Waarmee kunnen we je helpen?

Onze Klantenservice staat 7 dagen per week voor je klaar

E-mail Voorkom dat e-mails als spam worden gemarkeerd

Voorkom dat e-mails als spam worden gemarkeerd

Als je merkt dat jouw e-mailberichten niet altijd aankomen bij de ontvanger, dan zou spamrating de oorzaak kunnen zijn. Om te zorgen dat jouw belangrijke berichten bij de ontvanger terechtkomen, is het belangrijk een zo laag mogelijke spamrating te krijgen.

Wat is spamrating?

Door middel van spamrating kunnen spamfilters passerende mails beoordelen op hun betrouwbaarheid. Een spamfilter doet dit door strafpunten toe te kennen aan een e-mail. Hoe meer strafpunten, hoe hoger de spamrating. Op basis daarvan kan de mail in de spamfolder van de ontvanger belanden.

Goede basis

Een e-mail zonder onderwerp ziet er vaak al verdacht uit. Daarom is het belangrijk altijd een onderwerp in te vullen. Natuurlijk zijn er woorden die je moet vermijden zoals 'virus' en 'gratis'. Ook een correct e-mailadres als afzender is onmisbaar. Want waarom zou je een mailtje krijgen waar je niet op kunt reageren? Een persoon vindt dit al verdacht, een spamfilter dus ook.

Inhoud van de mail

De woorden die je moet vermijden in het onderwerp, kun je ook het beste vermijden in het bericht zelf. Een mail moet er verder correct uitzien. Dat wil zeggen een nette opmaak, niet teveel uitroeptekens, hoofdletters en onnodige spaties.

Als je een nieuwsbrief verstuurt in html, is het verstandig deze ook als tekstversie aan te bieden. Dit verlaagt je spamrating en je maakt je nieuwsbrief leesbaar voor iedereen, dus ook voor klanten zonder html-ondersteuning in hun e-mailprogramma. Vergeet niet dat je in een tekstversie de links volledig uit moet schrijven (bijvoorbeeld www.hostnet.nl).

Afbeeldingen

Het gebruik van afbeeldingen vraagt om meerdere aandachtspunten:

  • hoeveelheid;
  • combinatie met tekst; 
  • bestandsnaam;
  • opvulafbeeldingen.

Het aantal afbeeldingen in een mail dient altijd te worden beperkt om de spamrating laag te houden. Daarnaast is het verstandig om een afbeelding altijd te voorzien van begeleidende tekst.

De naam van een afbeelding kan ook zorgen voor een hogere rating. Lange omschrijvende bestandsnamen zijn wellicht logischer, maar zorgen wel voor een hogere rating dan een korte naam zoals '1.jpg'. De naam die je eigenlijk in gedachten had, kun je altijd nog meegeven in de alt-tag van de afbeelding.

In sommige gevallen is het noodzakelijk het bericht 'op te vullen' met afbeeldingen, zodat de opmaak netjes is. De zogenaamde spacer werd voorheen vaak 'spacer.gif' of 'pixel.gif' genoemd. Omdat ook deze termen een hoge rating veroorzaken, is het verstandig een andere (korte) bestandsnaam te gebruiken.

Html(5)-tags

Probeer het gebruik van html-tags zoveel mogelijk te voorkomen. Plaats bijvoorbeeld geen DIV-tag, wanneer een paragraaf al volstaat. Daarnaast worden html5-tags nog niet door alle mailservers herkend, waardoor jouw spamrating onnodig verhoogd kan worden.

Vermijd over het algemeen het gebruik van bestanden en scripts waarvan de inhoud niet kan worden gecontroleerd door het spamfilter. Hiermee bedoelen we embedded video's en het gebruik van JavaScript, Flash, iframes en formulieren.

SPF

Sender Policy Framework (SPF) is een protocol waarmee je aangeeft welke servers namens jouw domeinnaam e-mail mogen versturen. Veel spamfilters controleren op de aanwezigheid van een SPF-record. Je doet er dus goed aan om een SPF-record voor jouw domeinnaam in te stellen.

Spamrating controleren

Om zelf de spamrating van je berichten te controleren, kun je een spamchecker installeren voor je browser. Deze kan echter ook al aanwezig zijn in jouw e-mailprogramma. Op https://www.mail-tester.com/ kun je ook eenvoudig de spamrating van je mail testen.

Direct persoonlijk advies

Jij verdient de beste service. En daarom helpen we je graag, 7 dagen per week.
Ma t/m vr: 08.00 - 22.00 uur en in het weekend: 10.00 - 22.00 uur.

Twitter

Stuur ons een tweet: @Hostnet_Webcare

Facebook

Stel je vraag via Facebook: @Hostnetbv

Overige informatie

  • IP-adres:
  • OS:
  • Browser:
  • Status: