Een bedrijfswebsite maken: 8 tips

Lysanne Hopman
leestijd
Een bedrijfswebsite maken: 8 tips

Als je met je business online zichtbaar wilt zijn en succes wilt boeken, kan een bedrijfswebsite niet ontbreken. Een professionele, zakelijke website zorgt voor klanten en uiteindelijk conversie. In dit artikel vind je 8 tips om een goede bedrijfswebsite te maken.

Wat is een bedrijfswebsite?

Een bedrijfswebsite is een website met als doel om online aanwezig te zijn. Op zo’n website kun je informatie delen over je business, producten en diensten. Daarnaast is het een gemakkelijke manier om te communiceren met je beoogde doelgroep, en je producten of diensten te verkopen.

Ontwikkel websites op betrouwbare en stabiele webhosting. Inclusief SSL en zakelijke e-mail.

Waarom een bedrijfswebsite?

Er zijn veel redenen waarom een bedrijfswebsite een must is voor elk bedrijf. Hieronder vind je er een paar:

  1. Online aanwezigheid
    Met een zakelijke website kun je een grotere groep bereiken dan alleen offline.
  2. Geloofwaardigheid
    Mensen onderzoeken of je als bedrijf een site hebt. Een websiteloos bedrijf komt tegenwoordig niet geloofwaardig over.
  3. Verkoop
    Met een website kun je online verkopen of leads verzamelen die kunnen leiden tot een aankoop.
  4. Klantenservice
    Een website biedt (potentiële) klanten ook een stuk gemak. Het is voor hen eenvoudiger om contact met je op te nemen bij vragen of advies.
  5. Globalisering
    Tot slot kun je een internationale groep bereiken vanaf je eigen locatie.

Wat kost een bedrijfswebsite?

De kosten van een website variëren sterk. Ze zijn onder andere afhankelijk van de grootte en complexiteit van je sites, en welke functies je erop wilt hebben. 

Ben je net begonnen met je business? Of dient hij alleen als visitekaartje? Dan betaal je vanaf een paar tientjes tot enkele honderden euro’s per jaar. Wil je een complexe website maken met veel functies, zoals een webshop? Dan ben je meer kosten kwijt, tussen de honderden en duizenden euro’s per jaar. Ga je een zakelijke website laten maken door een webdeveloper? Dan ben je meer kwijt. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met ontwikkel- en beheerkosten, en een huisstijl.

Wat moet er op een bedrijfswebsite staan?

Op een bedrijfswebsite moeten andere dingen staan dan bijvoorbeeld een website voor hobbydoeleinden of een vereniging. Houd rekening met de volgende onderwerpen:

  1. Over ons-pagina
  2. Contactpagina (adres, telefoonnummer, KVK-nummer, et cetera)
  3. Algemene voorwaarden
  4. Privacy- en cookiebeleid
  5. Herroepingsrecht
  6. Copyright
  7. Veelgestelde vragen
  8. Klantenreviews

Uiteraard hangen deze onderwerpen af van wat voor soort zakelijke site je gaat maken en wat de vereisten zijn van de overheid.

Hoe maak ik een website voor mijn bedrijf?

Een website maken voor je bedrijf klinkt ingewikkeld. Dat is het echter niet. In een paar stappen kun je al een basiswebsite opzetten. Voor een complexe website ben je wat meer tijd kwijt. Om je op weg te helpen, vind je hieronder 8 handige tips om rekening mee te houden als je een zakelijke website gaat bouwen.

1. Bepaal de doelstelling

Bepaal allereerst wat je met jouw zakelijke website wilt bereiken. De onderstaande vragen helpen je erbij:

  1. Wat is het doel van je website?
  2. Welke informatie wil je kwijt?
  3. Dient de website als visitekaartje of als verkoopkanaal?
  4. Wat zijn de belangrijkste onderwerpen die in het menu moeten staan?
  5. Wil je ook een blog of webshop beginnen?

Door jezelf deze en andere vragen te stellen, heb je een beter beeld bij van wat je met jouw website wilt bereiken en wat je voor tools nodig hebt om dit te laten slagen.

2. Bepaal je doelgroep

Ook de doelgroep bepalen, is een belangrijk onderdeel. Door je doelgroep in kaart te brengen, kun je jouw zakelijke website beter afstemmen op hun behoeftes. Je kunt een doelgroep in kaart brengen via persona’s. Een persona is een gedetailleerde omschrijving van een niet-bestaande klant die gebruiker kan zijn van jouw producten of diensten. Hierbij moet je denken aan:

  • leeftijd
  • inkomen
  • karaktereigenschappen
  • hobby’s
  • online activiteiten
  • verwachtingen
  • problemen die ze ervaren

Tip: op de website van Sageon vind je een handig voorbeeld van een persona.

3. Registreer een domeinnaam

Om een bedrijfswebsite te maken, heb je een domeinnaam nodig. Een domeinnaam bestaat uit een naam en een topleveldomein, en is het unieke online adres van je business. Zonder domeinnaam kunnen mensen namelijk niet jouw website bezoeken. Bovendien kun je onder jouw domeinnaam professioneel e-mailen naar al je contacten.

Wat is een goede domeinnaam?

Een goede domeinnaam is kort, herkenbaar en makkelijk te onthouden. Kies bijvoorbeeld voor je bedrijfsnaam of een term die bij je business past. Heb je hulp nodig bij een domeinnaam bedenken? Een domeinnaam tool biedt uitkomst.

Een domeinnaam kopen

Je kunt een domeinnaam kopen bij een registrar, zoals Hostnet. Bij ons heb je keuze uit meer dan 850 topleveldomeinen, zodat je altijd een domein vindt dat bij je past. Ook kun je gratis subdomeinen aanmaken, en je domein en e-mail gratis doorsturen. Via de onderstaande domeinchecker zie je gelijk of je gewenste domeinnaam vrij is om te registreren.

4. Kies een hostingpakket

Naast een domeinnaam heb je ook hosting nodig voor een bedrijfswebsite. Hosting is een stuk ruimte op een server (computer) waarop alle bestanden van je website staan, zoals afbeeldingen en teksten.

De juiste hosting kiezen

Het is belangrijk om de juiste hosting te kiezen dat past bij je website. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat je website traag of offline gaat, omdat de hosting niet genoeg resources bevat om je site soepel te laten draaien.

Ga je een website maken die dient als visitekaartje en wil je snel klaar zijn? Dan kun je kiezen voor een websitemaker. Ga je naast je zakelijke website een blog schrijven? WordPress is hiervoor de juiste keuze. Ben je van plan om een webshop te runnen? Met een VPS beschik je over voldoende resources, bijvoorbeeld met onze Performance Hosting.

5. Maak je website

Nu je een domeinnaam en hosting hebt aangeschaft, is het tijd om je bedrijfswebsite te maken. Hierbij moet je denken aan:

  1. het design;
  2. de content;
  3. de beveiliging;
  4. de toegankelijkheid.

1. Het design

Een goede eerste indruk is het halve werk. Daar kan een website-ontwerp bij helpen. Zorg er ondere andere voor dat je de huisstijl laat terugkomen via kleuren en het logo. Maar houd het simpel. Less is more. 

2. De content

Met goede content pak je bezoekers in. Onder content vallen snackable teksten, opvallende afbeeldingen en informatieve video’s. Zorg voor pakkende koppen, schrijf in alinea’s en maak gebruik van voldoende witregels. Mensen scannen namelijk een pagina om te bepalen of het voor hen interessant is.

3. De beveiliging

Met een zakelijke website verwerk je 99% van de tijd persoonsgegevens. Bijvoorbeeld via een contactformulier waarin bezoekers hun gegevens achterlaten. Volgens de AVG moet je deze gegevens beschermen. Daarom is goede beveiliging een must. Installeer dus onder andere een SSL-certificaat, schaf beveiligingsplugins aan, vraag toestemming om cookies te plaatsen en schrijf een duidelijke privacyverklaring.

4. De toegankelijkheid

Een goede bedrijfswebsite is toegankelijk. Dit betekent dat je bezoekers op een prettige manier je website kunnen gebruiken. Een gebruiksvriendelijke website laadt snel, is geschikt voor mobiele apparaten en heeft een duidelijke structuur (bijvoorbeeld een goed menu).

6. Optimaliseer je site voor SEO

Je bedrijfswebsite staat. Dan wil je natuurlijk (potentiële) klanten ontvangen. Dat doe je via SEO (zoekmachineoptimalisatie). Door middel van waardevolle content, een vlekkeloze technische website en links op relevante websites verbeter je jouw positie in zoekmachines als Google en val je op.

7. Plaats (online) advertenties

Niet alleen met SEO kun je bezoekers naar je zakelijke website trekken. Dit kan ook met SEA (zoekmachineadverteren). Hiermee plaats je betaalde advertenties bovenaan in zoekmachines. Hoe hoger de plek in Google, hoe eerder iemand op jouw website klikt.

Online advertenties opzetten, kan een uitdaging zijn als je niet weet waar je moet beginnen. In ons artikel ‘Wat is Google Ads?’ vind je handige instructievideo’s waarmee je een succesvolle SEA-campagne kunt opzetten.

Tip: Je kunt ook betaald adverteren op social media als Facebook, Instagram en TikTok.

8. Verzamel reviews

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 93% van de consumenten eerst online reviews leest en pas daarna beslist of ze een online aankoop gaat doen? Bovendien bevatten ze waardevolle feedback over in welke mate klanten tevreden zijn over je producten of diensten. Door reviews te verzamelen kun je nieuwe klanten overtuigen om iets te kopen. Mond-tot-mondreclame is namelijk zeer waardevol en overtuigend.

Plaats reviews op je site

Reviews van klanten kun je op verschillende manieren verzamelen. Bijvoorbeeld via Google Mijn Bedrijf en Trustpilot. Vervolgens kun je deze reviews als quote plaatsen op verschillende pagina’s van je bedrijfswebsite. Of schrijf klantcases of maak video’s waarin je klanten aan het woord laat over hun ervaringen met jou. Je kunt deze reviews verder delen op je socialmedia-kanalen.

Een zakelijke website laten maken

Heb je geen tijd om een bedrijfswebsite te maken? Of heb je niet de juiste technische kennis om aan de slag te gaan? Dan kun je een website laten maken door een webdeveloper. Diegene zorgt voor een goede bedrijfswebsite, zodat jij je daar geen zorgen over hoeft te maken.

Conclusie

Je bent aan het eind gekomen van dit artikel. Je hebt onder andere gelezen waarom een bedrijfswebsite maken belangrijk is en wat erop moet staan. Daarnaast heb je 8 tips gekregen om een succesvolle zakelijke website te bouwen. Heb je meer tips en tricks nodig? Bekijk dan onze andere artikelen, zodat je alles uit jouw zakelijke website haalt.

Welke tips heb jij om een bedrijfswebsite te maken? Laat het weten in een reactie!

Product

Webhosting

Ontwikkel razendsnel websites op betrouwbare en snelle webhosting. Inclusief uitgebreide features.

  • 7 dagen p/w hostingsupport
  • Installeer in 1 klik WordPress
  • Gratis Wildcard SSL
  • Zakelijke e-mail
  • Stabiel en razendsnel platform
  • Direct opgeleverd
Delen
Lysanne Hopman

Lysanne Hopman werkte tot voor kort als SEO Content Specialist bij Hostnet. Haar passie voor schrijven en SEO komt tot leven in zowel haar werk als op haar lifestyleblog.

Reacties
Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.

Hostnet