Op vrijdag 25 januari gelden er gewijzigde openingstijden.

Waarmee kunnen we je helpen?

Onze Klantenservice staat 7 dagen per week voor je klaar

Virtual Private Server SpamExperts instellen voor uitgaande e-mails

SpamExperts instellen voor uitgaande e-mails

Heb je een Unmanaged of Managed VPS en maak je gebruik van SpamExperts voor het controleren van binnenkomende e-mails? Dan is het ook mogelijk dit product te gebruiken voor uitgaande e-mails.

Gebruikers met een Managed VPS kunnen contact opnemen met onze Klantenservice om de functionaliteit te laten activeren. In deze handleiding leggen wij uit hoe klanten met een Unmanaged VPS zelf hun uitgaande spamfilter kunnen instellen.

  • Log in via Mijn Hostnet.
  • Klik in de menubalk op 'Diensten'.
  • Klik op 'SpamExperts-account'.
  • Klik vervolgens op 'Je spamfilter(s) instellen en wijzigen'.
  • Klik rechts van de betreffende domeinnaam op 'Inloggen'.

Instellen op serverniveau

Wil je alle e-mails die worden verstuurd vanaf jouw server laten controleren door SpamExperts? Stel deze dan in op serverniveau.

  • Klik in het SpamExperts-portaal in de linkermenubalk op 'Uitgaand'.
  • Klik vervolgens op 'Beheer gebruikers'.
  • Voeg voor ieder ingesteld domein een gebruiker toe onder het tabblad 'Authenticerende IP of bereik'.
  • Vul bij IP adres het IP-adres van jouw VPS in.
  • Kies na het apenstaartje voor de betreffende domeinnaam.
  • Klik op de knop 'Toevoegen en instellen'.
  • Je komt bij de instellingen voor de server terecht, deze staan standaard ingesteld. Je kunt de waarden naar eigen wens aanpassen.
  • Klik op de knop 'Opslaan' om de instellingen op te slaan.

Nadat het IP-adres van de server in SpamExperts is ingesteld moet de configuratie van jouw server worden gewijzigd, zodat alle uitgaande e-mails eerst door het spamfilter worden gecontroleerd.

Maak je gebruik van Plesk? Dan wordt Postfix vaak als standaard e-mailserver geïnstalleerd. De configuratie van Postfix vind je terug in /etc/postfix/main.cf. De volgende regel dient hier te worden gewijzigd of toegevoegd: 

relayhost = [mailfilter.hostnet.nl]:587

Nadat je de wijziging hebt opgeslagen, herstart je de Postfix-server.

[root@server]# sudo service postfix restart

Maak je gebruik mail qmail als e-mailserver? Dan voer je het volgende commando uit:

[root@server]# echo ":mailfilter.hostnet.nl:587" > /var/qmail/control/smtproutes

Bovenstaand commando overschrijft alle bestaande smtp-routes. Is dit niet wenselijk? Vervang dan de enkele '>' met '>>'.

Mocht je gebruikmaken van andere e-mailserversoftware, zoals bijvoorbeeld Sendmail, bekijk hier dan de bijbehorende configuraties.

Instellen op gebruikersniveau

Wanneer je niet alle e-mails die vanaf de server worden verstuurd, wilt doorsturen naar het uitgaande spamfilter van SpamExperts, dan kun je ook het uitgaande e-mailfilter instellen per e-mailadres.

  • Klik in het SpamExperts-portaal in de linkermenubalk op 'Uitgaand'.
  • Klik vervolgens op 'Beheer gebruikers'.
  • Voeg voor ieder ingesteld domein een gebruiker toe onder het tabblad 'Authenticating User'.
  • Vul bij 'Gebruikersnaam' de naam van de alias in.
  • Selecteer na het apenstaartje de betreffende domeinnaam.
  • Vul bij 'Wachtwoord' het wachtwoord van de betreffende alias in.
  • Klik op 'Toevoegen' om het e-mailadres toe te voegen.

Na het instellen van het e-mailadres dient de gebruiker zijn uitgaande e-mailserverinstellingen aan te passen in zijn e-mailprogramma, zoals bijvoorbeeld Outlook. De volgende instellingen kunnen worden gebruikt:

  • Server/hostname: mailfilter.hostnet.nl.
  • Poort: 587.
  • Gebruikersnaam: het volledige e-mailadres, zoals ingesteld in SpamExperts.
  • Wachtwoord: Zoals ingesteld in Spamexperts.

SPF-record aanpassen

Wanneer je gebruikmaakt van een SPF-record dan moet deze aangepast worden. Voeg het volgende daar aan toe:

 include:_spf.hostnet.nl 


Een stap-voor-stap-uitleg voor het instellen van dit record vind je op deze pagina.

Direct persoonlijk advies

Jij verdient de beste support. En daarom helpen we je graag, 7 dagen per week.
Ma t/m vr: 08.00 - 22.00 en in het weekend: 10.00 - 18.00.

Twitter

Stuur ons een tweet: @Hostnet_Webcare

Facebook

Stel je vraag via Facebook: @Hostnetbv

Overige informatie

  • IP-adres:
  • OS:
  • Browser:
  • Status: