Waarmee kunnen we je helpen?

Onze Klantenservice staat 7 dagen per week voor je klaar

E-mail Spamberichten inzien

Spamberichten inzien

Iedere e-maildienst van Hostnet is voorzien van het SpamExperts-spamfilter. Het spamfilter controleert je mailverkeer op spam of kwaadaardige bestanden. Bekijk in deze handleiding hoe je (geweigerde) spamberichten inziet.

Het spamfilter openen

Je opent het SpamExperts-spamfilter als volgt:

  • Log in op Mijn Hostnet.
  • Kies in de menubalk voor 'Diensten'.
  • Klik op de domeinnaam waarvoor je het spamfilter wilt bekijken.
  • Ga via de tab 'E-mail' naar 'SpamExperts'.

Logbestanden

In de logbestanden zie je alle ontvangen berichten; dus ook de berichten die jouw spamfilter heeft tegengehouden. Je bekijkt de logbestanden als volgt:

  • Klik in het linkermenu onder 'Inkomend' op 'Logbestanden'.
  • Selecteer de periode waarbinnen je wilt zoeken.
  • Ben je op zoek naar een specifiek bericht? Dan kun je via 'Nieuwe regel' ook de velden 'Onderwerp', 'Afzender' en 'Ontvanger' invullen.
  • Klik op 'Toon Resultaten'.

In de zoekresultaten zie je nu per bericht welke actie het spamfilter heeft ondernomen.

Spamquarantaine

Wanneer het spamfilter een e-mail beoordeelt als 'niet veilig', plaatst hij deze in de spamquarantaine. Zo kun jij de als spam beoordeelde berichten inzien. Je controleert en beheert de spamquarantaine als volgt:

  • Kies in het linkermenu voor 'Spamquarantaine'.
  • Klik op het pijltje links naast het bericht.
  • Controleer de inhoud van het bericht door te klikken op 'Bekijk e-mail'.
  • Is dit een veilig bericht? Klik dan op 'Vrijgeven en trainen uit quarantaine'. Is het bericht niet veilig? Kies dan voor 'Verwijder uit quarantaine'.

Tip: Door bij een veilig bericht te kiezen voor de optie 'Vrijgeven en trainen', zorg je dat toekomstige berichten van deze afzender ook worden toegelaten.

Periodieke rapportage instellen

Met behulp van een periodieke rapportage word je automatisch op de hoogte gebracht van berichten in je spamquarantaine:

  • Klik in het linkermenu op 'Protection report - domain'.
  • Plaats een vinkje achter 'Rapportage ingeschakeld'.
  • Vul in op welk e-mailadres je de rapportage wilt ontvangen.
  • Selecteer hoe vaak je een rapportage wilt ontvangen.
  • Kies de gewenste taal ('nl' voor Nederlands).
  • Selecteer hoe je de rapportage wilt ontvangen: als e-mailbericht (html) of als e-mailbericht met bijlage (pdf).
  • Wil je niet alleen de berichten in de spamquarantaine, maar ook geweigerde berichten inzien? Vink dan 'Stuur rapport met berichten die niet in quarantaine zijn geplaatst' aan.
  • Sla de instellingen op.

Meerdere ontvangers

Wil je aan meerdere gebruikers rapporteren? Ga dan in het linkermenu naar 'Protection report - mailbox' en klik vervolgens op 'Voeg een ontvanger toe'. Hierna volg je dezelfde stappen als hierboven beschreven. Let erop dat je ook de naam van de ontvanger noteert.

E-mailberichten worden op basis van jouw spamfilter-instellingen in de spamquarantaine geplaatst. Deze instellingen kun je beheren met behulp van onze handleiding Aan de slag met het SpamExperts-spamfilter.

Direct persoonlijk advies

Jij verdient de beste service. En daarom helpen we je graag, 7 dagen per week.
Ma t/m vr: 08.00 - 22.00 uur en in het weekend: 10.00 - 22.00 uur.

Twitter

Stuur ons een tweet: @Hostnet_Webcare

Facebook

Stel je vraag via Facebook: @Hostnetbv

Overige informatie

  • IP-adres:
  • OS:
  • Browser:
  • Status: