingen opleggen:

Blokkeer bijlagen met een wachtwoordbescherming

Deze optie vink je aan om alle bijlagen met wachtwoordbescherming te weigeren. De betreffende berichten worden dan direct teruggestuurd naar de afzender.

Blokkeer gevaarlijke bijlagen

Deze optie vink je aan voor het weigeren van alle berichten met bijlagen die uitvoerbare bestanden bevatten.

Let op:  Het accepteren van deze berichten kan je systeem blootstellen aan virussen. Wij raden je dan ook aan om bijlagen met uitvoerbare bestanden te blokkeren.

Zodra je de instellingen hebt aangepast, sla je de gegevens op door op 'Opslaan' te klikken.

Beperkingen voor e-mailgrootte

Via de knop 'E-mailgrootte beperkingen' in het linkermenu stel je de maximale grootte voor inkomende en uitgaande e-mails in:

Limiet e-mailgrootte

Grote e-mailberichten kunnen het binnenhalen van e-mails vertragen. Via de optie 'Limiet e-mailgrootte' kun je een limiet van maximaal 2048 MB instellen.

Actie voor te grote berichten

Berichten die de door jou ingestelde limiet overschrijden, kun je in jouw spamquarantaine laten plaatsen. Je beoordeelt dan later of je het bericht wilt toelaten.

Zodra je de instellingen hebt aangepast, sla je de gegevens op door op 'Bijwerken' te klikken.

Whitelist en blacklist

Het kan voorkomen dat je spamfilter berichten van een bepaalde afzender weigert. Om ervoor te zorgen dat de e-mailberichten van betrouwbare afzenders altijd worden toegelaten, kun je het e-mailadres of de domeinnaam toevoegen aan je whitelist:

  • Open in het linkermenu 'Afzenders op witte lijst'.
  • Vul onder het kopje 'Plaats een afzender op whitelist' het e-mailadres of de domeinnaam van de afzender in.
  • Klik op 'Toevoegen'.

Wil je een e-mailadres of domeinnaam weer verwijderen van de whitelist? Klik dan in het linkermenu op 'Witte lijst ontvangers' en volg de volgende stappen:

  • Vink het betreffende e-mailadres of de betreffende domeinnaam aan.
  • Selecteer de actie 'Verwijderen'.
  • Klik op 'Toepassen'.

Mogelijk wil je van een bepaalde afzender juist geen berichten meer ontvangen. Je volgt dan dezelfde stappen als hierboven beschreven, maar kiest in het linkermenu voor 'Afzenders op zwarte lijst'.

Contact

Bel ons op 020-7500800
Bel ons op 020-7500800
Stuur ons een e-mail
Chat met een medewerker

Status

    Categorie

    E-mail

    Meer over e-mail

    • Aan de slag met e-mail van Hostnet
    • Voorkom dat e-mails als spam worden gemarkeerd
    • Aan de slag met Hostnet Webmail
    • E-mailhandtekening toevoegen in Hostnet Webmail
    • Tips voor het gebruik van Hostnet Webmail
    • E-mail verhuizen naar Hostnet
    • E-mailadres instellen in Outlook 2016
    • Agenda en contacten exporteren via Hostnet Webmail
    • E-mailfilter instellen in Hostnet Webmail
    • Extra e-mailadres instellen in Hostnet Webmail
    • Spam rapporteren in SpamExperts
    • E-mailadres instellen in Outlook 2007
    • E-mail back-up maken en terugplaatsen
    • E-mailinstellingen controleren in Outlook voor Mac
    • E-mailinstellingen controleren in Outlook 2007
    • E-mailinstellingen controleren in Outlook 2013
    • E-mailinstellingen controleren in Outlook 2010
    • E-mailinstellingen controleren in Windows Live Mail
    • E-mailinstellingen controleren op Android
    • E-mailinstellingen controleren in Thunderbird
    • E-mailinstellingen controleren in Mail voor Windows 8
    • E-mailinstellingen controleren in Outlook Express
    • Back-up maken en terugplaatsen via Thunderbird
    • E-mailinstellingen controleren in Gmail
    • E-mailinstellingen controleren op iPhone of iPad
    • E-mailinstellingen
    • E-mailadres instellen in Windows Live Mail
    • E-mailadres instellen in Outlook
    • E-mailbox aanmaken
    • E-mailwachtwoord wijzigen
    • E-mailforward instellen
    • E-mailalias aanmaken
    • Catchall-adres instellen
    • Maatregelen tegen spam
    • Instellingen van het SpamExperts-spamfilter beheren
    • Logbestanden van jouw e-mailverkeer inzien in SpamExperts
    • Periodieke rapportage instellen in SpamExperts
    • Out-of-office-melding instellen
    • E-mail ontvangen via Hostnet
    • E-mail versturen via Hostnet
    • E-mailadres instellen in Gmail
    • Spam vanuit eigen e-mailadres
    • Outlook 2013 IMAP-hoofdmap wijzigen
    • Volledige headers weergeven
    • Geen e-mail ontvangen
    • Geen e-mail versturen
    • Kan niet inloggen op de Webmail
    • Verschil tussen IMAP en POP
    • E-mailadres instellen in Outlook 2013
    • E-mailadres instellen in Thunderbird
    • E-mailadres instellen in Outlook 2010
    • E-mailadres instellen in Mail voor Windows 8
    • E-mailadres instellen in Outlook Express
    • E-mailadres instellen in Mac Mail
    • E-mailadres instellen in Outlook voor Mac
    • E-mailadres instellen in Android
    • E-mailadres instellen op iPhone of iPad
    • Horde Webmail
    • Inloggen op Horde
    • Nieuw bericht opstellen in Horde
    • E-mail beantwoorden in Horde
    • Berichten verwijderen in Horde
    • Onderhoudswerkzaamheden in Horde
    • Mappen beheren in Horde
    • Het adresboek van Horde gebruiken

    Veelgestelde vragen e-mail

    Veelgestelde vragen

    • Waarom kan ik geen e-mail vanaf mijn website versturen?
    • E-mails versturen vanaf jouw webhostingpakket is alleen mogelijk met een PHP-e-mailscript waarin het 'envelope-from'-adres is opgenomen. Door een 'envelope-from'-adres te vereisen bij het versturen van e-mails vanaf ons platform, wordt de kans verkleind dat kwaadwillenden misbruik maken van het webhostingplatform.

    • Wat is een e-mailpakket?
    • Via een e-mailpakket bij Hostnet maak je je eigen, unieke e-mailadressen aan. Vervolgens kun je e-mail verzenden en ontvangen onder jouw domeinnaam.

    • Wat kan ik met een e-mailpakket?
    • Met een e-mailpakket kun je overal ter wereld je e-mail lezen en versturen. Je e-mail is zowel beschikbaar via computer, tablet als smartphone.

    • Hoeveel opslagruimte krijg ik per mailaccount?
    • De opslagruimte verschilt per e-mailpakket. Je bekijkt de aangeboden ruimte op onze website. Je kunt in alle gevallen zelf de ruimte verdelen over je mailboxen.

      Wanneer je een pakket hebt met 2 GB schijfruimte, kun je bijvoorbeeld 5 mailboxen aanmaken met ieder een opslag van 400 MB. Je kunt ook slechts 1 mailbox in gebruik nemen, en deze vullen tot maximaal 2 GB.

    • Hoeveel e-mailadressen krijg ik bij een e-mailpakket?
    • Je kunt zoveel e-mailadressen aanmaken als je wilt. Houd wel rekening met het aantal mailboxen binnen jouw pakket (te bekijken op onze website).

      Een mailbox is een 'postbus' om e-mail in te ontvangen. Je bepaalt zelf hoeveel e-mailadressen je per mailbox aanmaakt.

      • Je kunt voor 1 mailbox meerdere e-mailadressen aanmaken. Deze e-mailadressen delen samen een 'postbus' en hebben allemaal toegang tot dezelfde post (e-mail).
      • Wil je juist dat de e-mailadressen geen toegang hebben tot elkaars 'postbus'? Dan maak je 1 e-mailadres aan per mailbox.

      Wanneer je mailboxen tekortkomt, bestel je via onze Klantenservice eenvoudig extra mailboxen.

    • Wat is een mailbox?
    • Een mailbox kun je vergelijken met een postbus. Het is een ruimte op de server waarop e-mailberichten worden bewaard. Je haalt deze berichten op met een e-mailprogramma of je leest de e-mails online via Webmail. Voor het inloggen op de mailbox heb je een e-mailloginnaam en een e-mailwachtwoord nodig.

    • Is het mogelijk om meer mailboxen aan te vragen?
    • Heb je meer mailboxen nodig dan jouw pakket standaard biedt? Je kunt dit op 2 manieren oplossen:

      • Upgrade je pakket naar een hogere variant (E-mail Pro of Plus).
      • Bestel extra mailboxen bij je huidige pakket.
    • Is het mogelijk om bij Hostnet gebruik te maken van mobiele toegang tot mijn e-mail?
    • Je kunt altijd mobiel inloggen op de Webmail. Ook kun je het e-mailprogramma van je smartphone instellen om e-mail op te halen via IMAP.

      Daarnaast is het via Hostnet App Suite mogelijk om je e-mail, agenda en contactpersonen volledig te synchroniseren met mobiel. Meer informatie over App Suite vind je op de volgende pagina.

    • Ik wil een domeinnaam en e-mail, maar nog geen website. Is dat mogelijk?
    • Ja, dit is mogelijk. Als je alleen e-mail aan jouw domeinnaam wilt koppelen, kies je voor een van onze e-mailpakketten. Hiermee verzend en ontvang je e-mail onder jouw domeinnaam.

    • Waarom worden berichten van personen die naar mij mailen niet doorgestuurd?
    • Wanneer je ervoor kiest om je e-mail door te laten sturen naar een ander e-mailadres, kan het voorkomen dat de e-mail daar niet aankomt. Naast bijvoorbeeld een foutje in het e-mailadres, kan het zijn dat het bericht om een van de volgende redenen niet bij je wordt bezorgd:

      Spam

      Wanneer het bericht bij ons aangeboden wordt, controleren wij deze op spam en schadelijke bijlagen. Wanneer deze worden aangetroffen, sturen wij een bouncebericht terug naar de afzender.

      SPF

      De domeinhouder van het oorspronkelijke bericht (dat wordt doorgestuurd), kan gebruikmaken van het Sender Policy Framework (SPF). Wanneer wij het e-mailbericht doorsturen, controleert de ontvangende e-mailserver meestal op de aanwezigheid van een SPF-record. Wanneer de domeinhouder ervoor gekozen heeft om de e-mailservers van Hostnet niet te machtigen, dan kan het e-mailbericht niet worden doorgestuurd.

      Om dit te voorkomen, geef je het uiteindelijke doeladres op bij de partij die de e-mailberichten verstuurt. Op deze manier zal de SPF-controle slagen en wordt de e-mail afgeleverd in je mailbox.

    Bekijk alle veelgestelde vragen
    > helpdesk > e-mail > Instellingen van het SpamExperts-spamfilter beheren
    Top
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy en cookies
    • Sitemap
    • Herroepingsrecht
    • Copyright

    Domeinnamen

    • Domeinnaam registreren
    • Nieuwe domeinnamen
    • E-mail
    • Prijzen domeinnamen
    • Domeinnaam verhuizen
    • Domeinnaam doorsturen
    • Domeinnaam overdragen
    • Gratis website bij je domeinnaam
    • Domeinnaamtips
    • Domeinnaamvoorwaarden
    • Domeinnaam aanvragen
    • Domeinnaam checken
    • Domeinnaam kopen
    • Domeinregistratie
    • Domeinen

    Website

    • WordPress
    • Webhosting
    • Website verhuizen
    • Joomla!-website
    • PrestaShop-webwinkel
    • Drupal-website
    • SSL-certificaten
    • Website laten maken

    Hosting

    • Webhosting
    • VPS
    • Virtual Private Server
    • Hostnet Cloud
    • Managed hosting
    • Webhostinguitbreidingen

    Online werken

    • Microsoft Office 365
    • Hostnet App Suite
    • E-mail
    • Microsoft Hosted Exchange
    • E-mailmarketing CakeMail

    Klantenservice

    • Contact opnemen
    • Helpdesk
    • Zelf regelen via Mijn Hostnet
    • Storingen en onderhoud
    • Veelgestelde vragen
    • Notice-and-Take-Down-procedure
    • Download TeamViewer

    Over Hostnet

    • Nieuws
    • Academy
    • Klantonderzoek
    • Vacatures
    • Stages
    • Contactgegevens

    Inloggen

    • Mijn Hostnet
    • Webmail
    • Microsoft Office 365
    • Hostnet App Suite
    • Hosted Exchange Control Panel
    • Outlook Web App
    Alle prijzen zijn exclusief 21% btw, tenzij anders vermeld.
    Vragen? Chat nu live!