Waar moet een goede website aan voldoen?
Een website is het online visitekaartje van je business. Daarom is het belangrijk om een goed functionerende en aantrekkelijke website te bouwen. Maar waar moet een goede website aan voldoen? In dit artikel vind je 9 handige tips waar je op moet letten.
Waarom is een website belangrijk?
Een website is voor meerdere redenen belangrijk. Allereerst is een website dé manier om online gevonden te worden. Je kunt informatie delen, producten of diensten aanbieden en contact leggen met (potentiële) klanten. Daarnaast is het mogelijk om een andere doelgroep aan te spreken. Zo ben je niet afhankelijk van mond-tot-mondreclame of een fysieke locatie. Tot slot draagt een website bij aan de branding van je business. Door een professionele en goed functionerende site te maken, wek je vertrouwen en betrouwbaarheid bij je doelgroep.
Waar moet een website aan voldoen?
Er zijn verschillende punten waar een website aan moet voldoen. Heb je geen idee waar je rekening mee moet houden? Geen nood. Hieronder heb ik de belangrijkste onderdelen voor je opgesplitst, zodat je hiermee aan de slag kunt gaan.
Wat is belangrijk bij een website:
- Doel
- Navigatie
- Content
- Design
- Gebruiksvriendelijkheid
- Beveiliging
- Klantenservice
- Marketing
- Meetbaar
1. Doel
Allereerst is het belangrijk om jezelf de volgende vraag te stellen: wat is het doel van je website? Het doel bepaalt namelijk de inhoud, de structuur en het ontwerp van je website. Zonder doel is het lastig om je site succesvol te maken.
Voorbeelden van doelen:
- Ik wil veel bezoekers naar mijn website.
- Ik wil mijn producten of diensten verkopen.
- Ik wil informatie verstrekken aan mijn doelgroep.
- Ik wil meer online zichtbaarheid voor mijn business.
- Ik wil aanvragen voor offertes ontvangen.
- Ik wil een online community opbouwen.
Nadat je een of meerdere doelen hebt opgesteld, is het belangrijk om ze SMART te maken. Hierdoor zet je vage doelen om in concrete en haalbare doelen.
Bepaal je doelgroep
Naast het bepalen van je doelen, moet je nadenken op wie jij je gaat richten. Voor wie ga je jouw website maken? Je kunt hiervoor een persona maken. Een persona is een gedetailleerde beschrijving van een klant. In een persona staan onder andere:
- een korte omschrijving van de klant;
- demografische gegevens;
- wensen en doelen;
- motivaties;
- pijnpunten.
Customer journey
Klanten gaan niet zomaar over tot een actie. Hiervoor volgen ze een reis, ook wel customer journey genoemd. Met een customer journey krijg je inzicht in elke fase van de klantreis, namelijk:
- Bewustzijn
Iemand wordt bewust van een probleem. - Bekendheid
Iemand komt in aanraking met een oplossing voor het probleem. - Overweging
Iemand vergelijkt verschillende oplossingen met elkaar. - Aankoop
Iemand koopt de beste oplossing voor het probleem. - Loyaliteit
Iemand is tevreden over de oplossing en heeft een positieve ervaring.
In elke fase van de customer journey ontstaan gevoelens, vragen en behoeftes. Speel hierop in door de juiste pagina’s te maken, het liefst een aparte pagina voor elke fase of een combinatie van fases. Benoem de voordelen van je product of dienst en zorg voor een soepel betalingsverloop. Of maak blogartikelen met daarin gedetailleerde informatie over je product of dienst.
2. Navigatie
Bij een goede website moet je ook denken aan de navigatie. Via een navigatiestructuur vinden bezoekers eenvoudig wat ze zoeken. Bovendien leid je ze naar een bepaald deel van je site. Bij een goede navigatie moet je denken aan een overzichtelijk menu en broodkruimels. Hieronder lees je er meer over.
Een overzichtelijke menustructuur
Een menu is een van de eerste onderdelen die een bezoeker ziet. In een menu staan links naar de belangrijkste pagina’s van je website. Hieronder vind je 5 tips voor een overzichtelijk menu:
- Gebruik maximaal 7 koppen.
- Maak koppen voor de belangrijkste categorieën.
- Gebruik een duidelijk lettertype.
- Maak het menu zichtbaar op alle pagina’s.
- Gebruik een dropdown-functie voor subcategorieën.
- Plaats een zoekfunctie in de vorm van een vergrootglas.
Broodkruimels
Om te voorkomen dat bezoekers verdwalen, kun je broodkruimels (breadcrumbs) gebruiken. Een broodkruimel is een visueel spoor van pagina’s waarmee je ziet op welke pagina jij je bevindt. Run je bijvoorbeeld een webshop met kleding? Dan kan een broodkruimel er zo uitzien:
Home > Dameskleding > Accessoires > Zonnebrillen > Merk X
3. Content
Op een goede website kan content niet ontbreken. Onder content vallen teksten, afbeeldingen, video’s, audio, et cetera. Met content kun je onder andere:
- bezoekers informeren;
- bezoekers amuseren;
- jouw business onderscheiden;
- autoriteit opbouwen;
- interacteren met de doelgroep;
- beter vindbaar worden in Google.
Speel in op pijnpunten
Een krachtige manier om de aandacht te trekken, is door in te spelen op de pijnpunten van je doelgroep. Een persona en customer journey helpen je erbij. Je hoeft niet direct een oplossing te bieden, maar laat zien welke consequenties de doelgroep kan ervaren als het pijnpunt niet wordt opgelost. Daarna heb je het over de oplossing van hun probleem en wat jouw product of dienst zo uniek maakt (unique selling points).
Voorbeeld
Stel je verkoopt noise cancelling koptelefoons. Maak dan content over wat de nadelen zijn van een koptelefoon zonder noise cancelling, bijvoorbeeld overprikkeling of veel achtergrondgeluid. Vertel daarna dat jouw koptelefoons de oplossing zijn en welke voordelen je biedt. Je kunt ook verschillende koptelefoons met elkaar vergelijken.
Visuele content
Een website die alleen uit tekst bestaat, komt saai over. Je kunt dit oplossen door visuele content te gebruiken. Men zegt niet voor niets: “Eén beeld zegt meer dan duizend woorden.” Onder visuele content vallen afbeeldingen, video’s, infographics, illustraties en noem maar op.
Stockfoto’s
Je hoeft geen fotografie- of video-skills te hebben om mooie visuele content op je website te plaatsen. Je kunt altijd een fotograaf inhuren of gebruikmaken van stockfoto’s. Stockfoto’s zijn rechtenvrije foto’s die je kunt gebruiken voor commerciële doeleinden. Je vindt stockfoto’s en andere visuele content op:
Klantreviews
Mond-tot-mondreclame is een van de krachtigste reclame voor een business. Klantreviews komen betrouwbaar over, omdat het een mening van een gebruiker is. Overtuig potentiële klanten door klantreviews op je website te plaatsen in de vorm van een quote of een uitgebreid artikel.
4. Design
Een krachtig webdesign zorgt voor een goede eerste indruk bij bezoekers. Daarnaast kunnen ze hun doel sneller bereiken en kun jij je onderscheiden van de concurrentie. Denk daarom goed na over het uiterlijk van je website. Hieronder lees je meer over de belangrijkste elementen en kleuren van een pagina.
Belangrijke elementen
De meeste websites gebruiken vaste elementen die globaal herkenbaar zijn. Door deze elementen in je eigen design te verwerken, zorg je ervoor dat bezoekers eenvoudig je website kunnen gebruiken. Dit zijn ze:
- Header
De header is de bovenkant van een pagina en het eerste wat bezoekers zien. Plaats in de header de bedrijfsnaam, het logo en het navigatiemenu. Heb je een webshop? Voeg dan een winkelwagen-icoon toe. - Navigatiemenu
Een navigatiemenu zorgt ervoor dat bezoekers hun weg op je site vinden. Kies voor een dropdown-menu of voor een hamburgermenu (een icoon met 3 strepen). Plaats onder het menu een broodkruimelpad. - Middenstuk
In het middenstuk staat de belangrijkste content van de pagina. Plaats de titel bovenaan en gebruik tussenkoppen om de tekst scanbaar te maken. Geef links en knoppen een opvallende kleur en gebruik genoeg witruimte om rust te creëren. Je kunt het middenstuk overzichtelijker maken door de content op te delen in kolommen of banners. - Footer
De footer is de onderkant van een pagina en het laatste wat bezoekers zien. Plaats op deze plek contactgegevens, belangrijke links en socialmedia-knoppen.
De juiste kleuren gebruiken
Wist je dat kleuren de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van je business bepalen? Door de juiste kleuren voor je website te kiezen, geef je bezoeker een bepaalde emotie of stemming mee. Rood straalt bijvoorbeeld kracht uit en blauw vertrouwen.
Tips om de juiste kleuren te kiezen:
- Bedenk wat je wilt uitstralen.
- Kies websitekleuren die elkaar aanvullen.
- Gebruik maximaal 2 tot 3 kleuren.
- Laat afbeeldingen aansluiten op de kleuren.
- Geef teksten een neutrale kleur, zoals zwart.
- Laat knoppen opvallen met een contrasterende kleur.
- Houd rekening met kleurenuitdagingen.
Tip
Een kleurentool als Adobe Color helpt je bij het combineren van kleuren
5. Gebruiksvriendelijkheid
Een gebruiksvriendelijke website is ook belangrijk. Gebruiksvriendelijkheid zorgt ervoor dat een bezoeker zo eenvoudig en snel mogelijk zijn doel bereikt. Daarnaast hecht Google waarde aan een gebruiksvriendelijke website, waardoor je hoog in Google scoort.
Tips voor een gebruiksvriendelijke website:
- Houd een duidelijke structuur aan.
- Maak de content scanbaar via koppen, alinea’s en opsommingen.
- Maak klikbare elementen direct duidelijk met een opvallende kleur.
- Plaats een zoekvak in de header.
- Maak contactgegevens goed leesbaar op elke pagina.
- Gebruik een terug-naar-boven-knop, zodat bezoekers niet naar boven hoeven te scrollen.
- Zorg ervoor dat je website goed werkt op elk apparaat.
Snelle laadtijd
Snelheid is ook een belangrijke factor voor een gebruiksvriendelijke site. Sterker nog, 40% van de mensen haakt af wanneer een website langer dan 3 seconden laadt. Bovendien geeft Google snelle websites een hogere positie in de zoekresultaten.
Website sneller maken
Voordat je jouw website sneller maakt, achterhaal je welke onderdelen jouw site traag maken. Je kunt de websitesnelheid te testen met een tool als Google PageSpeed Insights of Pingdom.
Let op
Je hebt technische kennis nodig om je website te versnellen. Heb je dit niet? Schakel dan een webdeveloper in.
Tips om je website sneller te maken:
- Kies voor snelle hosting, zoals Performance Hosting van Hostnet.
- Comprimeer afbeeldingen met TinyPNG of Compressor.
- Schakel lazy loading in.
- Gebruik een CDN als Cloudflare.
- Update naar de laatste PHP-versie.
- Verklein css- en JavaScript-bestanden.
- Gebruik gzip-compressie via deze handleiding.
- Schakel cache in.
- Minimaliseer http-verzoeken.
- Verwijder onnodige redirects door ze op te sporen met Screaming Frog.
Responsive
Steeds meer mensen gebruiken hun mobiel of tablet om een aankoop te doen of online iets te zoeken. Focus je dus niet alleen op de desktopversie van je website. Zorg er ook voor dat je website er goed uitziet op mobiele apparaten. Door een responsive website te maken, schaalt hij automatisch mee naar het formaat van het apparaat dat wordt gebruikt. Zo hoeven bezoekers niet op hun mobiel in te zoomen.
Je kunt op 2 manieren je website responsive maken:
- Kies voor een contentmanagementsysteem als WordPress of Website Builder. De meeste designs zijn responsive, waardoor je zelfs niets hoeft te doen.
- Duik in de code en maak onder andere gebruik van een responsive framework, media queries en vermijd vaste breedtes.
Tip
Wil je weten of je website geschikt is voor mobiel? Gebruik dan de mobielvriendelijke test van Google.
6. Beveiliging
Een goede website voldoet ook aan krachtige beveiliging. Je wilt namelijk voorkomen dat kwaadwillenden je website hacken. Zorg er dus voor dat je een veilige website maakt.
Tips voor een veilige website:
- Gebruik sterke wachtwoorden.
- Stel tweestaps-authenticatie in.
- Update software regelmatig.
- Installeer security-tools op je cms.
- Beveilig formulieren met reCAPTCHA.
- Geef gebruikers de juiste rechten.
SSL
Om ervoor te zorgen dat bezoekers veilig gegevens kunnen versturen, dien je een SSL-certificaat te kopen. SSL staat voor ‘Secure Sockets Layer’ en zorgt voor een beveiligingslaag tussen jouw website en de webbrowser van een bezoeker. Hierdoor kunnen kwaadwillenden niet meekijken met de informatie die wordt verstuurd.
SSL bij Hostnet
Bij Hostnet krijg je standaard Let’s Encrypt Wildcard SSL bij je websitepakket. Hiermee beveilig je 1 hoofddomein en de onderliggende subdomeinen. Heb je een ander SSL-certificaat nodig? Wij bieden ook Standaard SSL, Wildcard SSL en EV SSL aan.
SSL
Bied je bezoekers een veilige websiteverbinding. Beveilig ‘m met een SSL-certificaat.
- Automatische installatie
- Beter vindbaar in Google
- Veilige https-verbinding
- Privacybestendig
- Vertrouwen bij bezoekers
- 7 dagen p/w support
Back-ups
Het kan voorkomen dat je website stuk gaat. Bijvoorbeeld als je thema’s of plugins voor je WordPress-website updatet. Of als je wordt gehackt. Door regelmatig een back-up te maken, kun je altijd de meest recente versie van je website terugplaatsen. Zo ben je verzekerd dat je geen bedrijfsdata kwijtraakt. In het onderstaande artikel lees je hoe je een back-up maakt van je site.
AVG
Als website-eigenaar verwerk je snel persoonsgegevens. Bijvoorbeeld wanneer bezoekers een contactformulier invullen. Volgens de AVG moet je persoonsgegevens beschermen. Doe je dit niet? Dan riskeer je een hoge boete. Zorg er dus voor dat je jouw website AVG-proof maakt met de volgende punten:
- Zorg voor een duidelijke privacyverklaring.
- Vraag op een correcte manier toestemming voor formulieren.
- Check welke plugins persoonsgegevens verzamelen.
- Verwijder onnodige gebruikers.
- Versleutel gegevens, bijvoorbeeld met een SSL-certificaat.
- Vraag actief akkoord voor cookies met een cookiebanner.
7. Klantenservice
Welke vorm je website ook heeft: als je klanten hebt, is een klantenservice onmisbaar. Via een klantenservice kunnen (potentiële) klanten contact met je opnemen voor vragen, advies of feedback. Krijgt een klant geen antwoord of oplossing op hun probleem? Dan bestaat de kans dat ze negatieve feedback via een ander kanaal uiten, zoals social media. Dit leidt tot een slechte reputatie voor je business. Hoe je dit voorkomt? Door contactgegevens en veelgestelde vragen op je website te plaatsen. Hieronder lees je er meer over.
Contactgegevens
Via contactgegevens kunnen bezoekers eenvoudig contact met je opnemen. Onder contactgegevens vallen bijvoorbeeld een bezoekerslocatie, postadres, e-mailadres, telefoonnummer, contactformulier en chatfunctie. Maak een aparte contactpagina aan en plaats een link in de header en footer van je website. Je kunt ook direct contactgegevens in de footer plaatsen.
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen bieden bezoekers snel en eenvoudig een antwoord op hun vraag. Zo is de kans groter dat ze niet direct contact opnemen met de klantenservice. Maak een aparte pagina aan en plaats hierop de vragen die door klanten veel worden gesteld. Je kunt de vragen verzamelen uit het klantencontact of door zoekwoordenonderzoek te doen.
8. Marketing
Natuurlijk wil je dat jouw website wordt gevonden. Want zonder bezoekers, geen conversie. Je kunt op verschillende manieren je website promoten, waaronder: SEO, SEA, social media en e-mailmarketing. Hieronder lees je er meer over.
SEO
SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. Met SEO zorg je ervoor dat jouw website hoog in Google scoort. Hoe dit exact werkt, weet niemand. Wel kun je rekening houden met 3 pijlers:
- Techniek
Zorg voor een snelle website, een goede structuur en beveiliging. - Content
Maak relevante content voor je doelgroep. Doe zoekwoordenonderzoek om te achterhalen waar mensen naar op zoek zijn. - Autoriteit
Verkrijg via linkbuilding links naar je website op andere relevante websites door bijvoorbeeld gastartikelen te schrijven.
SEA
SEA staat voor zoekmachine-adverteren. De term refereert naar alle vormen van adverteren in zoekmachines, zoals Google. Sterker nog, de zoekmachine heeft zijn eigen SEA-programma: Google Ads. Via een bepaalde kwaliteitsscore en bod (in de vorm van geld) probeer je in de advertentieruimte in Google te komen. De volgende tips kunnen je erbij helpen:
- Gebruik unieke punten van je product, dienst of business.
- Maak de advertentie relevant voor het zoekwoord.
- Gebruik actiegerichte tekst, zoals ‘Koop nu’.
- Geef iets weg, zoals korting.
- Schrijf duidelijk en consistent.
- Test verschillende advertenties.
- Verwijs door naar een relevante landingspagina.
Social media
Ook social media is een krachtig middel om je website te promoten. Je kunt social media inzetten om een groter publiek te bereiken of in contact te komen met je doelgroep. Het is mogelijk om te adverteren op social media of om op je eigen tijdlijn content te delen. Bijvoorbeeld blogartikelen, kortingen of campagnes.
Een socialmedia-plan helpt om een goede strategie neer te zetten. Denk aan:
- het doel;
- de doelgroep;
- de content;
- de kanalen;
- het budget;
- de kalender;
- de analysetool.
Tip
Zet bekende influencers in om je business te promoten. Dit heet influencer marketing.
E-mailmarketing
Tot slot kun je jouw website promoten via e-mailmarketing. E-mailmarketing is het versturen van e-mails naar (bestaande) klanten om je producten, diensten of business onder de aandacht te brengen.
8 tips voor een sterke e-mail:
- Bedenk een duidelijke afzender.
- Gebruik een goed e-mailadres.
- Schrijf een sterke onderwerpregel.
- Test je beste verzenddag en tijdstip.
- Versterk je onderwerpregel met een preview van de inhoud.
- Zet belangrijke inhoud bovenaan.
- Zorg voor een goede aanmeldpagina.
- Zorg voor een goede aflevering.
9. Meetbaar
Tot slot wil je natuurlijk weten hoe je website presteert. Zo kun je bijsturen als dit nodig is of successen vieren. Er zijn verschillende meettools beschikbaar die je kunt gebruiken, bijvoorbeeld Google Analytics, Google Search Console en Hotjar. Hieronder lees je er meer over.
Google Analytics
Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je inzicht krijgt in het gedrag van websitebezoekers. Hierbij moet je denken aan hoeveel pagina’s ze gemiddeld bezoeken, hoe lang ze op een pagina zijn geweest en welke pagina’s populair zijn. Je kunt Analytics gebruiken door een Google-account aan te maken.
Google Search Console
Ook Google Search Console is een gratis Google-tool. Met Search Console houd je de (technische) prestaties van je site bij. Je krijgt inzicht in het aantal klikken en impressies van een pagina, en of een paginaregistratie door Google goed gaat.
Hotjar
Hotjar is een trackingtool waarmee je inzicht krijgt in het gedrag van websitebezoekers. Je kunt bijvoorbeeld zien waarop ze klikken, hoe ver ze scrollen en welke delen ze van de pagina het meest bekijken. Daarnaast kun je met Hotjar vragenlijsten opstellen om feedback te verzamelen over de ervaring van websitebezoekers.
‘Waar moet een goede website aan voldoen?’ in een notendop
Een goede website staat niet op zichzelf. Het kan een uitdaging zijn om te bedenken welke onderdelen belangrijk zijn. Daarom heb je via dit artikel antwoord gekregen op de vraag ‘Waar moet een goede website aan voldoen?’. Een goede website moet visueel aantrekkelijk zijn, relevante content bevatten en gebruiksvriendelijk werken. Daarnaast is het belangrijk om de beveiliging op orde te hebben, een klantenservice op te zetten en je website te promoten. Met de handige tips uit dit artikel gaat het je lukken om een goede site op te zetten. Heb je hulp nodig? Lees dan mijn artikel ‘Hoe maak je een website?’.
Heb jij tips om een goede website te bouwen? Laat het weten in de comments!
Webhosting
Ontwikkel razendsnel websites op betrouwbare en snelle webhosting. Inclusief uitgebreide features.
- 7 dagen p/w hostingsupport
- Installeer in 1 klik WordPress
- Gratis Wildcard SSL
- Zakelijke e-mail
- Stabiel en razendsnel platform
- Direct opgeleverd