Onmisbaar: reviews op je website

Athiná Fourtounidis
leestijd
Onmisbaar: reviews op je website

De mening van een ander. We luisteren ernaar, al geven we dat niet graag toe. Om die reden zijn reviews voor velen de basis van een belangrijke keuze; een product kopen of niet. Ik leg je uit waarom reviews onmisbaar zijn voor je website of -shop, en hoe je dit het meest effectief kunt aanpakken.

Wat is een review?

Een review is een beoordeling van een product of dienst, gericht op het informeren van potentiële toekomstige kopers. Een review kan positief of negatief zijn, en kan op verschillende manieren worden gegeven en weergegeven op verschillende platformen. Het doel van een review is om de beslissing voor anderen makkelijker te maken, door meer inzicht te geven over de ervaring met een product of dienst.

Klik en sleep in 3 stappen je eigen professionele website in elkaar. Coderen is niet nodig.

Voordelen van reviews voor klanten

Uit onderzoek blijkt dat 93% van de consumenten eerst online reviews leest en daarna pas een aankoop doet. Logisch, want als je zoekt naar een product of dienst, is het wel zo fijn om te weten of voorgaande kopers tevreden waren. Reviews helpen te ontdekken of een product of dienst daadwerkelijk aan de verwachtingen voldoet en geven inzicht in de ervaring van anderen. Hiermee kun je als klant een weloverwogen beslissing nemen.

Voordelen van reviews voor bedrijven

Reviews zijn niet alleen belangrijk voor je klanten, maar ook voor jou. Ze bevatten waardevolle feedback over de prestaties én het imago van je website of -shop. Dit helpt je om te achterhalen wat klanten verwachten, waar nog ruimte is voor verbetering en wat de algehele klanttevredenheid is. Daarnaast bieden reviews de mogelijkheid om in gesprek te gaan met klanten, hun zorgen aan te pakken en vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen.

Effectief reviews gebruiken op je website

Reviews kunnen een positieve bijdrage leveren aan het succes van een bedrijf. Je moet er alleen goed mee om zien te gaan. Ik geef je een aantal tips.

1. Zorg voor een eenvoudig te gebruiken reviewsysteem

Het is belangrijk dat klanten gemakkelijk een review kunnen achterlaten op je website. Zorg voor een eenvoudig te gebruiken reviewsysteem waar klanten snel en makkelijk een review kunnen achterlaten. Voor WordPress zijn er verschillende plugins die je kunt gebruiken, zoals WP Customer Reviews en Yotpo Reviews. Je kunt er ook voor kiezen om reviews handmatig toe te voegen.

2. Blijf om reviews vragen

Vragen kan nooit kwaad. 16% van de online shoppers geeft aan bijna altijd een review achter te laten zodra hierom wordt gevraagd. Daarnaast blijkt dat klanten vaker uit zichzelf een review plaatsen na een negatieve ervaring, en je wilt natuurlijk niet dat deze de overhand nemen. Door al je klanten te vragen om een review, zorg je voor een gemiddelde score die veel accurater is.

3. Antwoord op reviews

Als er een review is achtergelaten, is het belangrijk om hierop te reageren. Waarom? Consumenten vertrouwen een bedrijf dat op reviews reageert 1,7 keer meer dan bedrijven die dat niet doen. Dit laat zien dat je geïnteresseerd bent in de mening van je klanten en dat je deze waardeert. Probeer niet alleen je klant te bedanken voor de nuttige feedback, maar laat zien dat je er daadwerkelijk iets mee doet.

4. Voeg visuele hulpmiddelen toe

Maak eventueel gebruik van visuele hulpmiddelen zoals sterren, graphics en productfoto’s om de reviews nog aantrekkelijker te maken voor je bezoekers. Hoe duidelijker en uitgebreider, des te beter.

5. Maak gebruik van reviews op Google

Driekwart van de consumenten geeft aan Google te gebruiken om beoordelingen van anderen te lezen. Ik raad je aan om een Google Mijn Bedrijf-account aan te maken, zodat mensen reviews kunnen plaatsen (en lezen).

6. Analyseer de reviews regelmatig

Analyseer regelmatig de reviews die je hebt ontvangen en zoek naar trends en knelpunten. Dit kan je helpen om verbeteringen aan te brengen in je producten of diensten. Zo kun je de klanttevredenheid in de toekomst verhogen.

Omgaan met negatieve reviews

Ontvang je een negatieve review? Dat is natuurlijk nooit leuk. Zie het echter als waardevolle informatie, die je kunt gebruiken om je dienstverlening te verbeteren. Zo ga je ermee om:

Los het meteen op

Laat merken dat je graag in contact komt met de klant om het probleem op te lossen. Zo maak je van een negatieve review toch iets positiefs, en laat je lezers zien dat je oplossingsgericht en klantvriendelijk bent. 56% van de consumenten geeft aan dat een reactie op een review hun mening over een bedrijf kan veranderen, dus zorg ervoor dat je dit netjes aanpakt.

Verwijder de negatieve reviews niet

Het is het belangrijk om ook negatieve reviews te laten staan. Dit geeft een realistisch beeld van het product of de dienst en laat zien dat je transparant bent over de ervaringen van je klanten. Zo geeft 68% van de consumenten aan een bedrijf meer te vertrouwen wanneer er een mix is van goede en slechte reviews. Alleen maar topreviews lijkt al snel te mooi om waar te zijn. Krijg je een valse recensie die niet klopt en/of ongewenst taalgebruik bevat? In dit geval kun je er altijd voor kiezen om een review (te laten) verwijderen. Vaak zijn er mogelijkheden om een recensie als spam te rapporteren in het systeem dat je gebruikt.

Vermijd negatieve reviews zoveel als je kunt

17,94% van de consumenten geeft aan bedrijven te vermijden die veel negatieve reviews krijgen. Daarnaast kan een grote hoeveelheid negatieve reviews slechte invloed hebben op je SEO-resultaten. Het sentiment omtrent je website is 1 van de factoren die Google gebruikt bij het bepalen van je positie in de zoekmachine. Zorg er dus voor dat je producten en diensten voldoen aan de verwachtingen van je klanten.

Tot slot

Reviews op je website zijn belangrijk. Voor jou en voor je klanten. Door deze tips te volgen, kun je het maximale uit je reviews halen en je website naar een hoger niveau tillen. Op naar online succes!

Ik ben benieuwd naar jouw aanpak, dus laat mij vooral zien hoe jij het doet. Je kunt onderaan de pagina een reactie achterlaten.

Product
Actie 9,50 0 , p/m

Website Builder

Je eigen professionele website in slechts 3 stappen. Vandaag nog online.

  • 7 dagen p/w support
  • Gebruiksvriendelijke drag-and-drop-sitebuilder
  • Geschikt voor elk apparaat
  • Coderen is niet nodig
  • Aanpasbaar naar smaak en wens
  • Ruime keuze aan kant-en-klare templates
Delen
Athiná Fourtounidis

Athiná is een boekenwurm met een liefde voor schrijven. Naast haar diverse job als communicatiespecialist bij Hostnet houdt zij van reizen, fitness en mode.

Reacties
Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.

Hostnet