Een zakelijk e-mailadres biedt vele voordelen voor je bedrijf. Bijvoorbeeld de professionaliteit die je uitstraalt naar klanten en leveranciers. Wil jij zakelijke e-mail aanmaken? In dit artikel vertel ik stap voor stap hoe je dit zelf doet.

In dit artikel lees je:

4 voordelen van een zakelijk e-mailadres

Voordat ik je ga uitleggen hoe je een zakelijke e-mail kunt maken, geef ik je 4 voordelen die een zakelijk e-mailadres opleveren.

1. Professionele uitstraling

Zoals ik al in de inleiding aangaf, zorgt een zakelijk mailadres voor een professionele uitstraling. Als ondernemer wil je natuurlijk serieus worden genomen. Dan kan een e-mailadres zoals ‘sterretje456@hotmail.com’ of ‘fam_janssen@gmail.com’ klanten afschrikken. Met een professioneel e-mailadres zit je meteen goed.

Nu vraag jij je misschien af: welke e-mailboxen heb ik nodig? Meestal kom je al gauw uit op 5:

  1. info@jouwbedrijf voor algemene zaken;
  2. eigennaam@jouwbedrijf voor persoonlijke mail;
  3. pers@jouwbedrijf voor pr-activiteiten;
  4. administratie@jouwbedrijf voor facturen;
  5. sales@jouwbedrijf voor verkoopdoeleinden.

Vermijd het e-mailadres van je internetprovider

Het is niet verstandig om het e-mailadres van je internetprovider voor zakelijke doeleinden te gebruiken. Waarom? Wanneer je om welke reden dan ook verhuist naar een andere internetprovider, moet je al jouw contacten op de hoogte stellen van je nieuwe e-mailadres. Dit kost niet alleen veel tijd, maar het kan ook gebeuren dat je contacten naar het oude adres mailen. En dan loop je opdrachten mis. Geen aanrader dus!

2. Herkenbaarheid

Het tweede voordeel van een zakelijk e-mailadres aanmaken, is dat je herkenbaar bent voor je contacten. De ontvanger ziet in zijn mailbox gelijk dat de e-mail afkomstig is van jou. Daarnaast kun je het e-mailadres op een consistente manier voor verschillende communicatie-uitingen gebruiken. Denk aan je visitekaartje, website, socialmedia-kanalen en brochures. Zo weten klanten je makkelijker te vinden.

3. Overzichtelijk

Als ondernemer krijg je dagelijks veel e-mails binnen: vragen van klanten, nieuwe offertes, nieuwsbrieven, et cetera. Wanneer je dit e-mailadres ook voor privédoeleinden gebruikt, ben je al gauw het overzicht kwijt. Dan kan het gebeuren dat je een e-mail over het hoofd ziet of ‘m zelfs per ongeluk verwijdert. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Met een zakelijk e-mailadres houd je tijdens kantooruren focus op werkgerelateerde mail.

Een gestructureerde mailbox

Wil je nog meer structuur? Maak dan aparte mappen aan waarin je belangrijke e-mails bewaart. Bijvoorbeeld een map per opdracht, jaar of klant. Dit stel je in via een e-mailfilter.

Tip: Gebruik je meerdere zakelijke e-mailadressen? Dan kun je een e-mailforward instellen. Hiermee stuur je e-mail gericht aan een e-mailadres door naar een ander e-mailadres. Zo ontvang je al jouw mail in 1 mailbox.

4. Eenvoudige Webmail

Als je een zakelijk e-mailadres hebt, profiteer je ten slotte ook van een e-mailprogramma. Met E-mail Hosting van Hostnet kun je onze handige Webmail gebruiken. Het beheer is simpel. Je verstuurt moeiteloos e-mail, houdt je agenda bij en voegt contactpersonen toe. Daarnaast houdt de spam- en virusfilter ongewenste e-mail tegen.

Twee vliegen in een klap slaan

Ben je gewend om voor privédoeleinden een extern e-mailprogramma te gebruiken, zoals Outlook, Gmail en Thunderbird? Je kunt jouw zakelijk mailadres aan hetzelfde programma koppelen. Hierdoor hoef je niet steeds opnieuw in te loggen van de ene naar de andere mailbox. Zo heb je 2 vliegen in 1 klap. Nou ja, 2 e-mailadressen in 1 mailprogramma. 😉

Tip: Met onze handleidingen is je e-mail instellen in een extern e-mailprogramma zo gebeurd.

Zakelijke e-mail aanmaken


Zakelijke e-mail aanmaken in 4 stappen

Een professioneel e-mailadres aanmaken, doe je eenvoudig zelf. Hieronder lees je hoe je dit in 5 stappen doet.

Hoe maak ik een zakelijk e-mailadres aan?

  1. Kies een domeinnaam uit waaronder jij wilt mailen. Dit kan de naam van je bedrijf zijn of een term die jouw business het best omschrijft. Verkoop je bijvoorbeeld bijzondere kaassoorten, maar is de naam van je bedrijf lastig te onthouden? Kies dan voor een generieke naam, zoals ‘info@bijzonderekaas.nl’.
  2. Controleer in onze domeinchecker of jouw gewenste naam nog vrij is. Al bezet? Probeer een andere domeinextensie of naam. Gelukt? Plaats ‘m in je winkelmand.
  3. Zoek naar een geschikt e-mailpakket dat voldoet aan je wensenlijstje. Bij Hostnet kies je uit de pakketten E-mail Start, Pro of Plus met een looptijd van 3 of 12 maanden.
  4. Koppel je domeinnaam aan jouw gewenste e-mailpakket en rond je bestelling in de kassa af.
  5. Maak het zakelijk e-mailadres aan met deze handleiding.

Wil je naast een zakelijk e-mailaccount ook een website? Kies dan voor webhosting of WordPress Hosting. Bij beide diensten krijg je ook je eigen e-mail.

Klaar!

Goed werk. Je hebt zojuist je eigen bedrijfs e-mail aangemaakt. Op onze Helpdesk vind je handige handleidingen om het meest uit jouw e-mail te halen. Je kunt bijvoorbeeld een e-mailalias aanmaken. Of een professionele e-mailhandtekening instellen. Zo maak je een vliegende start met jouw zakelijke mail.

Hulp nodig bij je zakelijke e-mailadres?

Lukt het niet met de instellingen van je e-mail bij Hostnet? Neem dan contact op met onze Klantenservice. Onze vakkundige medewerkers helpen je graag op weg. Of laat hieronder een reactie achter als je meer wilt weten over een zakelijke e-mail aanmaken.

Wil je e-mailen met je eigen domainnaam? Bestel dan een e-mailpakket bij Hostnet.
Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer