Een webshop beginnen? Deze checklist helpt je op weg

Lysanne Hopman
leestijd
Een webshop beginnen? Deze checklist helpt je op weg

Jij wilt een eigen webshop beginnen. Daar komt veel bij kijken. Zo moet je jouw bedrijf onder andere inschrijven bij de KVK. Denk je nu: hoe begin ik een webshop? Wij gaan je helpen. In dit artikel vind je handige basisinformatie en een checklist om een webshop te beginnen.

Het aantal webshops stijgt

Het totaal aantal webshops in Nederland groeit. In het derde kwartaal van 2022 waren er volgens het CBS 80.995 webwinkels. In hetzelfde kwartaal van een jaar eerder waren dit 72.700 webwinkels. Deze groei is het gevolg van het online koopgedrag van de consument. In 2021 werden 86,7% online aankopen gedaan tegenover 84,9% in het jaar ervoor (CBS, 2021).

Waarom een webshop starten?

Er zijn allerlei redenen om een zelf een webshop te starten. Je wilt bijvoorbeeld:

  1. naast je fysieke winkel ook een online winkel;
  2. 24/7 bereikbaar zijn voor (potentiële) klanten;
  3. meegaan met de verschuiving van offline naar online winkelen;
  4. van je passie een verkoopsucces maken;
  5. extra inkomsten genereren;
  6. naast je huidige baan een nevenactiviteit starten;
  7. geen hoge huurkosten voor een fysieke winkel betalen;
  8. nieuwe klanten werven;
  9. voor jezelf beginnen.

Nadelen van een webshop

Een professionele webwinkel starten, gaat natuurlijk niet 100% over rozengeur en maneschijn. Er zitten ook nadelen vast aan een webwinkel beginnen:

  • Je bent kosten kwijt voor onder andere een domeinnaam en de hosting.
  • Je bent tijd kwijt voor het opzetten van een online webshop.
  • Je moet (een deel van) je winst investeren om te groeien.
  • Het onderhouden vergt tijd.
  • Er is veel concurrentie in de markt.
  • Je hebt geen vast inkomen; per maand verschilt dit.
  • Je moet producten ergens opslaan.

Als je echter een dosis doorzettingsvermogen hebt en de nadelen je niet afschrikken, ligt de kans op een succesvolle webshop een stuk hoger.

Kun je zomaar een webshop beginnen?

In principe kun je zomaar een online webshop beginnen. Je hebt namelijk geen speciale opleiding nodig. Toch dien je aan regelgeving te voldoen. Je moet je onder andere inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK) als je zaken gaat doen in Nederland. Daarnaast heb je een certificaat of vergunning nodig als je bepaalde producten of diensten gaat verkopen. Ook mag je niet zomaar een bedrijf aan huis starten. Dit moet passen in het bestemmingsplan van de gemeente waarin je woont.

Is het moeilijk om een webshop te maken?

Een webshop maken, is niet moeilijk. Tegenwoordig zijn er verschillende tools en is er veel informatie beschikbaar die je helpen een eigen webshop te beginnen. 

Toch moet je rekening houden dat het maken en onderhouden van een webshop tijd en geld vergt. Ook een goede voorbereiding is essentieel. Er komt namelijk aardig wat kijken bij het opzetten van een online webshop. Denk aan producten, verzekeringen en administratie.

Wat kun je verdienen met een webshop?

Hoeveel je kunt verdienen met een webshop, is afhankelijk van verschillende factoren. Daarom kan ik je niet 1 antwoord geven. Hoeveel je verdient, is bijvoorbeeld afhankelijk van:

  • hoe de markt ligt;
  • de concurrentie;
  • in welke niche je opereert;
  • de interesse in je product of dienst;
  • je online zichtbaarheid.

De eerste jaren verlies

De meeste startende webshopondernemers draaien niet genoeg omzet om winst te maken. Kees van Dijk, eigenaar van diverse webwinkels, zegt tegen RTL Nieuws dat dit komt doordat er geen goede strategie of productkeuze is uitgedacht. Hijzelf hanteert de regel ‘het eerste jaar verlies, het tweede jaar break-even en het derde jaar een kleine winst’. Houd er dus rekening mee dat je in de beginjaren nog niet de vruchten plukt van je webshop.

Hoe duur is een goede webshop?

Ook hoe duur een goede webshop is, is afhankelijk van diverse zaken. Ga je een kleine webwinkel starten? Dan liggen de kosten lager dan wanneer je een uitgebreide webwinkel gaat beginnen. Gelukkig kan ik je hieronder wel een aantal kostenposten laten zien.

– Algemene kosten

Als je een online webshop gaat starten, moet je rekening houden met de kosten van een domeinnaam, de hosting en eventueel een contentmanagementsysteem (cms). Ook de inschrijving bij de KVK en het openen van een zakelijke rekening zijn niet gratis.

– Administratie en verzekeringen

Daarnaast komt de administratie om de hoek kijken, zoals de boekhouding, facturen en belastingaangifte. En je moet rekening houden met (bedrijfs)verzekeringen. Denk aan een bedrijfsaansprakelijkheids­verzekering, rechtsbijstandsverzekering of ziektekostenverzekering.

– Webshopkosten

Het (laten) maken en onderhouden van je webshop kost ook geld. Zelf een webwinkel maken, is goedkoper dan wanneer je er een laat maken en onderhouden door een webdeveloper. Je kunt voor een basiswebshop € 400 kwijt zijn, maar ook € 10.000 als je een uitgebreide internetwinkel wilt. En vergeet je huisstijl niet. Ga je dit zelf doen of besteed je het uit aan een grafisch vormgever?

– Voorraad

Daarnaast ben je geld kwijt aan de voorraad. Je moet onder andere grondstoffen of producten inkopen, een opslagruimte huren en software kopen om de voorraad bij te houden.

– Verzending

Verpakkingsmateriaal, verzenden en retourneren, en een betalingssysteem zijn ook niet gratis.

– Marketing

Voor het promoten van producten of diensten moet je (vaak) ook geld uitgeven. Bijvoorbeeld aan on- en offline advertenties, nieuwsbrieven, productfoto’s, events en social media.

– Klantenservice

Tot slot moet je investeren in een goede klantenservice. Denk aan een telefoon- en internetabonnement. Ga je daarnaast personeel inhuren of kies je voor een extern bureau dat de klantenservice voor je regelt? 

WooCommerce producten toevoegen

Hoeveel geld heb je nodig om een webshop te beginnen?

Ook op deze vraag kan ik niet 1 antwoord geven. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op hoeveel geld je nodig hebt om een eigen webshop te beginnen. Besteed je bijvoorbeeld alles uit of regel je zo veel mogelijk zelf? Hoeveel producten ga je inkopen? Welke verzekeringen sluit je af?

Wat moet je weten om een webshop te starten?

Als je een webshop gaat starten, moet je diverse zaken regelen en een goed ondernemersplan hebben. Zo kom je halverwege het proces niet voor (grote) verrassingen te staan. De onderstaande checklist om een eigen webshop te beginnen, helpt je hierbij:

  1. Doe marktonderzoek
  2. Kies het soort webwinkel
  3. Bedenk een bedrijfsnaam
  4. Registreer een domeinnaam
  5. Schrijf je in bij de KVK
  6. Bouw je webshop
  7. Check de wetten en regels
  8. Bekijk welke belastingen je moet betalen
  9. Houd de administratie bij
  10. Koop producten of grondstoffen in
  11. Kies betaalmogelijkheden
  12. Regel het logistieke proces
  13. Zet een klantenservice op
  14. Maak je webshop veilig
  15. Promoot je webshop

1. Doe marktonderzoek

Je hebt een idee voor een webshop. Dan is het verstandig om vooraf onderzoek te doen naar de markt. Schrijf de volgende vragen op en beantwoord deze zo goed mogelijk:

  1. Welke producten en/of diensten wil je aanbieden?
  2. Naar welke producten en/of diensten is vraag naar?
  3. Wie is je doelgroep en welke (persoons)eigenschappen horen erbij?
  4. In welke niche ga je opereren?
  5. Wie zijn de belangrijkste spelers in de markt, je concurrenten?
  6. Wat zijn goede voorbeelden van webshops qua design, content en als geheel?

Tip: Maak een ondernemersplan. Hiermee krijg je inzicht in je vaardigheden, doelen, positie en haalbaarheid van je idee. Zo vergroot je de kans op een succesvolle webshop.

Ontdek je niche

Stel je hebt het idee om babykleding te verkopen die is gemaakt van 100% biologisch katoen. Jij vindt het een gat in de markt, maar de concurrentie is groot. Er zijn namelijk veel andere shops die soortgelijke babykleding verkoopt. Daarom is het een goed idee om te kijken welk product of welke dienst in de nichemarkt ontbreekt én waar vraag naar is. Of onderzoek waar jij je mee kunt onderscheiden. Zo vul jij dat ontbrekende stukje in en maak je de kans groter dat je webshop een succes wordt.

2. Kies het soort webwinkel

Er zijn verschillende manieren om een webwinkel in te richten. De ‘standaard’ soort is een webshop met een eigen voorraad. Je verkoopt producten en/of diensten en zorgt zelf voor de verzending. Daarnaast zijn er de volgende webwinkelsoorten:

  • Online warenhuis
    Je biedt een breed aanbod van verschillende producten of diensten aan. Cooblue, Mediamarkt en bol.com zijn hier een voorbeeld van.
  • Dropshipping
    Via dropshipping verkoop je producten zonder een voorraad. Je plaatst de bestelling bij de leverancier en hij zorgt ervoor dat het product bij de klant terechtkomt.
  • Social commerce
    Wil je geen webshop opzetten? Dan kun je ervoor kiezen om via social media te verkopen. Dit kan tegenwoordig via Pinterest, Instagram en Facebook.
  • Online platform
    Je kunt ook via een online platform producten verkopen. Dit kan bijvoorbeeld via bol.com, Amazon, Etsy en eBay.

3. Bedenk een bedrijfsnaam

Bij een webshop hoort een bedrijfsnaam die direct indruk maakt bij potentiële klanten. Zo’n naam bedenken, kan echter lastig zijn. Je moet je namelijk aan de Handelsnaamwet houden. Zo mag je naam:

  • niet misleidend zijn;
  • wel speciale tekens bevatten die ter vervanging zijn van een letter of als woordgrap zijn bedoeld;
  • bij sommige beroepen alleen zo heten als je in een wettelijk register staat ingeschreven;
  • niet andermans naam bevatten;
  • niet lijken op die van de concurrent.

Heb je een naam bedacht? Check of er een soortgelijke term is ingeschreven in het Handelsregister van de KVK.

4. Registreer een domeinnaam

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar je kunt beter een domeinnaam registreren vóórdat je je inschrijft bij de KVK. Waarom? Er zijn organisaties die nieuwe KVK-inschrijvingen in de gaten houden en deze namen snel als domeinnaam registreren. Vervolgens willen ze deze voor veel geld verkopen aan bedrijven met dezelfde naam. Check daarom direct via de onderstaande checker of jouw gewenste naam nog vrij is:

Een domeinnaam verzinnen

Heb je hulp nodig bij een domeinnaam verzinnen? Maak dan gebruik van een domeinnaam tool. Houd er in ieder geval rekening mee dat het domein:

  • letters van het Nederlandse alfabet bevat;
  • cijfers van 0 tot en met 9 mag bevatten;
  • koppeltekens mag hebben, mits ze tussen 2 letters of cijfers staan;
  • uit minimaal 3 en maximaal 63 tekens bestaat;
  • niet het auteurs-, merken- en handelsnaamrecht van een ander bedrijf schaadt.

5. Schrijf je in bij de KVK

Heb je een domeinnaam gekocht? Dan kun je je direct inschrijven bij de KVK.

Heb je KVK nodig voor een webshop?

Ja, in principe heb je als webshopondernemer een KVK-nummer nodig. Er zijn 3 criteria om te bepalen of jij je moet inschrijven:

  1. Je levert producten of diensten.
  2. Je verdient geld. Dus als je meer geld vraagt dan het maken van een product of dienst heeft gekost.
  3. Je doet niet alleen zaken met vrienden en/of familie.

Let op: De Belastingdienst hanteert andere voorwaarden. Stel jezelf daarom ook deze 4 vragen:

  1. Investeer je tijd en/of geld in je onderneming?
  2. Werk je regelmatig in de naam van je onderneming?
  3. Werk je voor meer dan 1 opdrachtgever?
  4. Bepaal je zelf wanneer en hoe je jouw werk doet?

6. Bouw je webshop

Een goede eerste indruk is essentieel voor de klantervaring. Zorg daarom voor een professioneel ontwerp en een gebruiksvriendelijke website. Een aantal tips:

  1. Zorg voor een duidelijke (menu)structuur.
  2. Maak je content scanbaar met alinea’s en koppen.
  3. Maak links, buttons en overige elementen klikbaar.
  4. Plaats kwalitatieve productfoto’s op pagina’s.
  5. Zet een zoekvak bovenin je webshop.
  6. Maak de contactgegevens van je webshop goed leesbaar op elke pagina.
  7. Installeer een ‘terug-naar-boven’-knop.
  8. Kies voor een responsive template, zodat je shop er goed uitziet op elk apparaat.

Bouw je webshop met WooCommerce

Een webshop bouwen, maak je tegenwoordig eenvoudig zelf. Bijvoorbeeld met een open source webshopbouwer of een e-commerceplatform. Een van de opties is WooCommerce. Hiermee bouw en beheer je een webshop op WordPress. Het is een uitgebreide e-commerce-oplossing waarmee je het volgende kunt doen:

  • jouw producten en/of diensten presenteren;
  • veilige betalings- en verzendmogelijkheden bieden;
  • betalingen beheren;
  • producten beheren;
  • kortingscodes toevoegen;
  • de voorraad beheren;
  • marketingtools koppelen, zoals Google Analytics.

WooCommerce-webshop maken

Om een WooCommerce-webshop te maken, heb je hosting nodig. We raden je aan om een VPS (Virtual Private Server) aan te schaffen, omdat deze hostingsoort de resources heeft om je webshop soepel te laten draaien. Bij Hostnet kun je kiezen uit:

Weet je niet goed welke VPS je moet kiezen? Onze Klantenservice adviseert je graag.

Wil jij aan de slag met WooCommerce? Maak dan gebruik van mijn uitgebreide stappenplan. Hierin lees je hoe je stap voor stap je webshop maakt met WooCommerce. Het artikel vind je hieronder.

Laat een webshop bouwen

Heb je geen technische kennis? Of wil je jouw tijd besteden aan andere bedrijfszaken? Kies er dan voor om een website te laten maken door een webdeveloper. Wij brengen je graag in contact met een van onze designpartners.

7. Check de wetten en regels

Als je een eigen internetshop gaat beginnen, moet je je aan een aantal wetten en regels houden. Deze regels beschermen niet alleen klanten, maar ook jouw bedrijf. Deze regels zijn opgesteld door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Je moet:

  • vindbaar en aanspreekbaar zijn;
  • duidelijk zijn over het aanbod en de prijs;
  • duidelijk zijn over de betaling, levering en service;
  • duidelijk zijn over de wettelijke bedenktijd;
  • ervoor zorgen dat het bestelproces eenvoudig en duidelijk is;
  • bestellingen bevestigen zoals het hoort;
  • buitenlandse klanten op dezelfde manier behandelen als Nederlandse klanten. Zo moet je voldoen aan de Geoblocking Verordening;
  • voldoen aan de regels voor online platformen.

Daarnaast dien je rekening te houden met andere regels, zoals voor reviews, aanbiedingen, vergelijkingssites, cookies, keurmerken, gratis diensten, algemene voorwaarden en de Wet van Dam.

Maak je webshop AVG-proof

Als je een webshop start, verwerk je persoonsgegevens. Denk aan het huisadres en IP-adres van klanten. Je moet je dan houden aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), een wet die de privacy van burgers beter beschermt. Dit houdt in dat je alleen gegevens van klanten verwerkt die nodig zijn om een bestelling te verzenden. Om je te helpen bij het AVG-proof maken van je webshop, hebben we de onderstaande 2 artikelen geschreven.

Webwinkelkeurmerk

Een webwinkelkeurmerk straalt betrouwbaarheid uit. Bovendien toont het aan dat je aan de wet- en regelgeving voldoet, een veilige betaalomgeving biedt en een eerlijke klachtenprocedure hebt. 

Je kunt niet zomaar een keurmerk ontvangen. Je webshop wordt namelijk eerst getoetst op bepaalde voorwaarden. Je kunt een keurmerk aanvragen bij:

Algemene voorwaarden

In de algemene voorwaarden staan de rechten en plichten van zowel jezelf als van de klant. Met deze voorwaarden verklein je risico’s. In de algemene voorwaarden staan bijvoorbeeld:

  1. je bedrijfsgegevens;
  2. de retourprocedure;
  3. aansprakelijkheidsvoorwaarden;
  4. het betalingstermijn;
  5. de garantie;
  6. de leveringsvoorwaarden;
  7. overmachtsituaties.

Tip: WebwinkelKeur heeft in samenwerking met de KVK een Algemene voorwaarden-tool gemaakt waarmee je zelf de algemene voorwaarden voor je webshop genereert.

8. Bekijk welke belastingen je moet betalen

Wanneer je jouw webshop inschrijft bij de KVK, bekijkt de Belastingdienst of je een onderneming bent. Indien dit het geval is, moet je omzetbelasting (btw) betalen over je omzet. De btw verreken je door aan klanten. Je krijgt dan een omzetbelasting- en btw-identificatienummer.

Je moet omzetbelasting betalen als je voldoet aan de volgende punten:

  1. Je oefent zelfstandig een onderneming of beroep uit.
  2. Je hebt regelmatige inkomsten.
  3. Je hebt inkomsten naast je werk in vaste dienst.
  4. Je probeert geld te verdienen met bijvoorbeeld spaargeld, beleggingen of een woning.

Uitzonderingen

Er zijn echter uitzonderingen voor de omzetbelasting. Verdien je met je online shop jaarlijks minder dan € 20.000? Dan val je onder de kleineondernemersregeling en hoef je geen btw aan je klanten door te berekenen. Ook als je producten of diensten levert aan klanten in het buitenland, gelden andere btw-regels. Deze tool van de Belastingdienst helpt hierbij.

9. Houd de administratie bij

De administratie is vrijwel een van de minst leuke onderdelen van een webshop opzetten. Toch is dit essentieel. Je bent namelijk wettelijk verplicht om de administratie bij te houden. Je moet bijvoorbeeld bepaalde administratie 7 jaar bewaren en met de Belastingdienst schriftelijk vastleggen hoe je de administratie bewaart. Wil je in aanmerking komen voor fiscale voordelen? Dan dien je bij te houden hoeveel uur je hebt besteed aan de administratie. Hiervoor heeft de Belastingdienst een urencriterium.

Tip: Met de software van Moneybird en DigitaleFactuur houd je zelf de administratie van je webshop bij.

10. Koop producten of grondstoffen in

Zonder producten en/of diensten verkoop je niets. Daarom moet je producten of grondstoffen inkopen. Dit doe je bij een groothandel of leverancier. Er bestaan verschillende platforms waar je producten kunt inkopen, bijvoorbeeld:

Daarnaast is het mogelijk om zonder platform leveranciers te vinden. Misschien ben je via via een leverancier tegengekomen of tijdens een vakantietrip in het buitenland. Let in het laatste geval op dat producten voldoen aan de Europese eisen voor veiligheid, gezondheid en milieu. Meer informatie hierover vind je op deze pagina van de KVK.

Tips voor het kiezen van een leverancier:

  1. Ga je zakendoen met een betrouwbare partij?
  2. Moet je een minimaal aantal producten afnemen?
  3. Zijn de producten van goede kwaliteit?
  4. Voldoen de producten aan (de Europese) kwaliteitseisen?
  5. Hoe worden de producten geleverd?

Productaansprakelijkheid

Stel een klant meldt dat een van jouw producten schade heeft aangebracht. Dan ben je aansprakelijk als je het product zelf maakt, bewerkt, verkoopt of importeert. In dit soort gevallen is het verstandig om een productaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Laat je hiervoor adviseren door een verzekeringsadviseur.

11. Kies betaalmogelijkheden

Voor je webshop kun je diverse betaalmogelijkheden bieden aan klanten. Hierdoor kunnen zij de manier kiezen die het best bij hen past, zoals iDEAL. Omdat je klanten niet mag verplichten om vooraf te betalen, moet je andere opties aanbieden. Zoals:

  • PayPal;
  • creditcard;
  • automatische incasso;
  • achteraf betalen;
  • betalen onder rembours.

Betalingsproviders

Met een betalingsprovider bied je eenvoudig verschillende betaalopties aan. Dit zijn onder andere:

Houd er rekening mee dat je per transactie een vast bedrag betaalt aan de provider.

Tip: Open een zakelijke rekening om privéuitgaven en zakelijke uitgaven te scheiden. Het is niet verplicht, maar wel aan te raden.

WooCommerce producten beheren

12. Regel het logistieke proces

Een ander belangrijk onderdeel is het logistieke proces. Hierbij moet je denken aan de productopslag, verpakkingen, verzendopties en het retourproces.

– Productopslag

Start je een kleine webshop? Dan kun je thuis producten opslaan. Maar wanneer je shop groeit, wil je natuurlijk niet van je huis een opslag maken. Bovendien mag je niet zomaar een eigen webwinkel beginnen vanuit huis. Dit hangt af van het bestemmingsplan van de gemeente waarin je woont. Je mag bijvoorbeeld je buren geen overlast bezorgen als de leverancier of pakketdienst in de buurt gaat laden en lossen. Neem voor het bestemmingsplan contact op met jouw gemeente.

Je kunt ervoor kiezen om een opslagruimte te huren of een e-fulfilmentbedrijf in te schakelen. In het laatste geval bezorgt je leverancier de producten bij het e-fulfilmentbedrijf. Vervolgens zorgt het bedrijf voor de opslag, en het verpakken en verzenden van producten. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van dropshipping. De leverancier bezorgt dan het product direct aan de klant.

– Verpakkingen

Naast de opslag van producten moet je verpakkingsmateriaal regelen. Hieronder vallen de verpakking van het product en het verzendmateriaal. Je beschermt hiermee niet alleen het product, je kunt je er ook mee onderscheiden van concurrenten. Houd er rekening mee dat er eisen gelden aan productverpakkingen en de eventuele etiketten die erop staan.

– Verzendopties

Ook regel je de verzendopties voor klanten. Je kunt ervoor kiezen om pakketten via postorderbedrijven te sturen, zoals PostNL, DHL en DPD. Of je gaat voor een verzendplatform als:

Met een verzendplatform maak je verzendlabels aan, kies je een postorderbedrijf, krijg je een track & trace-code en kun je retouren eenvoudig verwerken.

– Retourproces

Is een klant niet tevreden met zijn aankoop? Dan kan hij het product retour sturen. Je bent als webshop verplicht om een bedenktijd van 14 dagen te hanteren, maar er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld als je versproducten levert.

Om klanten tevreden te houden, wil je het retourbeleid voor hen zo makkelijk mogelijk maken. Zo kun je ervoor kiezen om de retourkosten voor jou rekening te nemen. Of verleng de bedenktijd, zodat klanten meer tijd hebben om te beslissen of ze jouw product willen houden.

13. Zet een klantenservice op

Goede service is essentieel. Je houdt niet alleen bestaande klanten tevreden, je trekt er ook nieuwe klanten mee aan. Met een klantenservice beantwoord je vragen, geef je advies en behandel je klachten. Dat hoeft niet alleen per telefoon. E-mail, chat en social media zijn ook uitstekende vormen om klantenservice te bieden.

Tip: Geef duidelijk aan hoe en wanneer je bereikbaar bent voor klanten. Zo weten ze waar ze aan toe zijn.

Klantreviews

Bij een goede klantenservice denk je niet gelijk aan klantreviews. Toch is dit een belangrijk onderdeel. Potentiële klanten lezen namelijk 9 van de 10 keer reviews van eerdere klanten vóórdat ze tot aankopen aangaan. Met eerlijke reviews vergroot je de betrouwbaarheid van je webshop. Daarom geef ik je een aantal tips:

  1. Kies voor een onafhankelijke tool als Trustpilot.
  2. Nodig via een geautomatiseerde e-mail klanten uit om een review te schrijven.
  3. Reageer op negatieve reviews om je betrokkenheid te tonen.
  4. Toon reviews op je webshop om klanten te overtuigen.
  5. Laat niet alleen positieve reviews zien, maar ook reviews met feedback.

14. Maak je webshop veilig

Hackers en criminelen proberen via verschillende wegen je webshop over te nemen. Daar zit je als ondernemer niet op te wachten. Daarom moet je ook je webshop veilig maken en houden. Zorg er ondere andere voor dat je regelmatig een website back-up maakt en een SSL-certificaat installeert.

Tips voor een veilige webshop:

  1. Gebruik een sterk wachtwoord om in te loggen
  2. Stel tweestaps-authenticatie in
  3. Update software regelmatig
  4. Kies voor goede hosting
  5. Installeer security-tools
  6. Beveilig formulieren met reCAPTCHA

15. Promoot je webshop

Potentiële klanten vinden je niet vanzelf. Daarom moet je jouw webshop promoten. Dit kan op verschillende manieren, waarvan mond-tot-mondreclame de belangrijkste is. Het is niet alleen gratis, maar ook extra betrouwbaar. Een positieve of negatieve ervaring van een bekende schijnt meer invloed te hebben dan een tv-reclame.

Andere vormen van webshoppromotie zijn:

  • SEO
    Met SEO maak je jouw webshop beter vindbaar in Google. Zorg voor een goede websitetechniek, waardevolle content en links op andere sites.
  • Online advertenties
    Promoot je webshop in Google of via banners op andere websites met Google Ads.
  • Offline advertenties
    Denk aan advertenties in (lokale) kranten, tijdschriften, billboards of op het prikbord bij de supermarkt.
  • Social media
    Meld je aan bij onder andere Facebook, Instagram, TikTok en Pinterest, en deel unieke content. Bijvoorbeeld over je organisatie of producten. Je kunt ook adverteren op social media of influencermarketing inzetten.
  • Nieuwsbrieven
    Deel acties, nieuws en andere informatie via een nieuwsbrief naar klanten.
  • Events
    Promoot je producten en webshop op events die bij je onderneming passen.
  • Feestdagen
    Tijdens feestdagen kun je jouw webshop een conversieboost geven. Speel in op thema’s als Black Friday of Back to School met deze webshop checklist voor de feestdagen.

Handige informatiebronnen voor een webshop

Je bent aan het eind gekomen van dit artikel. Je bent er klaar voor om een online webshop te starten! Ik raad je aan om deze checklist bij de hand te houden, zodat je weet waar je allemaal aan moet denken als je jouw online shop gaat opzetten. Daarnaast adviseer ik je om op de website van de KVK en de Belastingdienst te kijken. Hierop staat gedetailleerde informatie over het opzetten van een bedrijf. Check bijvoorbeeld:

Heb jij nog handige tips om een eigen webshop te beginnen? Laat het weten in de comments!

Wil je de beste performance voor jouw webapplicaties? Kies voor een VPS bij Hostnet.
Delen

Lysanne Hopman

Lysanne Hopman is SEO Content Specialist bij Hostnet. Haar passie voor schrijven en SEO komt tot leven in zowel haar werk bij Hostnet als op haar lifestyleblog.

Reacties
Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.

Hostnet