Phishing en internetfraude

Let op! Er zijn regelmatig phishingmails in omloop, soms ook uit naam van Hostnet. Op deze pagina lees je de laatste updates, hoe je phishing kunt herkennen en hoe je ermee omgaat.

Wat is phishing?

Zelfs de meest oplettende lezer kan slachtoffer worden van phishing. Doordat phishingaanvallen zeer geavanceerd zijn opgezet, zijn ze lastig van legitieme berichten te onderscheiden. Dit maakt het belangrijk om te weten hoe je verschillen tussen betrouwbare en vervalste berichten kunt signaleren. Wij houden je op de hoogte van de laatste phishing-updates en leggen je in onze FAQ uit hoe je phishing kunt herkennen. 

De laatste updates

Helaas zijn er momenteel phishingmails uit naam van Hostnet in omloop. Hier lees je de laatste updates.

Wil je weten hoe je phishingmails kunt herkennen en wat je met een valse e-mail kunt doen? Je leest het in onze FAQ. 

Update 24 mei

Er wordt een nieuwe phishingmail verstuurd uit naam van Hostnet. De e-mail heeft als onderwerpregel 'Uw domein is gedeactiveerd ! #76253904' en is verstuurd via een e-mailadres dat eindigt op @smtp-out-hp3.livemail.co.uk. In het bericht staat dat je jouw domeinnaaam opnieuw moet activeren door op een link te klikken. Klik niet op deze link en markeer het bericht als spam in je e-mailprogramma.

Update 27 maart

Er gaat een nieuwe phishingmail rond uit naam van Hostnet, met de onderwerpregel 'Melding beveiligingsupdate - uw abonnement is tijdelijk opgeschort'. In de mail staat dat je opnieuw moet inloggen vanwege een beveiligingsupdate. De e-mail is verstuurd vanaf het e-mailadres hostnet@notif.nl. Klik niet op de link en markeer de e-mail als spam.

Update 15 februari

Er wordt een nieuwe phishingmail uit naam van Hostnet verstuurd. Het e-mailadres van de afzender is helpde@service.nl. In de mail wordt gezegd dat jouw Hostnet diensten tijdelijk zijn opgeschort en dat je dit kunt verhelpen door in te loggen via een link. Klik niet op deze link en markeer de mail als spam. 

Update 9 januari

Momenteel is er weer een nieuwe phishingmail uit naam van Hostnet in omloop, met als onderwerp 'Een proces om al onze gebruikers veilig te houden'. De mail wordt vanuit verschillende e-mailadressen verstuurd en bevat wederom informatie over de beveiligingsmethode MRA. Klik niet op de link en markeer de mail als spam.

Update 2 januari

Er is vandaag een phishingmail verstuurd vanuit de volgende twee e-mailadressen: salalordercom@server.salalorder.com.sa en abdarc@alu.edu.gva.es. Hierin staat informatie over een beveiligingsmethode genaamd MRA. Deze e-mail komt niet van Hostnet. Klik niet op de link en markeer het bericht als spam.

Veelgestelde vragen over phishing en internetfraude

Wat is phishing?

Phishing beschrijft een situatie waarin mensen via e-mails naar een kopie van een website worden gelokt. Vaak wordt om gegevens als wachtwoorden, rekeningnummers en adressen gevraagd. Fraudeurs krijgen deze gegevens in handen en maken hier op verschillende manieren misbruik van.

Zelfs de meest oplettende lezer kan slachtoffer worden van phishing. Doordat phishingaanvallen zeer geavanceerd zijn opgezet, zijn ze lastig van legitieme berichten te onderscheiden. Dit maakt het belangrijk om te weten hoe je verschillen tussen betrouwbare en vervalste berichten kunt signaleren. Meer informatie over verschillende vormen van phishing lees je in ons artikel 'Wat is phishing?'.

Hoe herken ik een phishingmail?

  • Het is belangrijk om geen enkele afzender klakkeloos te vertrouwen. Omdat de naam van de afzender misleidend kan zijn, is het belangrijk om altijd te controleren vanaf welk e-mailadres een bericht afkomstig is. Dit kun je zien in de header
  • Twijfel je? Raadpleeg dan de website van de zogenaamde afzender of neem contact op. 
  • Direct weten of een link betrouwbaar is? Gebruik de ScamCheck van VeiligInternetten.nl.
  • Let op spel- of taalfouten. Als een e-mail veel fouten bevat, is de afzender vaak niet legitiem.
  • Klik nooit zomaar op een link in een e-mail. Beweeg met je muis over de link zodat je een korte impressie van het webadres krijgt. In phishingmails zie je vaak al gauw dat het om onbetrouwbare webadressen gaat. 
  • Fraudeurs gebruiken vaak linkverkorters, zoals t.co, bit.ly en goo.gl.
  • Toch een link gevolgd? Let op het SSL-certificaat. Controleer altijd of een website begint met ‘https://’ en of er een groen slot in de browser te zien is. Kijk ook naar de URL in de navigatiebalk van je browser. Deze moet overeenkomen met de site die je bezoekt.

Hoe herken ik een e-mail van Hostnet?

Onze e-mails worden altijd verstuurd vanaf adressen die eindigen op hostnet.nl, nieuws.hostnet.nl of hostnet-websitebuilder.nl. Let op: Ook onze leveranciers e-mailen soms uit onze naam. Enkele partners van Hostnet zijn:

  • Tucows.com
  • Opensrs.org

Krijg je een e-mail en twijfel je of deze écht van Hostnet is? Klik de e-mail weg en log via onze website in op Mijn Hostnet. Hier vind je alle belangrijke informatie over jouw gekozen diensten, gegevens en facturen. Als er onduidelijkheden zijn of wanneer je een phishingmail hebt opgemerkt, neem dan zo snel mogelijk contact op met onze Klantenservice.

Wat moet je doen met een valse e-mail?

  • Als je een valse e-mail hebt ontvangen verzoeken we je dringend om niet op de links in de e-mail te klikken en geen gegevens in te vullen. Stuur de mail direct door naar onze Klantenservice en geef aan dat je een phishingmail hebt ontvangen. Wij ondernemen actie. 
  • Markeer de mail als spam of verplaats deze naar de ‘Ongewenst’ map. 
  • Als je toch op een link hebt geklikt hoef je je nog geen zorgen te maken. Je Mijn Hostnet-gegevens zijn dan nog niet achterhaald. Klik de website weg.
  • Heb je onverhoopt toch jouw Mijn Hostnet-gegevens ingevuld? Wijzig dan direct je wachtwoord. Als je dit wachtwoord ook voor andere accounts gebruikt, is het verstandig om ook daarvan het wachtwoord te wijzigen. Daarnaast adviseren we je om de computer te scannen op virussen.

Wat doet Hostnet tegen phishing?

Hostnet maakt gebruik van verschillende methoden om phishing te voorkomen. Dit zijn onder andere technieken die het voor e-mail providers mogelijk maken om te herkennen wanneer een bericht afkomstig is van een door ons vertrouwd platform (@hostnet.nl).

Omdat wij geen controle kunnen uitoefenen op platformen van externe partijen, kan het helaas toch voorkomen dat er phishing uit naam van Hostnet wordt verstuurd. Zodra dit wordt ontdekt, waarschuwen wij onze klanten zo snel mogelijk via deze pagina. Daarnaast nemen wij direct maatregelen om de phishing-link onbereikbaar te maken.

Meer over online veiligheid

Wat is SSL? Verstuur je websitegegevens veilig met een SSL-certificaat
Artikel

Wat is SSL? Verstuur je websitegegevens veilig met een SSL-certificaat

Hoe maak je een website veilig? Bekijk deze 9 handige tips!
Artikel

Hoe maak je een website veilig? Bekijk deze 9 handige tips!

Voorkom spam via je contactformulier in WordPress met reCAPTCHA [Handleiding]
Artikel

Voorkom spam via je contactformulier in WordPress met reCAPTCHA [Handleiding]

Vragen over phishing? Wij staan voor je klaar.

Bij Hostnet kun je rekenen op de beste service. 7 dagen per week.

Ons team van experts staat voor je klaar om technische kennis met jou te delen. Je kunt 7 dagen per week bij ons terecht. Ons team van vakkundige medewerkers helpt je graag op weg.