82 indrukwekkende e-mailmarketingstatistieken van 2023

Lysanne Hopman
leestijd
82 indrukwekkende e-mailmarketingstatistieken van 2023

De huidige energiecrisis heeft invloed op e-mailmarketing. In december 2022 bedroeg de click to open rate van de Nederlandse energiesector 30%, terwijl het gemiddelde van alle sectoren 15,7% was (Spotler). Mogelijk wilden consumenten met een variabel contract vóór het nieuwe jaar overstappen naar een andere leverancier. Ben je op zoek naar meer indrukwekkende feiten en cijfers over e-mailmarketing? In dit overzicht vind je er 82.

Weet je niet wat een begrip betekent? Ga naar de begrippenlijst.

E-mailmarketing in Nederland

De acceptance rate (AR) is nog nooit zo hoog geweest in Nederland. In 2022 lag het percentage op 99,38%, terwijl dit in 2015 nog 98,96% was. Ook op dit vlak scoort de energiesector bovengemiddeld (99,68%) (Spotler). Hieronder vind je meer actuele cijfers van e-mailmarketing in Nederland.

1. In 2022 was de gemiddelde confirmed open rate (COR) in Nederland 43,89%, de click-through rate (CTR) 7,46% en de click to open rate (CTO) 15,54%. (Spotler)

2. In 2022 scoorde de Nederlandse automotive-branche bovengemiddeld. De COR was 55,59%, de CTR 14,80% en de CTO 24,08%. (Spotler)

3. In 2022 hadden Nederlandse goede doelen de hoogste CTR (18,73%). Daarna volgen energie- en nutsbedrijven (16,36%), en de automotive-branche (14,80%). (Spotler)

4. In 2022 had de Nederlandse B2B-sector een COR van 39,98% en een CTR van 6,57%. De B2C-sector had een COR van 45,13% en een CTR van 7,51%. (Spotler)

5. De COR van de Nederlandse zakelijke dienstverlening daalt sinds 2015. Terwijl de COR van de branche Media & Publishing jaarlijks stijgt. (Spotler)

6. In 2022 stuurden transport- en logistiekbedrijven in de B2B-sector vooral e-mails in de winter. De B2C-sector mailde daarentegen vaker in de zomer. (Spotler)

E-mail professioneel met je eigen domeinnaam. Inclusief Webmail, spam- en virusfilter, en gratis installatiehulp.

Internationale e-mailmarketing

Naar verwachting maakt de wereldwijde markt voor e-mailmarketing in 2023 een winst van $ 10.89 miljard (Statista). Dit blijft de komende jaren stijgen. Hieronder vind je meer actuele verwachtingen.

7. In 2027 behaalt e-mailmarketing waarschijnlijk een winst van $ 17.9 miljard. (Statista)

8. In 2025 groeit het aantal e-mailgebruikers waarschijnlijk naar 4,6 miljard. (Statista)

9. In 2021 gebruikt 91,82% van de inwoners van de Verenigde Staten e-mail. (Statista)

10. In 2022 werden er 333.2 miljard e-mails verstuurd. Naar verwachting is dat in 2026 gegroeid naar 392.5 miljard e-mails. (Oberlo)

11. In 2023 worden er naar verwachting 347.3 miljard e-mails verstuurd. In 2025 groeit dit aantal waarschijnlijk naar 376.4 miljard e-mails. (Statista)

12. In april 2023 had Apple een marktaandeel van 58,96%. Daarna volgen Gmail (28,04%) en Outlook (4,21%). (Litmus)

13. In 2023 was de AR 99,66%. Ter vergelijking: in 2008 was dit ‘slechts’ 96,70%. (Bureau Strak)

14. De Apple Mail Privacy Protection (2021) beïnvloedt de gemiddelde OR en CTO. De OR steeg in 1 jaar tijd met 3,5% terwijl de CTO daalde met 3,6%. (Campaign Monitor)

Open rate

Open rate (OR) staat voor het aantal ontvangers dat een e-mail ziet (volledig of als preview). De onderstaande cijfers vertellen je meer over OR.

15. In 2022 daalde de OR met 12,89% ten opzichte van een jaar eerder. (Hubspot)

16. In 2022 was de wereldwijde OR 26,8%. Nederland had het hoogste percentage (45,68%). Daarna volgen Frankrijk (40,27%) en Australië (38.88%). (GetResponse)

17. In 2022 was de OR in de communicatiesector het hoogst (48,8%). Daarna volgen non-profitorganisaties (39.71%) en de uitgeverswereld (37.51%). (GetResponse)

18. In de maand september 2022 was de OR het best (29,17%). Terwijl april 2022 de slechtste maand was (26,36%). (GetResponse)

19. In 2022 was de OR bij 1 nieuwsbrief per week het hoogst (38,21%). De OR was het laagst bij 15 nieuwsbrieven per week (19,32%). (GetResponse)

20. De OR van een e-maillijst met 250-499 abonnees is meer dan 2 keer zo hoog dan een lijst met +100.000 abonnees (53,6% tegenover 25,45%). De CTR is zelfs meer dan 3 keer zoveel (7,21% tegenover 2,21%). (GetResponse)

Click to open rate

Click to open rate (CTO) verwijst naar het aantal ontvangers dat op een link klikt, gedeeld door het aantal unieke opens van een e-mail. Hieronder vind je de actuele cijfers van CTO.

21. In 2022 was wereldwijd de gemiddelde CTO 7,01%. Canada stond op plaats 1 met 20,12%. Daarna volgen België (12,98%) en Duitsland (12,11%). (GetResponse)

22. Eind 2022 was de CTO in de financiële sector het grootst (16,68%). Daarna volgen de uitgeverswereld (14,47%) en de communicatiesector (11,83%). (Statista)

23. De CTO is bij 14 nieuwsbrieven het hoogst (11,95%). Bij 12 nieuwsbrieven is de CTO echter het laagst (5,89%). Dat scheelt 2 nieuwsbrieven. (GetResponse)

Click-through rate

Click-through rate (CTR) gaat over het aantal keer dat ontvangers op een link klikken, gedeeld door het totaal aantal e-mails dat succesvol is afgeleverd. Hieronder vind je interessante feiten.

24. In 2022 was de wereldwijde CTR 1,98%. Canada scoorde het best met 7,41%. Daarna volgen België (4,5%) en Duitsland (4,18%). (GetResponse)

25. Tussen 2008 en 2023 is de CTR gedaald, van 6,65% naar 3,04%. (Bureau Strak)

26. In 2023 is de CTR in de B2B-sector 2,31% op mobiel en 1,62% op desktop. In de B2C-sector is dit 1,97% op mobiel en 1,01% op desktop. (Bureau Strak)

27. In 2022 was de CTR bij 8 nieuwsbrieven het hoogst (3,64%). Bij 13 nieuwsbrieven was de CTR het laagst (1,28%). (GetResponse)

28. De CTR van een e-mail met afbeeldingen is 2 keer hoger dan een e-mail met alleen tekst (2,78% versus 1,13%). (GetResponse)

Bounce rate

Bounce rate (BR) verwijst naar het aantal geweigerde e-mails, gedeeld door het aantal verstuurde e-mails. Hieronder vind je relevante cijfers over BR.

29. In 2022 was de BR in de reissector het grootst (6,83%). Daarna volgen retail (3,76%) en de uitgeverswereld (3,37%). (GetResponse)

30. In april 2023 was de gemiddelde BR van alle sectoren bij elkaar 10,09%. De juridische dienstverlening scoorde het hoogst (15,69%). Onafhankelijke artiesten, schrijvers en performers hadden de laagste BR (5,80%). (Constant Contact)

31. In 2022 was de wereldwijde BR 2,57%. Peru had het hoogste percentage (5,32%). Daarna volgen de Verenigde Staten (5,18%) en Spanje (3,75%). (GetResponse)

Dag, tijdstip en frequentie

De dag, het tijdstip en de frequentie hebben alle 3 invloed op de interactie met marketingmails. Hieronder vind je de cijfers.

32. In 2022 was in Nederland donderdag de favoriete dag om te mailen (21,67%). Toch is deze dag minder populair dan in 2015 (24,48%). (Spotler)

33. Het weekend is de slechtste tijd om te mailen. (GetResponse) In 2022 was dit in Nederland zondag (7,26%). (Spotler)

34. Dinsdag is de beste dag om een marketingmail te versturen (> 40%). Daarna volgen maandag (< 20%), en woensdag en donderdag (15%). (Databox) Volgens CoSchedule zijn het dezelfde dagen, alleen in een andere volgorde: donderdag, dinsdag, woensdag en maandag. 

35. In 2023 verstuurt de B2B-sector om 09.00 uur de meeste e-mails. Voor de B2C-sector is dit om 12.00 uur. (Bureau Strak)

36. Het beste tijdstip om een e-mail te sturen is tussen 04.00 en 06.00 uur of 17.00 en 19.00 uur. (GetResponse)

37. In 2023 is de hoogste gemiddelde CTR om 21.00 uur (4,97%). (Bureau Strak)

38. 45% van de marketeers verstuurt wekelijks een e-mail. Daarna volgt meerdere keren per week (> 30%). (Databox)

39. 72% van de marketeers verlaagt het aantal e-mails op basis van betrokkenheid. (Databox)

Onderwerpregel en preheader

De onderwerpregel en preheader zijn zichtbaar voordat de ontvanger de e-mail opent. Hierdoor zijn beide cruciaal om de aandacht te trekken, zodat iemand de e-mail daadwerkelijk opent. Hieronder vind je interessante data over de onderwerpregel en preheader.

40. Een onderwerpregel met 61 tot 70 karakters scoort het best. (GetResponse)

41. Een onderwerpregel zonder emoji zorgt voor meer interactie dan met emoji. (GetResponse)

42. In 2022 was de CTR van een niet-gepersonaliseerde onderwerpregel 2 keer hoger dan een gepersonaliseerde onderwerpregel (2,49% versus 1,29%). (GetResponse)

43. 47% van de ontvangers opent een e-mail op basis van de onderwerpregel. Daarentegen rapporteert 69% van de ontvangers een e-mail als spam door de onderwerpregel. (Optinmonster)

44. Maanden en woorden als ‘update’, ‘events’, ‘now’ en ‘news’ zorgen voor een hogere OR. Daarentegen zorgen woorden als ‘guaranteed’, ‘compare’, ‘tested’, ‘affordable’ en ‘unlimited’ voor een lagere OR. (GetResponse)

45. Een e-mail met een preheader scoort beter dan een e-mail zonder preheader. (GetResponse)

Inhoud

De inhoud van een e-mail kan verschillende boodschappen en elementen bevatten. Bijvoorbeeld een afbeelding, video op knop. Hieronder vind je bijzondere feiten.

46. Een e-mail heeft gemiddeld 434,48 woorden. Dat is een leestijd van 3,3 minuten. (AWeber)

47. Meer dan 50% van de e-mails bevat minder dan 300 woorden. 21,4% van de e-mails had 601 woorden of meer en 11,4% 901 woorden of meer. (Aweber)

48. Nieuwsbrieven worden het meest verstuurd (81%). Daarna volgen de welkomstmail (79%) en productmails (75%). ‘Weer op voorraad’-mails worden het minst gestuurd (14%). (Constant Contact)

49. Een e-mail met video zorgt voor meer interactie dan een e-mail zonder video. (GetResponse)

50. 45% van de geopende e-mails gaat over een verlaten winkelmand. Daarvan klikt 21% van de ontvangers de e-mail open en daarvan gaat 50% tot aankoop over. (moosend)

51. Een e-mail met 1 relevante en waardevolle boodschap scoort het best. Een e-mail met meer dan 10 boodschappen scoort het slechts.  (GetResponse)

Afmeldingen

In de meeste gevallen kunnen ontvangers zich afmelden voor e-mail. Gelukkig laten de cijfers zien dat het aantal uitschrijvingen naar verhouding meevalt. Je checkt ze hieronder.

52. In 2022 was het wereldwijde afmeldingspercentage 0,1%. In Nederland en België waren de meeste uitschrijvingen (0,28%). (GetResponse)

53. Bij 1 nieuwsbrief per week is het aantal uitschrijvingen het hoogst (0,21%). Dit percentage is het laagst bij 14 nieuwsbrieven per week (0,05%).  (GetResponse)

Spam

Spam verwijst naar ongewenste en ongevraagde e-mail, bijvoorbeeld in de vorm van reclame of phishing. Hieronder vind je de statistieken over spam.

54. In december 2022 bestond 45% van het e-mailverkeer uit spam. 29,82% van alle spammails kwam uit Rusland. (Statista)

55. In januari 2023 was 19% van alle e-mail vermist of werd tegengehouden door populaire spamfilters. (EmailToolTester)

56. In januari 2023 kon 80,9% van de e-mailproviders e-mail afleveren. (EmailToolTester)

Ontvangers

Door inzicht te krijgen in het gedrag van e-mailontvangers, kun je e-mail beter afstemmen op hun behoefte. Hieronder vind je interessante statistieken die je meer inzicht geven in ontvangers.

57. In 2021 was 83% van de consumenten bereid om gegevens te delen voor een gepersonaliseerde ervaring. (Litmus)

58. 50% van alle geopende e-mails gebeurt binnen de eerste 8 uur. (GetResponse)

59. In 2022 zou een kwart van de Amerikaanse consumenten een aankoop overwegen na een marketingmail. (Statista)

60. In 2022 zou 10% van de millennials en 36% van Gen Z een aankoop overwegen na een marketingmail. (Statista)

61. In 2021 las de ontvanger 10 seconden een e-mail van een bedrijf. In 2018 was dit nog 13,4 seconden. (Statista)

62. In 2023 openen en klikken ontvangers 2 keer zoveel e-mails via mobiel dan op desktop. (Bureau Strak)

Budget en investering

Marketeers blijven investeren in e-mailmarketing. Voor elke dollar die ze spenderen aan een e-mailcampagne krijgen ze er $ 42 voor terug (Litmus). Hieronder vind je meer inzichten over budget en investering.

63. In 2023 besteden middelgrote bedrijven naar verwachting tussen de $ 10 en $ 1500 per maand aan e-mailmarketing. Wanneer ze werken met een agency, dan liggen de maandelijkse kosten tussen de $ 300 en $ 1500. (Webfx)

64. De B2B-sector besteedt 18% van het marketingbudget uit aan e-mailmarketing. B2B investeert meer in de website (41%), social media (34%) en content (26%). (Sagefrog

65. De B2B-sector ontvangt 35% van hun leads uit e-mailmarketing. Referrals (54%) en social media (43%) genereren meer leads. (Sagefrog)

66. 77% van de merken geven prioriteit aan het toegankelijk maken van e-mails voor iedereen. (Hubspot)

67. 43% van de marketeers die AI gebruiken, vindt dit handig om e-mails te maken. (Hubspot)

68. Begin 2023 gaf 63% van de marketeers aan dat ze vertrouwen hadden in de automatisering van e-mail. (Statista)

E-mailstrategie

Hoewel marketeers nog steeds e-mailmarketing gebruiken, blijven andere kanalen populairder. Onder andere social media, de website en blog worden meer ingezet. Toch maakt een combinatie van meerdere kanalen de kans groter om de doelgroep succesvol te bereiken. Check hieronder de data over e-mailstrategie.

69. In 2021 gebruikte 76% van de marketeers e-mail als strategie. (Salesforce) Volgens Hubspot is dit percentage in 2023 gezakt naar 32%.

70. 75% van de B2B-marketeers gebruikt e-mail als strategie. Social media is populairder (83%). (Sagefrog)

71. In 2022 gebruikte 69% van de marketeers e-mail om content te promoten. De website (90%) en blog (78%) zijn populairder. (Content Marketing Institute)

72. In 2022 gebruikte meer dan 80% van de marketeers nieuwsbrieven als strategie. (Statista)

73. In 2021 vond 41.5% van de bedrijven e-mailmarketing belangrijk voor hun succes. In 2020 was dit hoger, namelijk 78%. (Litmus)

74. Meer dan 62% van de marketeers monitort de sender score, omdat ze dit als belangrijk zien. (Databox)

Algemene e-mailmarketingfeiten

Tot slot heb ik nog 7 algemene e-mailmarketingfeiten voor je verzameld. Check ze hieronder.

75. In 1971 werd de eerste e-mail verstuurd door Ray Tomlinson. De computers stonden vlak naast elkaar in Cambridge, Massachusetts. De e-mail verliep via ARPANET, de voorganger van het internet. (The Economic Times)

76. In 1972 ontwikkelde Larry Roberts het eerste e-mailbeheersysteem. (Brafton)

77. In 1978 werd de eerste marketingmail verstuurd door Gary Thuerk om de computers van het bedrijf waar hij werkte te promoten. De e-mail leidde tot $ 13 miljoen aan verkopen. (Smart Insights)

78. In 1988 werd het woord ‘spam’ toegevoegd aan de Oxford English Dictionary. (Brafton)

79. In 1989 werd Lotus Notes 1.0 ontworpen, de eerste e-maildienst. (Brafton)

80. In 1989 voorspelden experts dat de fax e-mail zou vervangen. Dit is nooit gebeurd. (John McCarthy)

81. Aan het eind van de jaren ‘90 werd html voor e-mail geïntroduceerd. Hierdoor konden gebruikers hun eigen lettertypen, kleuren, afbeeldingen en formats gebruiken. (Brafton)

82. In 2009 werd het mogelijk om responsive e-mails te maken. Hierdoor werd e-mail ook beschikbaar voor mobiele apparaten. (Brafton)

Meer statistieken

Ben je op zoek naar meer statistieken van 2023? Hieronder vind je andere interessante feiten en cijfers:

Ken jij nog interessante statistieken over e-mailmarketing? Laat het weten in de comments!

Product

E-mail

Sta je contacten professioneel te woord. Via een e-mailadres onder je eigen domeinnaam.

  • Spam- en virusfilter
  • Gratis installatiehulp
  • Check altijd en overal je mail
  • Eenvoudig in beheer
  • Eigen Webmail-omgeving
  • Agenda en contactpersonen beheren
Delen
Lysanne Hopman

Lysanne Hopman werkte tot voor kort als SEO Content Specialist bij Hostnet. Haar passie voor schrijven en SEO komt tot leven in zowel haar werk als op haar lifestyleblog.

Reacties
Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.

Hostnet