Jij bent van plan om een eigen website te maken. Voor je business, hobby, vereniging of iets anders. Maar waar moet je beginnen? Wat heb je allemaal nodig om een website te maken? En waar bestaat een goede site uit? Geen nood. In deze volledige uitleg ga ik je vertellen hoe je simpel een website bouwt.

Waarom moet ik een site maken?

Een eigen website is tegenwoordig vrijwel onmisbaar. Een site heeft namelijk verschillende voordelen. Het zorgt onder andere voor:

  1. een eerste online indruk;
  2. een professionele en betrouwbare uitstraling;
  3. online zichtbaarheid;
  4. bereikbaarheid;
  5. meer (nieuwe) klanten en verkoop.

1. Een eerste online indruk

Een website is jouw online visitekaartje. Bezoekers zien in 1 oogopslag wie je bent en waarvoor je staat. Het is een eerste contactmoment met potentiële klanten. Het geeft je de kans om je te onderscheiden van concurrenten en om bezoekers te overtuigen dat ze voor jou moeten kiezen.

2. Een professionele en betrouwbare uitstraling

Bezoekers baseren hun eerste mening op de uitstraling van jouw website. Een moderne, goed ogende site zorgt ervoor dat je professioneel en betrouwbaar overkomt.

3. Online zichtbaarheid

Wanneer je zelf een product of een dienst wilt afnemen, waar begint jouw zoektocht dan? Juist, het internet! Dit is de reden waarom je online zichtbaar moet zijn. Als je dat namelijk niet bent, is je bereik bij (potentiële) klanten een stuk kleiner. Zeker wanneer jouw concurrenten wel op het internet te vinden zijn.

4. Bereikbaarheid

Daarnaast ben je met een website 24 uur, 7 dagen per week beschikbaar voor bezoekers. Dit betekent dat bezoekers ook buiten kantooruren informatie kunnen vinden. Bijvoorbeeld of er nog een product op voorraad is in een fysieke winkel. Maar ze kunnen ook een bericht achterlaten. Zo laat je zien dat je hen serieus neemt en klaarstaat voor klanten.

5. Meer (nieuwe) klanten en conversie

Tot slot genereer je met een goede website ook meer (nieuwe) klanten en conversie. Daarvoor is zoekmachineoptimalisatie een belangrijke factor, zodat je hoog in Google scoort en mensen je vinden. Ter verduidelijking: mensen klikken gemiddeld genomen 28,5% op de 1e positie, 15,7% op de 2e positie, 11% op de 3e positie en 2,5% op de 10e positie in Google (bron: SISTRIX).

Voor wie is een website geschikt?

Een website is geschikt voor iedereen die iets gemakkelijk, snel en goedkoop aan (veel) andere mensen wil laten zien. Of je nu je hobby wilt delen, een statement wilt maken of geld wilt verdienen. Het internet is dé plek waar jij eenvoudig jouw doelgroep bereikt.

Wat kan ik met een website?

Een website kun je voor meerdere doelen gebruiken. Bijvoorbeeld voor een:

  • zakelijke blog;
  • zakelijke website;
  • informerende site;
  • webshop;
  • forum;
  • visitekaartje;
  • socialmedia-platform;
  • membership-website;
  • online leeromgeving;
  • nieuwssite of magazine;
  • portfolio;
  • evenement;
  • online cv.

Hoe kan ik een website maken?

Wanneer je een website gaat bouwen, kun je dat op meerdere manieren doen. Je kunt:

  1. een gratis website maken;
  2. een cms gebruiken;
  3. je site zelf programmeren.

Hieronder leg ik bovenstaande 3 mogelijkheden uit.

1. Een gratis website maken

Weet je niet zeker of een website iets voor je is? Test dit dan eens met een gratis websitemaker. Hiermee kun je een simpele website maken. Er zit echter een addertje onder het gras. Allereerst heb je geen eigen domeinnaam. Meestal wordt de naam van het merk erachter geplakt, bijvoorbeeld ‘jouwnaam.merkx.nl’. Bovendien komt er vaak ongewenste reclame op je site te staan. Wil je een extra functie of een ander thema gebruiken? Dan kan dit alleen tegen betaling. Wil je dus een zakelijke website maken? Dan is een gratis websitemaker geen goede keuze.

2. Een cms gebruiken

Je kunt ook zelf een website maken met een contentmanagementsysteem (cms). Met een cms maak en beheer je flexibel een website. Door de vele designs en functionaliteiten, bouw je een site die voldoet aan al jouw eisen en wensen. Ben je ergens niet tevreden over? Dan zal jij of een webdeveloper in de code moeten duiken en deze moeten aanpassen. Als je dus een cms gaat gebruiken, is het handig als je technische kennis hebt.

Voorbeelden van een cms zijn:

Een betaalde websitemaker

Klinkt een contentmanagementsysteem toch te technisch? De meeste makkelijke manier om een website te bouwen, is met een betaalde websitemaker. Dit is een eenvoudigere vorm van een cms. Hiermee bouw je simpel, snel en zonder technische kennis een professionele website.

Drag-and-drop-editor

Een websitemaker werkt met een drag-and-drop-editor. Je klikt op een blok, zoals een afbeelding of tekstvlak, en sleept dit naar de plek waar jij het op je site wilt hebben. Ben je klaar? Dan publiceer je met 1 druk op de knop je website.

3. Je site zelf programmeren

Wil je totale vrijheid? Dan kun je ervoor kiezen om je website te programmeren. Zelf coderen kost aardig wat tijd en je hebt kennis nodig van onder andere html, css en php. Heb je geen technische kennis? Dan is deze optie niet geschikt voor jou. Een andere mogelijkheid is om een webdeveloper in te huren. Diegene ontwerpt een website voor jou, zodat jij hier geen omkijken naar hebt.

Wil je leren een website coderen? Op Codecademy vind je (gratis) cursussen.

Wat is er nodig om een website te maken?

Om een website te bouwen, heb je een domeinnaam, hosting en, afhankelijk van hoe je een website gaat maken, een cms nodig. Hieronder leg ik de onderdelen uit.

1. Domeinnaam

Een domeinnaam registreren, is de eerste stap om van je website realiteit te maken. Een domeinnaam is de vertaling van het IP-adres (Internet Protocol address), een cijferreeks die verwijst naar de server waar jouw website op draait. Bijvoorbeeld ‘91.184.8.50’. Dankzij dit adres kan jouw internetbrowser een website vinden. Maar deze cijferreeks is lastig te onthouden. Daarom zijn er domeinnamen bedacht. Door jouw domeinnaam te koppelen aan het IP-adres, is je site eenvoudig bereikbaar voor bezoekers.

2. Hosting

Naast een domeinnaam heb je hosting nodig. Dit is een ruimte op een server (computer) waar de bestanden van jouw website op staan. Hosting huur je bij een provider, zoals Hostnet. Hieronder vind je een aantal hostingoplossingen.

Shared hosting

Bij shared hosting deel je een server met andere mensen. De naam zegt het al: ‘gedeelde hosting’. Het voordeel hiervan is dat de kosten lager liggen dan wanneer je een eigen server hebt.

WordPress Hosting is een shared hosting-dienst waar wij WordPress al voor je hebben geïnstalleerd. Zo heb jij daar geen omkijken meer naar en kun je direct aan de slag met je site.

Andere hostingsoorten

Naast shared hosting bestaan er andere soorten hosting. Hieronder vind je ons hostingaanbod. Deze hostingoplossingen zijn interessant als je een grote webshop gaat starten of veel bezoekers verwacht op je site.

3. Cms

Met een domeinnaam en hosting heb je nog geen website. Je kunt ervoor kiezen om zelf je website te bouwen door ‘m te programmeren, maar de makkelijkste manier voor beginners is om een cms te gebruiken. Bij Hostnet heb je keuze uit WordPress. Hierin zit hosting en e-mail inbegrepen, en kun je eenvoudig een domeinnaam koppelen aan je pakket.

– WordPress

WordPress is een cms waarmee je een website maakt en beheert. Je hebt veel functies en mogelijkheden om een site op te zetten door de vele thema’s en plugins. Dankzij de Gutenberg-editor klik je in no-time een website in elkaar. Desalniettemin is het handig als je wat technische kennis hebt wanneer je WordPress gaat gebruiken. Is er namelijk iets wat je wilt aanpassen? Dan duik je de code in en pas je het zelf aan. Of je webdeveloper doet dit voor je.

Bij onze WordPress-pakketten profiteer je van:

  • een ruime keuze uit thema’s en plugins;
  • veel flexibiliteit en vrijheid om een website te bouwen;
  • een veilige websiteverbinding met gratis SSL;
  • 7 dagen per week support op de hosting;
  • een automatische installatie in het Nederlands;
  • je eigen webmail, zodat je kunt mailen met je domeinnaam;
  • 24/7-controle op vormen van malware en kwetsbaarheden, waarbij deze veilig worden verholpen;
  • socialmedia-integratie;
  • € 85 Google Ads-tegoed om je site te promoten in Google.

Wat kost een website?

Hoeveel een website kost, hangt van meerdere factoren af. Daarom is het lastig om 1 vaste prijs te noemen. De prijs is afhankelijk van de volgende factoren:

  • de domeinnaam;
    Een .nl domeinnaam kost bijvoorbeeld bij Hostnet het 1e jaar € 5 en daarna jaarlijks € 11. Ter vergelijking: een .auto domeinnaam kost jaarlijks € 2.999.
  • het hostingpakket;
    Bij een shared hostingpakket deel je de server met anderen. Hierdoor liggen de kosten in het algemeen lager dan wanneer je jouw eigen VPS hebt.
  • de grootte van je website;
    Voor een kleine website betaal je vanaf € 5 per maand. Run je een grote site? Dan heb je waarschijnlijk een groter pakket nodig. Hierdoor liggen de kosten hoger, afhankelijk van de grootte van je website en hoeveel bezoekers je ontvangt.
  • de webdeveloper (optioneel);
    Wat de kosten zijn om een website te laten maken door een webdeveloper verschilt. Dit is dus variabel.
  • de template (optioneel);
    Je kunt een gratis template gebruiken die bij het cms zit inbegrepen. Of kies ervoor om een betaalde template te gebruiken.
  • het SSL-certificaat (optioneel);
    Staat je site bij Hostnet? Dan kun je gebruikmaken van een gratis Let’s Encrypt Wildcard-certificaat.
  • websitecontent (optioneel);
    Wanneer je geen expert bent op het gebied van teksten en foto’s kun je een copywriter en designer inhuren. De kosten hiervoor zijn variabel.
  • zoekmachineoptimalisatie (optioneel).
    Zorg je er zelf voor dat je hoog in Google scoort? Of heb je hulp nodig? Bij Hostnet koppel je jouw websitepakket aan onze SEO-tool Marketgoo. Of je kunt SEO uitbesteden aan een expert.

Kan ik een website laten maken?

Nu je meer weet over hoe je een website maakt, kan dit best overweldigend zijn. Of je wilt jouw tijd liever besteden aan andere zaken. Kies er dan voor om een professionele website te laten maken door een webdeveloper. Diegene bouwt een professionele website met jouw wensen en eisen.

Hoe vind ik een webdeveloper?

De makkelijkste manier om een webdeveloper te vinden, is via Google. Of kijk eens in je netwerk of je iemand kent die een website voor je maakt. Een andere mogelijkheid is om een webdeveloper in te huren. Zoals een van onze designpartners. Wij verzorgen de hosting en de webdeveloper ontwerpt een site, webshop of app die voldoet aan al je wensen en eisen. Meer weten? Via onderstaande knop vraag je meteen een offerte aan.

Wil je graag het cms WordPress gebruiken, maar vind je het lastig om een site vanaf de grond op te bouwen? Dan kun je een WordPress-website laten maken door een developer. Vervolgens onderhoud je in de toekomst zelf je website.

Wat kost een website laten maken?

De kosten om een professionele website te laten maken, verschillen per bedrijf en jouw wensen. Dus ik kan niet het exacte bedrag noemen. Je kunt rond de € 400 kwijt zijn voor een eenvoudige site. Heb je een complexe opdracht? Dan is de kans groot dat de kosten hoger liggen, bijvoorbeeld € 10.000.

Wel kan ik je als tip meegeven om van tevoren een budget voor jezelf op te stellen en diverse offertes aan te vragen. Zo vind je een developer die goed bij jouw wensen past.

Stappenplan: Hoe maak ik een website?

Ben je er klaar voor om een eigen site te maken? Ik ga je erbij helpen met onderstaand stappenplan. Laten we met jouw website beginnen!

  1. De voorbereiding
  2. Een domeinnaam bedenken en registreren
  3. Een hostingpakket aanschaffen
  4. Websiteontwerp
  5. Content voor op je site
  6. Publiceren

1. De voorbereiding

Ze zeggen niet voor niets ‘een goede voorbereiding is het halve werk’. Natuurlijk kun je gewoon gaan beginnen met je site. Maar door een goed plan te maken, weet je waar je allemaal aan moet denken. Zo is de kans klein dat je iets vergeet. Daarom volgen hieronder een aantal voorbereidende tips.

  1. Bedenk wat je met je website wilt bereiken. Ga je producten of diensten verkopen? Is je site meer een visitekaartje? Of wil je een specifieke doelgroep informeren over een bepaald onderwerp?
  2. Zet op papier welke informatie je op je site wilt hebben. Bijvoorbeeld contactmogelijkheden, een ‘over ons’-pagina, een nieuwssectie, blog, product- of dienstaanbod, et cetera.
  3. Denk na hoe je jouw pagina’s wilt indelen. Kijk eens hoe andere websites dit doen.

2. Een domeinnaam bedenken en registreren

Nu je het voorbereidende werk hebt gedaan, is het tijd om een domeinnaam te bedenken. Dat kan nog best lastig zijn. Een domeinnaam is namelijk de eerste online indruk van jou en je site, dus dat vereist wat denkwerk.

Voordat je een domeinnaam gaat verzinnen, is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat een domein:

  • letters van het Nederlandse alfabet bevat;
  • cijfers van 0 tot en met 9 mag bevatten;
  • koppeltekens mag hebben, mits ze tussen 2 letters of cijfers staan;
  • uit minimaal 3 en maximaal 63 tekens bestaat.

Heb je hulp nodig bij een domeinnaam verzinnen? Dan kun je gebruikmaken van een domeinnaam tool. Zo’n tool geeft je honderden ideeën voor een goede naam voor je website.

Een domeinnaam registreren bij Hostnet

Is het gelukt om een pakkende domeinnaam te verzinnen? Dan is het hoog tijd om ‘m te registreren. Bij Hostnet is dit eenvoudig. Je typt je favoriete naam hieronder in de domeinnaamchecker en vervolgens check je direct bij welke extensies je naam nog vrij is. Voeg de domeinnaam naar keuze toe aan de winkelmand en je bent met deze stap klaar.

3. Een hostingpakket aanschaffen

Naast een domeinnaam heb je natuurlijk een hostingpakket nodig. Heb je enige technische kennis? Dan kun je een WordPress-website maken waarbij je veel opties hebt dankzij de vele thema’s en plugins. Kun je zelf programmeren of ken je iemand die je hierbij wil helpen? Met webhosting heb je alle technische vrijheid op een razendsnel platform.

Bestel je gewenste dienst en koppel ‘m eenvoudig aan jouw domeinnaam. Weet je niet zeker of de dienst bij je past? We helpen je graag een hostingpakket kiezenhost met dit artikel. Of neem contact op met onze Klantenservice.

4. Websiteontwerp

Het voorbereidende werk is gedaan, en je hebt een domeinnaam en hostingpakket aangeschaft. Hoog tijd om na te denken over het websiteontwerp. Het uiterlijk van je website is belangrijker dan je denkt. Het websiteontwerp:

  • is je online visitekaartje;
  • is de eerste indruk voor nieuwe klanten;
  • nodigt uit om door de website te klikken;
  • straalt professionaliteit uit;
  • draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je site.

Tips voor een goed websiteontwerp

Heb je tips nodig voor een goed ontwerp? Hieronder volgen er een aantal:

  1. Kies voor een witte of lichte achtergrond. Less is more.
  2. Kies kleuren die bij elkaar passen. Het kleurenwiel van Adobe helpt je hierbij.
  3. Gebruik voldoende witruimte tussen verschillende onderdelen.
  4. Gebruik het liefst 1 tot 2 lettertypen.
  5. Zorg voor consistentie door voor de pagina’s hetzelfde ontwerp te gebruiken.
  6. Gebruik professionele afbeeldingen. Op Unsplash en Pexels vind je gratis afbeeldingen. Of laat foto’s maken door een fotograaf.
  7. Ontwerp je site ook voor mobiel (responsive).

Een mobielvriendelijk website

Steeds meer mensen gebruiken hun mobiel om op het internet te surfen. Daarom is het belangrijk dat je website geschikt is voor zowel desktop als mobiel en tablet. Een responsive websiteontwerp schaalt automatisch naar verschillende formaten, zodat bezoekers genieten van een optimale gebruikerservaring. Zo zijn teksten leesbaar en knoppen eenvoudig in te drukken. Want als je site niet mobielvriendelijk is, haken mensen vrijwel gelijk af. En dat wil je natuurlijk niet. Een gebruiksvriendelijke website is dus belangrijk.

Daarnaast hanteert Google mobile first. Dit houdt in dat Google de mobiele versie als eerste uitgangspunt neemt voor de indexatie van je website. Is je site niet mobielvriendelijk? Dan loop je het risico minder hoog te scoren in Google. Wil je weten of jouw website geschikt is voor mobiele apparaten? Gebruik dan de mobielvriendelijke test van Google.

De websiteontwerpen van WordPress zijn responsive en dus geschikt voor mobiel.

5. Content voor op je site

Naast een goed websiteontwerp is de content op je site ook van belang. Je kunt natuurlijk geen lege site laten zien. Voordat je aan de slag gaat, is het verstandig om je doelgroep in kaart te brengen. Zo sluit de content aan bij hun wensen en behoeften. Denk dus aan (bron: KVK):

  • geslacht;
  • leeftijd;
  • inkomen;
  • karaktereigenschappen;
  • hobby’s;
  • online activiteiten;
  • verwachtingen.

Met content, dus onder andere afbeeldingen, tekst, audio en video, vertel je jouw verhaal of het verhaal van je business. Maar het draagt ook bij aan een goede vindbaarheid in Google, zodat potentiële klanten je sneller vinden. Heb je tips nodig voor goede content voor op je site? Check dan onze handige artikelen:

6. Publiceren

Heb je de bovenstaande stappen gevolgd? Goed bezig! Het is tijd om je website te publiceren. Voordat je dit gaat doen, is het verstandig om nog een keer door je pagina’s heen te lopen. Heb je alle informatie? Ontbreken er geen onderdelen? Je kunt ook aan vrienden en familie vragen hoe zij de site ervaren. Of voer een gebruikerstest uit via onder andere mousetracking, een A/B-test of een interview met je doelgroep.

Ben je helemaal tevreden? Dan publiceer je jouw website en ben je klaar om online business te doen.

Wat is belangrijk voor een goede website?

Een goede website heeft een aantal belangrijke onderdelen. Ik help je op weg met onderstaande tips.

  1. Professioneel ogend
    Kies voor een professioneel ogende template, en voeg een logo en afbeeldingen van hoge kwaliteit toe.
  2. Responsive op alle apparaten
    Zorg dat je website geschikt is voor desktop, mobiel en tablet. Hier hechten zowel je bezoekers als Google waarde aan.
  3. Goede gebruikerservaring
    Voeg een contactformulier toe, zodat bezoekers eenvoudig contact met je kunnen opnemen. Kies ook voor een goede navigatie, zoals een menu en een footer. Zorg daarnaast dat de tekst goed leesbaar is.
  4. Goed vindbaar in Google
    Verwerk de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in koppen, teksten en urls. Maar overdrijf niet.
  5. Krachtige content
    Maak content die aansluit bij je doelgroep. Schrijf teksten of maak video’s die overtuigend en concreet zijn. Vermijd saai woordgebruik en jargon.
  6. Snelheid
    Zorg voor snelle hosting en verklein de bestandsgrootte van afbeeldingen, bijvoorbeeld via Compressor.
  7. Reviews
    Laat zien wat klanten van jouw product of dienst vinden via reviews. Je kunt hiervoor reviewsites gebruiken, zoals Google Mijn Bedrijf.
  8. Websiteveiligheid
    Beveilig je websiteverbinding via SSL en zorg dat je cms up-to-date is. Voor WordPress zorgen wij dat de hostingomgeving veilig blijft. Je moet echter zelf de software, thema’s en plugins updaten. Vergeet ook niet dat je website moet voldoen aan de AVG.
  9. Socialmedia-integratie
    Voeg socialmedia-buttons toe, zodat bezoekers je ook op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Instagram kunnen volgen. Zet ook een link naar je website op jouw socialmedia-kanalen.

Inspirerende voorbeelden van websites en design

Kun je wat inspiratie gebruiken? Wil je weten hoe andere websiteontwerpen eruit zien? Of ben je op zoek naar tof webdesign? Op de volgende websites vind je genoeg ideeën:

Hoe kan ik mijn website hoog in Google laten scoren?

Wist je dat de meeste zoektochten bij Google beginnen? Dan wil je natuurlijk hoog scoren in Google, zodat mensen jouw website vinden. Dit doe je via zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO.

3 SEO-onderdelen

Zoekmachineoptimalisatie kun je in 3 delen splitsen. Deze moet je optimaliseren om goed te scoren in Google. Dit zijn: 

  1. Techniek
    Hieronder vallen onder andere de laadtijd van pagina’s, paginastructuur en laadfouten. Google Search Console is een handige tool om technische SEO-fouten op te sporen.
  2. Content
    Goede content zorgt ervoor dat mensen langer op je website blijven of sneller terugkomen. Dit is een waardevol teken voor Google. Door daarnaast de juiste, relevante zoekwoorden te gebruiken, weet Google waar jouw website over gaat. Zoekwoordenonderzoek helpt je hierbij.
  3. Autoriteit
    Door onder andere te zorgen voor goede content, linkstructuur, techniek en linkbuilding, ziet Google je als een autoriteit op een bepaald gebied. De zoekmachine vindt jou relevant en betrouwbaar overkomen, waardoor je hoger in de resultaten scoort.

Optimaliseer je SEO met Marketgoo

Heb je hulp nodig bij de SEO van je website? Kijk dan eens naar een SEO-expert. Wil je liever zelf de touwtjes in handen houden? Dan adviseer ik je Marketgoo. Met deze handige tool zorg je ervoor dat je jouw website beter vindbaar in Google maakt zonder technische kennis. Je krijgt handige tips en tricks om jouw SEO te verbeteren.

Je website staat online: de vervolgstappen

Zo. Je website is live en je bent klaar om online succes te hebben. Ben je nu klaar? Nee, een goede website is een continu beheerproces. Zo zijn wij bij Hostnet ook continu bezig om onze websites en alles eromheen te verbeteren. Daarom volgen er tot slot nog een aantal tips met vervolgstappen voor je site:

  1. Meld je website aan bij Google Search Console, zodat Google weet dat hij bestaat en je SEO-fouten snel ontdekt.
  2. Krijg inzicht in je statistieken en bezoekers met Google Analytics.
  3. Optimaliseer je SEO volgens de laatste inzichten. De beginnersgids van Google helpt je hierbij.
  4. Verstuur e-mails en nieuwsbrieven om bijvoorbeeld acties of producten te promoten.

Zet advertenties op met Google Ads om meer potentiële klanten te bereiken.

Tip: Check ook deze handige tools voor ondernemers.

De voordelen van een eigen website maken bij Hostnet

  • Keuze uit vele domeinextensie die passen bij je idee
  • Veilige hosting op gecertificeerde Nederlandse dataservers
  • Flexibel uitbreiden als je business groeit
  • Gratis beveiligde https-verbinding via SSL Let’s Encrypt
  • Je eigen webmail, zodat je kunt mailen met je domeinnaam
  • 7 dagen per week support
  • Handige tips en tricks op ons blog
Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer