Nieuws Let op: Nepfactuur uit naam van Hostnet actief

Nieuws

Let op: Nepfactuur uit naam van Hostnet actief

Geplaatst op: 24-11-2020

Helaas is er een nieuwe phishingmail – zogenaamd uit naam van Hostnet – in omloop. In deze mail staat dat je in de bijlage een factuur ontvangt voor je dienst(en) bij Hostnet, en dat het openstaande bedrag na 14 dagen automatisch wordt afgeschreven van het bij ons bekende IBAN. 

Hoe ziet de phishingmail eruit?
Het bericht lijkt in eerste instantie afkomstig te zijn van Hostnet: het heeft dezelfde opmaak, en lijkt links te bevatten naar Mijn Hostnet en onze veelgestelde vragen.

Het bericht (van 14 november) wordt echter verzonden vanaf de volgende e-mailadressen:

  • contct01@peuterdans.nl
  • contct02@peuterdans.nl
  • contct03@peuterdans.nl
  • contct04@peuterdans.nl
  • contct05@peuterdans.nl
  • contct@peuterdans.nl

Daarnaast ontbreekt er een factuur in de bijlage.

Update 18 november
Er is helaas een nieuwe lading van deze phishingmails verstuurd. Deze keer vanaf de volgende e-mailadressen: 

  • info@deflife.com
  • info@fromthezoofilm.com
  • info@b-lijfinbalans.nl

Update 24 november
Er wordt wederom een nieuwe phishingmail verstuurd vanaf het e-mailadres:

  • info@b-lijfinbalans.nl

Dringend advies
Hierbij verzoeken we dringend om niet op de link(s) in de mail te klikken en geen logingegevens in te vullen. Verwijder de mail direct. 

Heb je alleen op de link(s) geklikt? Je hoeft je geen zorgen te maken. Je Mijn Hostnet-gegegevens zijn niet achterhaald en je hoeft verder geen actie te ondernemen.

Heb je onverhoopt ook jouw Mijn Hostnet-gegevens ingevuld? Wijzig dan direct je wachtwoord voor Mijn Hostnet. Indien je dit wachtwoord ook voor andere accounts gebruikt, is het verstandig om daarvan ook het wachtwoord te wijzigen. Daarnaast adviseren we je om jouw computer te scannen op virussen. Kom je er niet uit? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze Klantenservice via de telefoon (020-7500800), de chat of e-mail (helpdesk@hostnet.nl).
 
Daarnaast raden we in alle gevallen aan om tweestaps-authenticatie in te stellen op jouw Mijn Hostnet-account. Hoe je dat doet, lees je in onze veelgestelde vragen

Hoe herken ik een factuurmail van Hostnet?
Hoe onderscheid je de echte factuurmail van Hostnet nu van een dergelijke phishingmail? Onze factuurmails worden verstuurd vanaf admin@hostnet.nl. Bovendien vind je in de factuurmail van Hostnet altijd een factuur (pdf) in de bijlage. Op deze factuur vermelden wij jouw klantnummer. Om de echtheid van een factuur te valideren, verwijzen we je tot slot naar Mijn Hostnet. Je kunt jouw factuur altijd terugvinden in Mijn Hostnet. 

Meer informatie over het herkennen van legitieme facturen:
Hoe herken ik een factuur van Hostnet?
Voorbeeldfactuur

Wat is phishing?
Phishing is een vorm van oplichting. In het geval van phishing worden mensen, vaak via e-mails, naar een kopie van een website gelokt. Hier vullen ze nietsvermoedend hun login- of betaalgegevens in. De fraudeur krijgt zo hun gegevens in handen, met alle gevolgen van dien. Phishingaanvallen kunnen zeer geavanceerd zijn opgezet. Doorgaans zijn ze dan ook lastig van legitieme berichten te onderscheiden.

Twijfel je of een mail van Hostnet afkomstig is? Neem dan altijd contact met ons op.  

Enkele tips tegen phishing

  • Vertrouw de afzender niet klakkeloos. Controleer altijd of de e-mail vanaf een betrouwbaar e-mailadres afkomstig is. Hostnet stuurt enkel berichten vanuit een adres dat eindigt op 'hostnet.nl'. 
  • Klik niet zomaar op een link in een e-mail. Beweeg met je muis eerst over de link. Je ziet dan het webadres waarnaar de link verwijst. In phishingmails is dit een erg onbetrouwbaar adres.
  • Let op spel- of taalfouten. Als een e-mail veel fouten bevat, is het vaak geen legitieme e-mail. 
  • Let op het SSL-certificaat: controleer altijd of een webpagina begint met 'https'. 

Meer nieuws van Hostnet

Let op: Nieuwe phishingmail over domeinnamen in omloop

Helaas is er weer een valse mail in omloop. In de mail staat dat je domeinnaam bijna vervalt. Bekijk ons nieuwsbericht voor meer informatie.

Investeren in klantenservice: nieuw klantcontactsysteem

Bij Hostnet zijn we continu bezig om onze dienstverlening te verbeteren. Daarom wordt alle klantenservicecommunicatie overgezet naar een nieuw systeem: Zendesk.

Opgepast: Phishingmail over nieuwe Webmail

Er is een phishingmail in omloop waarin staat dat je de vernieuwde Webmail van Hostnet kunt gebruiken. Dit klopt niet. Lees meer in dit nieuwsbericht.

Fraudeurs doen zich voor als Hostnet

Er zijn fraudeurs actief die zich voordoen als Hostnet. Lees meer.