De groei van het aantal domeinnamen van de Nederlandse extensie .nl neemt af. Domeinnamen van nieuwe extensies, zoals .shop, .online en .fun, zijn daarentegen in opkomst. Dat blijkt uit het domeinnaamonderzoek dat is uitgevoerd door Hostnet.
De groeispurt die .nl voorheen doormaakte, neemt sinds 2013 af. In dat jaar steeg het aantal domeinnamen nog met 5,3% (SIDN, 2019). Afgelopen jaar was dit slechts 1,3%. Weliswaar meer dan de 0,7% in 2018, maar .nl haalt niet meer het niveau van vroeger. "Als je kijkt naar het aantal .nl domeinnamen in de afgelopen 8 jaar, zie je duidelijk dat de groei afvlakt", aldus Bas Schouten, Productmanager Domeinnamen bij Hostnet.
Domeinnamen van nieuwe extensies zijn daarentegen steeds meer in trek. In 2019 groeiden ze gezamenlijk met 19,1%. Om een voorbeeld te noemen: .shop steeg met 3,9% vergeleken met 2018 (Ntldstats, 2019). De extensie .online groeide zelfs met 34,3%. De grootste winnaar is .fun met een toename van 212,8%. Schouten: “De promotie van nieuwe extensies bevordert natuurlijk de verkoopcijfers. Voordelen zoals de beschikbaarheid en de lengte dragen echter ook bij aan de populariteit van nieuwe extensies.”
Afgelopen jaar was maar liefst 65,9% van de domeinnamen bij nieuwe extensies vrij, blijkt uit gegevens van de domeinnaamchecker van Hostnet. Bij de traditionele extensies hadden ondernemers minder keuze. Zo was slechts 35,3% vrij bij generieke extensies, waar bijvoorbeeld .com onder valt. Voor landextensies, zoals .nl, gold een percentage van 52,7%.
Ook de lengte van domeinnamen met nieuwe extensies kwam in 2019 beter uit de bus. Deze was in de domeinnaamchecker van Hostnet gemiddeld 18,9% korter dan domeinnamen met een traditionele extensie. “Doordat veel domeinnamen van de traditionele generatie bezet zijn, moeten ondernemers een langere naam bedenken. Dan is het lastig om iets geschikts te vinden”, aldus Schouten. Bij nieuwe extensies is de zoektocht makkelijker. Schouten vervolgt: “De kans is groter dat ondernemers met nieuwe extensies een domeinnaam registreren die korter, relevanter en herkenbaarder is. Daarnaast zeggen ze direct iets over een branche. Als je kijkt naar .store of .shop: niemand verwacht iets anders dan een (online) winkel."
Niet alle nieuwe extensies deden het goed in 2019. Het aantal .amsterdam domeinnamen nam bijvoorbeeld met 9,1% af. Schouten: "De uitgevende instantie stopte tijdens de start veel tijd en geld in promotie. Hierdoor groeide de extensie hard. Vervolgens werd de groei redelijk stabiel en daalde deze uiteindelijk na oktober 2018. Waarschijnlijk doordat er minder tot geen promotie plaatsvond en er langzamerhand .amsterdam domeinnamen werden opgezegd." Toch is .amsterdam nog een van de grootste nieuwe extensies in Nederland (Ntldstats, 2019).
Ook .club en .frl (Friesland) waren afgelopen jaar minder in trek. Het aantal .club domeinnamen nam af met 9,3%. De nieuwe extensie .frl daalde met 7,4%.
De verwachting is dat nieuwe extensies ook in 2020 en de jaren erna goed presteren. Schouten: “De uitgevende instanties investeren veel tijd en geld in nieuwe extensies. Ze bieden bijvoorbeeld een actieprijs aan of maken reclame om naamsbekendheid te genereren. Vervolgens kom je op internet steeds vaker websites tegen die een domeinnaam hebben met een nieuwe extensie. Daardoor worden ze gewoner bij het publiek.”
Het staat vast dat de extensies die de komende jaren worden uitgegeven een groot of klein deel van de markt gaan overnemen. Daarbij verwacht Schouten dat ze in de toekomst samen een steeds groter marktaandeel krijgen. “Ik ben benieuwd hoe de traditionele extensies omgaan met de dreiging van de nieuwe extensies”, aldus Schouten.