10 tips om je blog te promoten (met succes)
Op je eigen blog kun je jouw kennis, passie en ideeën kwijt. Dit wil je natuurlijk met de wereld delen. Om dit te bereiken, moet je jouw blog promoten. Heb je geen idee waar je moet beginnen? Geen probleem. In dit artikel vind je 10 waardevolle tips om je blog te promoten.
Wil je nog een blog maken? Ik heb een handleiding geschreven waarmee je stap voor stap je eigen WordPress-blog kunt maken.
Waarom je blog promoten?
Je blog promoten, is belangrijk om meer bezoekers te trekken en je blog te laten groeien. Daarnaast:
- creëer je meer online zichtbaarheid voor je business;
- krijg je meer verkeer naar je website;
- bouw je autoriteit en expertise op;
- groeit je publiek en krijg je trouwe volgers;
- verbeter je jouw positie in zoekmachines, wat zorgt voor meer verkeer en zichtbaarheid.
Waar kun je het best je website promoten?
Er zijn verschillende platformen en kanalen waar je jouw blog kunt promoten. Bijvoorbeeld via social media, andere blogs, online communities, e-mails, zoekmachines en offline kanalen. Verderop in het artikel lees je meer over deze mogelijkheden.
Welke promotiemiddelen zijn er?
Er zijn verschillende promotiemiddelen verkrijgbaar waarmee je jouw blog kunt promoten. Om je een aantal voorbeelden te geven:
- Social media (Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest)
- Andere websites (blogs of websites in jouw niche)
- E-mail (nieuwsbrieven en persoonlijke mails)
- Advertenties (Google Ads en socialmedia-advertenties)
- Communities (Facebook-groepen)
- Offline (visitekaartjes, flyers en events)
Hoe promoot ik mijn blog?
Er zijn verschillende manieren om je blog te promoten. Om je hierbij te helpen, vind je hieronder 10 handige tips die je direct kunt inzetten. Laten we van start gaan.
1. Optimaliseer je blog voor zoekmachines
De eerste en meest effectieve optie om je blog te promoten, is door je blog te optimaliseren voor zoekmachines als Google. Waarom? Bijna iedereen gebruikt Google om online iets te zoeken. Sterker nog, de zoekmachine heeft een marktaandeel van 92%!
De 3 pijlers van SEO
Je optimaliseert je blog voor Google en andere zoekmachines via SEO (zoekmachineoptimalisatie). Kortgezegd moet je werken aan de volgende 3 punten:
- Content
Schrijf interessante artikelen die aansluiten bij je doelgroep. Zoekwoordenonderzoek helpt je bij het vinden van woorden die de doelgroep gebruikt tijdens hun zoektocht. Verwerkt deze woorden op een natuurlijke manier in koppen, de tekst en afbeeldingen. - Autoriteit
Focus op een onderwerp en word expert door waardevolle content te maken. Zo verkrijg je natuurlijke links naar je blog van mensen die jouw content interessant vinden. Ook is het belangrijk om links op relevante websites te krijgen door bijvoorbeeld gastartikelen te schrijven. - Techniek
Zorg voor een duidelijke sitestructuur door goede url’s te gebruiken, een snelle website te maken, je site mobielvriendelijk te krijgen en structured data toe te passen.
2. Maak socialmedia-kanalen aan
Social media is een uitstekende manier om contact te leggen met je doelgroep en om je blog te promoten. Zo is het mogelijk om:
- je eigen content te delen;
- interessante content van andere bloggers te delen;
- vragen aan je volgers te stellen;
- tips te bieden;
- in gesprek te gaan met je volgers;
- een kijkje achter de schermen te geven.
Doe onderzoek naar je doelgroep
Voordat je socialmedia-kanalen aanmaakt, is het goed om te weten welke platformen je doelgroep gebruikt. Je kunt je 100% focussen op Facebook, maar als je doelgroep zich daar niet bevindt, is dat zonde van je tijd.
Voorbeelden van populaire socialmedia-platformen:
- TikTok
- YouTube
- Snapchat
Tip
Plaats de url van je blog op al jouw socialmedia-kanalen. Dit zorgt voor herkenbaarheid en verkeer. Je kunt ook gerust meerdere keren een artikel promoten, maar overdrijf niet.
3. Stuur een nieuwsbrief
Met een nieuwsbrief houd je geïnteresseerde abonnees op de hoogte van je blog. De kans is groot dat ze op een link in de nieuwsbrief klikken, omdat ze door hun aanmelding interesse hebben getoond voor je blog.
Inspiratie voor je nieuwsbrief:
- nieuwe of oude blogartikelen
- exclusieve aanbiedingen
- aankomende webinars
- lezersvragen beantwoorden
- persoonlijke verhalen
- productaanbevelingen
- winacties
- updates en aankondigingen
Tip
Plaats een aanmeldformulier op je blog, bijvoorbeeld in de sidebar of als pop-up. Zo kunnen geïnteresseerde bezoekers zich aanmelden voor je nieuwsbrief.
4. Schrijf gastartikelen op andere blogs
Een vierde manier om je blog te promoten, is door gastartikelen te schrijven voor andere blogs en websites. Maak een lijst van relevante websites en neem contact met ze op. Geef duidelijk aan waarom jouw artikel van toegevoegde waarde is. De onderstaande e-mail kun je als voorbeeld gebruiken:
Voorbeeld
Onderwerp: Waardevolle content voor jullie website!
Beste [naam van de ontvanger],
Ik ben [jouw naam], blogger van [jouw blog] en ik schrijf over [jouw niche]. Ik wil graag een gastartikel schrijven voor jullie website over de volgende onderwerpen:
-[onderwerpen]
Mijn artikel biedt waardevolle perspectieven en inzichten over [het onderwerp], en ik denk dat het artikel van toegevoegde waarde is voor jullie website. Ik sta open voor jullie ideeën en richtlijnen. Als jullie interesse hebben, dan hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,
[Jouw naam]
[Jouw blog]
[Contactgegevens]
5. Gebruik online communities
In een online community komen mensen bijeen die interesse hebben in hetzelfde onderwerp. Binnen zo’n community kun je jouw blog promoten op een subtiele manier. Deel bijvoorbeeld je expertise, beantwoord vragen en plaats een link naar je artikel als dit relevant is.
Tip
Zoek op Facebook naar bloggergroepen door te zoeken naar ‘blog’ of ‘blogger’. Vaak mag je in deze groepen een link plaatsen naar een nieuw artikel.
Bouw je eigen community
Er zijn bestaande communities, maar het is ook mogelijk om je eigen te bouwen. Bijvoorbeeld als Facebook-groep. In zo’n groep komen gelijkgestemde mensen bijeen om in contact met elkaar te komen over een bepaald onderwerp. Leden kunnen kennis en ervaringen delen, en jij kunt je als expert laten zien door blogartikelen en andere relevante content te delen. Met deze handleiding van Facebook maak je snel een eigen groep aan.
6. Maak visuele content
Niet iedereen houdt ervan om artikelen te lezen. Sommige mensen zijn visueel ingesteld. Je kunt deze groep op 2 manieren bereiken:
- Verrijk je artikelen met visuals;
Voeg grafieken, diagrammen, illustraties, gif’s of infographics toe. - Stop je tekst in een visueel jasje.
Maak van je tekst een video, podcast, presentatie of audiobericht.
Voorbeeld
Stel je hebt een blog over taart en je hebt een artikel geschreven over tips om slagroom te kloppen. Je kunt een andere doelgroep bereiken door er een video van te maken. Deze video kun je in het artikel plaatsen, maar ook delen op social media als YouTube, Instagram en TikTok.
7. Laat reacties achter op andere blogs
Een reactie achterlaten op een andere website of blog wordt niet alleen gewaardeerd door de eigenaar, het is ook een goede manier om je blog te promoten.
Redenen om reacties achter te laten:
- Je zorgt voor zichtbaarheid en naamsbekendheid.
- Je bouwt relaties op met andere bloggers.
- Je komt geloofwaardig over.
- Je genereert verkeer naar je website.
- Je stimuleert interactie.
Hoe laat je een goede reactie achter?
Je kunt niet klakkeloos een reactie achterlaten met iets als ‘hier is mijn blog!’, want zo’n reactie wordt gezien als spam. Zorg ervoor dat je reactie waarde toevoegt aan het artikel waarop je reageert. Geef bijvoorbeeld een compliment en vertel dat je een relevant artikel hebt geschreven die aansluit op wat er in het artikel is geschreven. Zo promoot je jouw blog op een natuurlijke manier.
Tip
Met pingbacks en trackbacks kun je automatisch een reactie achterlaten op een blog die je in jouw artikel hebt benoemd. Let op: de andere website moet deze functie ondersteunen.
8. Start met linkbuilding
Linkbuilding is het verkrijgen van links op andere websites naar jouw blog en is een van de 3 pijlers van SEO. Er zijn verschillende manieren waarop je linkbuilding kunt toepassen, waarvan je het liefst een combinatie wilt maken:
- Natuurlijke links
Andere websites linken spontaan naar jouw artikel, omdat je content waardevol is. - Link aanbieden
Je artikel voegt waarde toe aan het artikel op een andere website. - Gastbloggen
Je schrijft over hetzelfde onderwerp en kunt elkaar versterken. - Vermeldingen
Denk aan bedrijvengidsen, branchespecifieke directories of vermeldingspagina’s.
Pak linkbuilding zorgvuldig aan
Linkbuilding is een vak apart. Het is belangrijk om deze tak van sport zorgvuldig en subtiel aan te pakken, zodat het in je voordeel werkt in plaats van averechts. Hieronder vind je een aantal tips:
- Zorg voor waardevolle content van hoge kwaliteit, zodat andere websites van nature naar jou linken.
- Bouw relaties op met andere bloggers, zodat het makkelijker is om een link te plaatsen.
- Ga gastbloggen voor andere relevante blogs.
- Verzamel links naar verschillende pagina’s van je blog, niet alleen de homepagina.
- Gebruik verschillende anchorteksten voor een link.
- Plaats geen links op blogs die alleen zijn bedoeld voor linkbuilding.
- Plaats niet in een korte tijd links op blogs naar dezelfde pagina.
- Vermijd spamachtige praktijken.
9. Zet offline in
Wist je dat offline ook een goede zet is om je blog te promoten? Bij offline moet je denken aan de volgende onderdelen:
- Visitekaartjes
Laat visitekaartjes drukken en deel ze uit tijdens events. Ook kun je ze achterlaten in cafés, bibliotheken of andere relevante plekken. Zoek je naar een milieuvriendelijke optie? Gebruik dan digitale visitekaartjes. Je deelt je gegevens dan via QR of NFC. - Mond-tot-mondreclame
Deel je blog tijdens gesprekken met familie, vrienden en kennissen. Positieve mond-tot-mondreclame is een zeer effectieve manier om je blog te promoten. - Workshops
Geef workshops of presentaties over het onderwerp waarover je blogt. Ga bijvoorbeeld naar lokale gemeenschapscentra, bibliotheken, beurzen, events of festivals. - Printadvertenties
Kun je een budget besteden? Adverteer je blog in (lokale) nieuwsbladen, tijdschriften of vakbladen. - Samenwerkingen
Werk samen met andere bloggers of bedrijven. Geef bijvoorbeeld een event over een bepaald onderwerp en nodig je volgers of geïnteresseerden uit om deel te nemen aan het event. Vergeet niet om promotiemateriaal mee te nemen.
10. Analyseer en verbeter
Tot slot is het belangrijk om je inzet bij te houden. Zo weet je of je werk succesvol is of dat je moet bijsturen. Maar hoe weet je dat het promoten van je blog succesvol is? Daar zijn verschillende manieren voor. Bijvoorbeeld het aantal:
- bezoekers via Google Analytics;
- bezoekers die zonder interactie je website verlaten (bouncepercentage);
- paginaweergaven;
- conversies, bijvoorbeeld het inschrijven op de nieuwsbrief;
- volgers, likes, reacties en deelacties op socialmedia;
- bereikte mensen van een socialmedia-post;
- kliks van een nieuwsbrief;
- relevante en kwalitatieve backlinks naar je blog.
Conclusie
Je blog promoten, is essentieel om te groeien. Dit kun je op verschillende manieren doen; van het optimaliseren voor zoekmachines tot offline aan de slag gaan. In dit artikel heb je kennisgemaakt met 10 handige tips voor de promotie van je blog, zodat je ‘m bekend kunt maken. Het kost wat tijd, maar als je het goed aanpakt, pluk je er in de toekomst de vruchten vanaf.
Heb jij nog handige tips om je blog te promoten? Laat het weten in de comments!
WordPress-website maken
Breng je idee tot leven. WordPress is de ideale start voor je blog, website of webshop.
- 7 dagen p/w hostingsupport
- Zakelijke e-mail
- Gratis https-verbinding
- Ruime keuze in thema’s en plugins
- Automatisch geïnstalleerd
- Direct aan de slag