13 ultieme tips voor een pakkende over ons-pagina
Je kent ‘m wel: de over ons-pagina. Dé pagina waarop je alles rondom je bedrijf kunt vertellen. Een goede over ons-pagina wekt onder andere vertrouwen bij je beoogde doelgroep. Wil jij weten hoe je de ultieme over ons-pagina schrijft? In dit artikel vind je 13 handige tips.
Wat is een over ons-pagina?
Een over ons-pagina is een webpagina met daarop informatie over een bedrijf of persoon. (Het kan dus ook een over mij-pagina zijn.) Een over ons-pagina geeft bezoekers inzicht in onder andere de geschiedenis, achtergrond, missie, visie en waarden van het bedrijf.
Waarom een over ons-pagina?
Een over ons-pagina is een belangrijk onderdeel bij het maken van een website. Om een paar voorbeelden te noemen:
- Vertrouwen
Met een over ons-pagina wek je vertrouwen. Bezoekers die het bedrijf nog niet kennen, maken kennis met jou. Ze willen weten ‘dat het goed zit’. - Identiteit
Je laat zien wie je bent, waarvoor je staat en waar je naartoe wilt werken. - Overtuigen
Een over ons-pagina overtuigt bezoekers. Laat zien welke kennis je in huis hebt, waar jij een expert in bent en wat je te bieden hebt. - Onderscheiden
Met een over ons-pagina maak je jouw business uniek ten opzichte van de concurrentie. - Toegankelijk
Tot slot maak je jouw bedrijf toegankelijk door het een gezicht te geven. Zo weet de doelgroep dat achter jouw business echte mensen werken.
Een over ons-pagina voorbeeld
Er zijn online tal van over ons-pagina’s te vinden die je als voorbeeld kunt gebruiken voor je eigen website. Ga eens een middagje over ons-pagina’s bekijken van andere websites en noteer de voor jou sterke en zwakke punten. Vervolgens kun jij deze punten als inspiratiebron gebruiken voor jouw eigen over ons-pagina. Om je een voorbeeld te geven, vind je hieronder een fragment van Hostnet’s over ons-pagina.
Wat zet je op een over ons-pagina?
Een goede over ons-pagina bevat een aantal standaard elementen. Je moet denken aan de volgende punten:
- bedrijfsinformatie
- missie en visie
- waarden en cultuur
- expertise en certificaten
- ervaringen van klanten
- Call To Action
- contactgegevens
Tip
Je bent altijd vrij om je eigen opmaak te gebruiken. Dus kies vooral wat goed voelt en bij je business past.
Een goede over ons-pagina schrijven
Jij vraagt je natuurlijk af hoe je een goede over ons-pagina schrijft. Geen nood. De onderstaande 13 tips gaan je erbij helpen. Laten we beginnen.
1. Plaats belangrijke informatie bovenaan
Een bezoeker ziet als eerst de bovenkant van een pagina. Dit heet ook wel ‘above the fold’. Het is dus essentieel dat je de belangrijkste informatie bovenaan de pagina zet, zodat je direct de aandacht trekt.
Begin met de informatie die de bezoeker zoekt. Start dus niet met de geschiedenis van je bedrijf, maar vertel in 2 tot 3 zinnen wie je bent, wat je doet en hoe je kan helpen. Een elevator pitch kan je hierbij helpen.
2. Maak het persoonlijk
Mensen willen graag weten wie er achter de schermen werkt. Een bedrijf kan namelijk snel als afstandelijk worden ervaren en dat is niet wat je wilt. Wat je wel wilt, is een connectie maken met je doelgroep. Wie zorgen er dagelijks voor dat jouw bedrijf draaiende blijft? Hoe is jouw bedrijf ontstaan? En wat maakt jou uniek?
Tip
Houd in je achterhoofd hoe je wilt overkomen. Een onderzoeksbureau komt bijvoorbeeld niet geloofwaardig over als je hippe woorden gebruikt.
3. Geef bewijs
Stel je streeft ernaar om de beste kwaliteit in jouw branche te leveren. Dan kun je claims als ‘de beste kwaliteit’ gebruiken. Het is echter niet duidelijk wat die beste kwaliteit is. De kans is klein dat je met alleen een claim de doelgroep overtuigt.
Hoe je het wel aanpakt? Geef bewijs van de claim. Bijvoorbeeld, hoe zorg je voor de beste kwaliteit? Kies je het eindproduct met zorg uit? Gebruik je alleen de beste materialen? Of wordt elk product uitvoerig getest? Je kunt ook cijfers noemen om de claim kracht bij te zetten.
4. Schrijf begrijpbaar
Een over ons-pagina moet begrijpbaar zijn. Gebruik dus geen jargontermen als dit niet relevant is voor je doelgroep. Je vergroot alleen maar de afstand tussen je bedrijf en de doelgroep. Probeer ook moeilijke woorden te vermijden als ‘abusievelijk’ en ‘appelleren aan’. Kies liever voor makkelijke worden, dus ‘per ongeluk’ en ‘aanspreken’. Onze Taal heeft een handige lijst gemaakt met moderne taal die je kunt gebruiken tijdens het schrijven van jouw over ons-pagina.
5. Richt je op de doelgroep
Mijn vierde tip: richt je op de doelgroep. Bij een over ons-pagina kun je al snel te veel in de wij-vorm gaan schrijven. Kijk maar eens naar het verschil tussen de onderstaande zinnen:
- Wij-vorm: Wij bieden de beste printers met een high-tech afdruktechnologie.
- Jij-vorm: Met 1 druk op de knop print jij razendsnel foto’s en documenten vanaf je telefoon.
Zie je het verschil? Bij de tweede zin is direct duidelijk wat het voordeel voor de doelgroep is. Je zegt eigenlijk hetzelfde, alleen dan in de ogen van de bezoeker.
Betekent dit dat je alle ‘wij’s’ moet vermijden? Nee. Natuurlijk mag je af en toe ‘wij’ gebruiken, bijvoorbeeld als je iets vertelt over de geschiedenis of medewerkers van je bedrijf. Maar onthoud dat het doel van een over ons-pagina is om de doelgroep te overtuigen om klant bij je te worden.
6. Less is more
Natuurlijk ben je enthousiast over je business en wil je het liefst een heel boekwerk schrijven. Maar dit is niet handig voor een over ons-pagina. Als zo’n pagina te lang is, is de kans groot dat een bezoeker al na een paar zinnen afhaakt en eigenlijk nog steeds niet weet wie je bent. Houd de over ons-pagina dus behapbaar door de belangrijkste informatie te plaatsen.
7. Wees eerlijk
Je kunt in alle kleuren en geuren uitleggen hoe geweldig je bedrijf is, maar als je dingen belooft die je niet waarmaakt, is het mogelijk dat je niet geloofwaardig overkomt. Wees dus eerlijk en transparant over je bedrijf.
Heb je een klein bedrijf of ben je zzp’er? Dat hoef je niet te verbloemen. Het kan namelijk juist betekenen dat je persoonlijk advies geeft en de tijd neemt voor elke klant. En dat kan een van je positieve aspecten van je onderneming zijn.
8. Maak de pagina leesbaar
De meeste mensen scannen een pagina, op zoek naar de voor hen belangrijkste informatie. Maak de pagina daarom zo goed mogelijk leesbaar door de volgende elementen te hanteren:
- Varieer tussen korte en langere zinnen.
- Houd de alinea’s kort.
- Gebruik genoeg witregels.
- Maak gebruik van koppen.
- Noem de pagina ‘Over ons’, niet ‘Onze reis’.
9. Voeg visuele elementen toe
Mensen herinneren beter beelden dan woorden, vooral op de lange termijn. Zet dus je teksten kracht bij met visuele elementen. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan:
- afbeeldingen voor een sfeerimpressie;
- een bedrijfsvideo;
- een tijdlijn in de vorm van een infographic;
- illustraties;
- grafieken en diagrammen;
- gifs.
Ben je op zoek naar een voorbeeld? Voor Hostnet hebben we ook een bedrijfsvideo gemaakt waarin we vertellen wat we voor onze doelgroep kunnen betekenen.
10. Zet social proof in
Wist je dat 93% van de consumenten eerst online reviews leest voordat ze tot een aankoop overgaan? Mensen willen graag eerst de ervaringen van anderen lezen, zodat ze weten of je de moeite waard bent om met jou in zee te gaan. Je kunt reviews op de over ons-pagina in verschillende jasjes steken, bijvoorbeeld als:
- een quote;
- user generated content;
- het aantal volgers op social media;
- een case study;
- een video;
- het aantal sterren op een reviewsite.
11. Voeg een Call To Action toe
Je doelgroep is geraakt door jouw bedrijfsverhaal. Je hebt verteld waarvoor je staat en welke waarde je biedt. En dan? Niets doen is zonde. Voeg daarom een Call To Action toe aan het eind van de pagina die aansluit op wat bezoekers moeten doen. Bijvoorbeeld:
- je contactgegevens om contact op te nemen;
- een verwijzing naar de webshop om een aankoop te doen;
- een formulier om een offerte op te vragen;
- een formulier om zich aan te melden voor de nieuwsbrief.
12. Maak de pagina vindbaar
Je hebt veel tijd en moeite gestoken in jouw over ons-pagina. Dan wil je natuurlijk dat bezoekers de pagina kunnen vinden. Plaats links op relevante plaatsen, zoals in het menu of in de footer van je website.
13. Update de inhoud bij veranderingen
Iedereen verandert met de tijd. Dit is ook zo met bedrijven. Daarom is het aan te raden om regelmatig de over ons-pagina aan te passen. Bijvoorbeeld als er een nieuwe mijlpaal is geweest of wanneer medewerkers in of uit dienst gaan. Wellicht heb je een nieuwe huisstijl geïntroduceerd. Ook dan is het verstandig om de over ons-pagina een update te geven.
In het kort
Een over ons-pagina is vaak een vergeten kindje van een website. Toch biedt een pakkende over ons-pagina een tal van voordelen. Je wekt onder andere vertrouwen bij je doelgroep en laat zien hoe jij je onderscheidt ten opzichte van je concurrenten. Door gebruik te maken van de 13 tips uit dit artikel, zorg je voor een effectieve en resultaatgerichte over ons-pagina. Veel succes!
Welke tips heb jij voor een over ons-pagina? Laat het weten in een comment!
Webhosting
Ontwikkel razendsnel websites op betrouwbare en snelle webhosting. Inclusief uitgebreide features.
- 7 dagen p/w hostingsupport
- Installeer in 1 klik WordPress
- Gratis Wildcard SSL
- Zakelijke e-mail
- Stabiel en razendsnel platform
- Direct opgeleverd