Met deze 8 tips maak jij je webshop klaar voor de feestdagen
Nog maar heel even te gaan en de feestdagen staan voor de deur. Deze dagen zijn de mooiste dagen van het jaar, en het is de beste tijd om de conversie van je webshop een boost te geven. Volg deze 8 tips en maak je webshop klaar voor de feestdagen. Laten we beginnen!
1. Maak een goede planning voor je webshop
De voorbereidingen rondom de feestdagen verlopen altijd hectisch. Niet alleen jij, maar ook je klanten zijn druk. Denk maar eens aan de gehaaste mensen in de supermarkt vóór eerste kerstdag.
Een goede planning is belangrijk, zodat je op tijd en zonder stress klaar bent voor de feestdagen. Maak een checklist met voorbereidingen voor je webshop en deel je taken bijvoorbeeld per week in. Op internet vind je veel handige checklist-applicaties die je zelfs op je mobiel kunt installeren, zoals (mijn persoonlijke favoriet) Trello. Natuurlijk kun je ook ouderwets een whiteboard gebruiken en elke taak afvinken als je klaar bent.
2. Richt je webshop feestelijk in
Heb je eenmaal een goede planning op papier (of in een app)? Dan is het hoogtijd om je webshop feestelijk in te richten. Zo creëer je bij je klanten het ‘decembergevoel’. Hoe je dit doet? Verander de visuele aspecten van je webshop. Dit kan van heel eenvoudig, zoals je omslagfoto veranderen in een kerstfoto, tot wat technischer, bijvoorbeeld een mijter op je logo plaatsen.
Naast visuele aspecten kun je een speciale pagina maken met producten voor ‘hem’, haar’ of de ‘kids’. Of maak een online folder met (feestelijke) producten of diensten uit je webshop.
Gebruik niet te veel toeters en bellen qua uiterlijk van je webshop. Dit schrikt klanten juist af.
3. Bied je klanten extra service
Hoe maak je verder jouw webshop klaar voor de feestdagen? Dat doe je door je klanten extra service te bieden. Je klanten waarderen die service, waardoor de kans groter is dat ze na de feestdagen terugkomen.
Bied je klanten bijvoorbeeld een inpakservice aan, zodat hun bestellingen gelijk ingepakt worden bezorgd. Dat scheelt je klanten tijd en hierdoor kunnen ze het cadeau gelijk geven. Maar denk ook eens aan cadeaubonnen voor klanten die geen geschikt cadeau kunnen vinden. Daarnaast kun je als extra service bestellingen boven een bepaald bedrag gratis verzenden.
4. Bedenk een tijdelijke kortingsactie
Wil je meer bezoekers naar je webshop of wil je dat mensen sneller tot een aankoop overgaan? Bedenk dan een tijdelijke kortingsactie. Je kunt bijvoorbeeld via een decemberkalender elke dag een andere actie aan je klanten bieden. 15% korting op bepaalde (kerst)producten of diensten kan natuurlijk ook.
5. Promoot je webshop online
Zoekmachines en social media zijn handige tools om jouw webshop te promoten. Ook tijdens de feestdagen. Denk eens aan Google Ads en Facebook Business. Let wel op dat je zoekwoorden afstemt op de feestdagen, zoals ‘schoencadeautjes’ of ‘kerstgeschenken’. Zo weten klanten meteen waar ze moeten zijn voor cadeaus.
Wil je beginnen met adverteren in Google? In het artikel ‘Zo maak jij een succesvolle SEA-campagne met Google Ads‘ vind je handige video’s om je campagnes op te zetten.
Ook via je socialmedia-kanalen kun je jouw webshop promoten. Deel kortingsacties of inspireer je klanten met verschillende producten of diensten uit je webshop. Daarnaast kun je een kijkje achter de schermen geven van de voorbereidingen die je treft voor de feestdagen.
Maar let op: Vergeet je bestaande klanten niet! Breng ze via je nieuwsbrief op de hoogte van speciale artikelen en acties. Geef je bestaande klanten bijvoorbeeld een exclusieve korting, zoals 20% op hun volgende aankoop na de feestdagen.
6. Denk aan de (langere) levertijd
Niets is vervelender als je iemand moet teleurstellen, omdat het cadeau niet op tijd binnen is gekomen. Daarom is het belangrijk om je klanten op de hoogte te stellen van eventuele langere levertijden. Zo weten zij dat ze hun cadeau op tijd moeten bestellen.
Gebeurt het toch dat een klant zijn bestelling te laat heeft ontvangen? Ga dan zorgvuldig met de klacht om.
7. Maak je klantenservice goed bereikbaar
Natuurlijk mag je de klantenservice niet vergeten. Zeker in december kun je te maken krijgen met allerlei vragen van klanten, vermiste pakketjes of retouren. Wanneer je extra tijd investeert in je klantenservice, zul je sneller van een ontevreden klant een tevreden klant maken.
Maak je klantenservice dus goed bereikbaar. Zorg voor duidelijke, snelle communicatie en behandel vragen en klachten oprecht. Je kunt dit doen via de mail of de telefoon, maar denk ook eens aan een chatfunctie op je website. Zo kunnen klanten gelijk een vraag stellen en jij kunt direct antwoorden.
8. Zorg dat je webshop meer dataverkeer aankan
Is jouw webshop klaar voor de feestdagen? Zorg dan ten slotte dat je webshop meer dataverkeer aankan. Hoe meer bezoekers, hoe meer dataverkeer je website moet verwerken. Daarom is het verstandig om te kijken of je webshop kan omgaan met die drukte. Je wilt namelijk niet dat je webshop in december platligt en je zo conversie misloopt!
Nu is je webshop klaar voor de feestdagen!
Is je planning af en heb je gedacht aan de 7 andere tips? Goed bezig! Nu is je webshop klaar voor de feestdagen. Heb jij nog een tip voor webshops om zich klaar te stomen voor december? Laat het weten in een reactie onder dit artikel! Veel succes.
Webshop maken
Bouw je eigen professionele webshop met Website Builder Plus. Zonder te coderen.
- Gebruiksvriendelijke drag-and-drop-sitebuilder
- Eenvoudig producten, bestellingen en verzendopties beheren
- De beste koopervaring op elk apparaat
- Onbeperkt pagina’s en producten aanmaken
- Diverse betaalopties waaronder iDEAL
- Ruime keuze uit professionele templates