7 waardevolle tips om je website gebruiksvriendelijk te maken

Lysanne Hopman
leestijd
7 waardevolle tips om je website gebruiksvriendelijk te maken

Een gebruiksvriendelijke website is een belangrijk aspect om een succesvolle website te maken. Als je daar namelijk niet aan denkt, is de kans groot dat bezoekers je site snel verlaten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website gebruiksvriendelijk is? In dit artikel vind je 7 waardevolle tips om een gebruiksvriendelijke website te maken.

Wat is een gebruiksvriendelijke website?

Gebruiksvriendelijkheid (usability), ook wel UX (user experience) genoemd, staat voor hoe eenvoudig een website te gebruiken is. Het gaat om de persoonlijke ervaring van bezoekers. Zij zijn namelijk van essentieel belang bij het vormen van een gebruiksvriendelijke website. Wanneer je goed onderzoek verricht naar de wensen en behoeften van bezoekers, is er een grote kans dat dit de user experience bevordert.

User experience is voor iedereen anders, dus er is geen gouden formule. Wel kun je ervoor zorgen dat de ervaring van bezoekers zo goed en fijn mogelijk is. Kort gezegd gaat het om het gebruiksgemak van je website.

Met Website Builder bouw je eenvoudig en zonder technische kennis een professionele site.

Waarom is gebruiksvriendelijkheid belangrijk?

Gebruiksvriendelijkheid zorgt ervoor dat een bezoeker op een website zo eenvoudig en snel mogelijk zijn doel bereikt. Stel dat je een product wilt bestellen op een website en je verdwaald compleet. De website functioneert dus niet of je hebt zowat een handleiding nodig om te weten hoe de site werkt. Dan bestaat de kans dat je deze website niet meer gaat bezoeken, omdat het veel tijd en energie kost om een bestelling te plaatsen. Daarom is het belangrijk dat je jouw website gebruiksvriendelijk maakt. Je kunt veel tijd en geld pompen in advertenties en zoekmachineoptimalisatie. Maar als je website niet gebruiksvriendelijk is, dan haken (potentiële) klanten alsnog af. Dat is zonde.

Hoger in Google

Niet alleen klanten waarderen een gebruiksvriendelijke website. Ook Google stelt een gebruiksvriendelijke site (indirect) op prijs. Google wil namelijk de beste resultaten aan gebruikers tonen. Zorg daarom voor:

  • een mobielvriendelijke website;
    Via de Mobielvriendelijke Test van Google ontdek je of jouw website geschikt is voor mobiel. Maak ‘m dus responsive.
  • een website die snel laadt;
    Check via PageSpeed Insights wat de snelheid van je website is op mobiel en desktop. Als je website langer dan 3 seconden laadt, haken mensen af.
  • interessante content.
    Als bezoekers lang op je website blijven, krijgt Google een seintje dat mensen je interessant vinden. En zet de zoekmachine je hoger in de resultaten.

In ons handige artikel lees je hoe je hoger in Google komt.

Hoe maak ik mijn website gebruiksvriendelijk?

Nu je weet wat een gebruiksvriendelijke website is en waarom dit zo belangrijk is, wil je natuurlijk weten hoe je jouw website gebruiksvriendelijk maakt. Daarom vind je hieronder 7 user experience tips om je hierbij te helpen.

1. Een duidelijke structuur

Door een duidelijke structuur voor je website te gebruiken, zorg je ervoor dat je bezoekers snel en eenvoudig bij hun doel komen. Dit betekent dat de menustructuur niet te diep moet zijn. Dit is de zogenoemde ‘3-klik regel’. Bezoekers moeten in slechts 3 klikken bij hun gewenste doel zijn.

Het is goed om deze regel in je achterhoofd te houden, maar hij gaat echter niet altijd op. Volgens Nielsen Norman Group is het belangrijker dat:

  • de navigatie goed in elkaar zit met een duidelijke structuur;
  • de content specifieker wordt als je dieper in de sitestructuur terechtkomt;
  • je altijd weet waar je je bevindt en hoe je op je bestemming komt.

Daarnaast is het aan te raden om breadcrumbs te gebruiken. Dit is een virtueel kruimelspoor waardoor bezoekers in 1 oogopslag zien op welke pagina ze zich bevinden. Hieronder zie je een voorbeeld van een breadcrumb op Hostnet.nl.

Breadcrumb Hostnet

2. Scanbare content

Lezers hebben te weinig tijd om alles te lezen. Ik bedoel hiermee dat de meeste bezoekers content scannen in plaats van geheel lezen. Ze zijn namelijk direct op zoek naar specifieke informatie. Vinden ze die niet? Dan gaan ze terug naar de zoekresultaten in Google en zoeken het antwoord op een andere website. De zoekmachine krijgt een seintje dat je niet interessant bent, waardoor je waarschijnlijk zakt in de resultaten. Zorg er dus voor dat je teksten scanbaar zijn. Dit doe je door:

  • herkenbare koppen te gebruiken, zoals H1 en H2;
  • stukken tekst in alinea’s op te delen;
  • opsommingen, lijsten en witregels te gebruiken;
  • belangrijke woorden dikgedrukt maken;
  • content zo kort mogelijk te houden.

Ook goede webteksten schrijven, draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je site. Het zorgt ervoor dat je jouw bezoekers prikkelt. Hierdoor blijven bezoekers langer hangen en is de kans groot dat ze in de toekomst terugkomen.

3. Klikbare elementen

Een andere waardevolle tip: zorg ervoor dat klikbare elementen direct duidelijk zijn. Maak links, buttons en overige elementen goed zichtbaar. Dit kun je doen door bijvoorbeeld buttons een kleur te geven en links te onderstrepen. Hieronder zie je een voorbeeld van een button die we bij Hostnet gebruiken:

4. Een zoekvak

Het is een klein element op een website, maar onmisbaar voor een gebruiksvriendelijke website: het zoekvakje. Met een zoekvak maak je jouw site doorzoekbaar en kunnen bezoekers dingen snel vinden. Een zoekvakje plaats je bovenin je website.

5. Contact opnemen

De vijfde tip: zorg ervoor dat je bezoekers eenvoudig contact met je kunnen opnemen. Maak de contactgegevens van je bedrijf goed leesbaar op elke webpagina. Plaats ze onderaan de pagina in de vorm van een call-to-action-knop of gewoon als platte tekst in de footer. Daarnaast is het verstandig om een gedetailleerde contactpagina aan te maken waar een contactformulier op staat. Zo kunnen bezoekers makkelijk een bericht versturen, zonder dat ze hun e-mailprogramma moeten openen.

6. Terug naar boven-knop

Ook een dynamische terug-naar-boven-knop helpt je bij een gebruiksvriendelijke website maken. Dit is handig als je jouw navigatiemenu bovenaan hebt staan. Deze knop komt tevoorschijn als je naar beneden scrollt op een pagina. Klik je erop? Dan scrollt de pagina automatisch terug naar boven. Vervolgens kun je op een ander menuonderdeel klikken. Let er wel bij op dat je de knop alleen gebruikt voor desktop.

Floating menu

Naast een terug-naar-boven-knop kun je een floating menu gebruiken. Hiermee blijft het navigatiemenu aan de bovenkant van het scherm kleven als je naar beneden scrollt.

7. Responsive

Ben je wel eens een website op je mobiel tegengekomen die er hetzelfde uitziet als op desktop? Je moet inzoomen en schuiven om de tekst te lezen, en je kunt bijna niet op een link klikken. Conclusie, de website is alleen goed leesbaar voor desktopgebruikers. Zorg dat je je website responsive maakt. Zo is je site ook gebruiksvriendelijk op mobiel, want steeds meer mensen shoppen op dit device.

De templates van Website Builder en thema’s van WordPress zijn responsive. Dus als je hiermee je website gaat maken, heb je daar geen omkijken naar.

Usability test uitvoeren

Hoe meet je de gebruiksvriendelijkheid van je site?

Elke website is uniek, dus er is geen formule die bepaalt of je website gebruiksvriendelijk is. De enige manier om erachter te komen of je site gebruiksvriendelijk is, is via een gebruikerstest (usability test). Het zijn namelijk je bezoekers die jouw website gebruiken. Tijdens deze test leg je een individuele opdracht voor die bezoekers uitvoeren. Zoals het invullen van een contactformulier, zodat je te weten komt of er informatie ontbreekt.

Voorbeelden van gebruikerstesten zijn:

  • eyetracking;
  • mousetracking;
  • A/B-test;
  • interview;
  • think-aloud-protocol.

Is jouw website al gebruiksvriendelijk?

Ik hoop dat ik je met bovenstaande 7 tips heb geholpen om jouw website gebruiksvriendelijk te maken. Heb je vragen? Laat het weten in een reactie hieronder!

Delen

Lysanne Hopman

Lysanne Hopman is SEO Content Specialist bij Hostnet. Haar passie voor schrijven en SEO komt tot leven in zowel haar werk bij Hostnet als op haar lifestyleblog.

Reacties 2
  • Beste René,

    Ik lees in je tips dat de knop voor ‘terug naar boven’ voor mobiele apparaten uit moet staan. Waarom is dat?

    Mvg,

    Koen Dohle

  • Beste naam genoot,

    Dank je wel voor het duidelijk op een rijtje zetten. Een sterke basis is een must. De veranderingen gaan snel en vaak moeilijk te volgen. Probeer het zo simpel en strak mogelijk te houden.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.

Hostnet