Waarmee kunnen we je helpen?

Onze Klantenservice staat 7 dagen per week voor je klaar

E-mail Spam vanuit eigen e-mailadres

Spam vanuit eigen e-mailadres

Het kan voorkomen dat je e-mailberichten van jezelf ontvangt die niet door jou zijn verzonden. Het e-mailprotocol staat toe dat iedereen een e-mailbericht kan verzenden met een afzender naar keuze. Hierdoor kunnen kwaadwillenden spam versturen vanuit jouw e-mailadres. De afzender heeft in dat geval geen toegang tot jouw e-mailbox, maar heeft wel de mogelijkheid e-mails uit jouw naam te versturen. Om dit te voorkomen zijn er verschillende veiligheidsprotocollen ontwikkeld. 

Sender Policy Framework (SPF)

Een eenvoudig en effectief protocol is het Sender Policy Framework. Door middel van een DNS-record worden instellingen over SPF voor jouw domein opgeslagen. In het SPF-record geef je aan welke servers namens jouw domeinnaam e-mails mogen versturen en wat er gebeurt met e-mails die worden verstuurd vanaf andere servers. In dit artikel lees je de volledige werking van SPF.

Hostnet maakt dit record standaard voor jou aan wanneer je e-mailhosting van Hostnet afneemt. Er wordt in het SPF-record aangegeven hoe er met een e-mail moet worden omgegaan wanneer e-mailberichten vanaf een andere server worden verstuurd, die hier dus geen toestemming voor hebben. Voor meer informatie en voor het configureren van een SPF-record voor jouw domeinnaam, kun je gebruikmaken van dit helpdeskartikel: Hoe werkt SPF?

Hostnet stelt jouw SPF-record standaard in als '~all', dit betekent dat een e-mail die verstuurd wordt zonder dat hier toestemming voor is in het SPF-record, wordt gemarkeerd als spam. De ontvanger zal het bericht in zijn spambox ontvangen. Dit zorgt ervoor dat spammers nog wel mails kunnen versturen maar dat deze berichten in de spamfolder komen. Om dit tegen te gaan, dien je het '~all' aan te passen naar '-all'. Deze verandering betekent dat wanneer een mail wordt gestuurd vanaf een server die geen toestemming heeft, het bericht wordt geweigerd. Er wordt vervolgens op het afzenderadres een bouncebericht gestuurd. 

Let op: Wanneer je gebruikmaakt van een externe maildienst (bijvoorbeeld een administratie- of e-mailmarketingprogramma), dan dien je in jouw SPF-record het IP-adres van de mailserver van deze programma's toe te voegen.

Wanneer de DNS door Hostnet wordt beheerd, kun je zelf het SPF-record toevoegen of aanpassen. Deze handleiding legt de stappen uit: SPF-record aanpassen.

Waarom stelt Hostnet niet gelijk 'all' in?

Wanneer '-all' wordt ingesteld in plaats van '~all', dan mag geen enkele server die niet in het SPF-record staat een mail sturen. Om te voorkomen dat externe mailservers geen mail meer mogen versturen door het automatisch aangemaakte SPF-record, stelt Hostnet een '~all' in.

Direct persoonlijk advies

Jij verdient de beste service. En daarom helpen we je graag, 7 dagen per week.
Ma t/m vr: 08.00 - 22.00 uur en in het weekend: 10.00 - 18.00 uur.

Twitter

Stuur ons een tweet: @Hostnet_Webcare

Facebook

Stel je vraag via Facebook: @Hostnetbv

Overige informatie

  • IP-adres:
  • OS:
  • Browser:
  • Status: