9 tips om meer e-mailabonnees te krijgen

Rudi de Groot
leestijd
9 tips om meer e-mailabonnees te krijgen

Hoe gaat het met je e-mailmarketing en de aanmeldingen voor je nieuwsbrief? Ik hoop dat je de statistieken bijhoudt en kijkt hoe je kunt zorgen voor meer inschrijvers. In deze post ga ik in op het krijgen van meer e-mailinschrijvers.

Eerder heeft Hostnet artikelen gepubliceerd over waarom e-mailmarketing nog steeds waardevol is en hoe je snel kunt beginnen met e-mailmarketing. Lees door als je wilt weten hoe je door middel van opt-in-boxen, landingspagina’s en social media meer e-mailabonnees kunt krijgen.

1. Voeg een e-mailinschrijfbox toe

Elke sectie van je site is belangrijk, maar hoe meer content je strategisch plaatst, hoe meer kansen je hebt om websitebezoekers over te halen om lid te worden van je e-maillijst. Kijk in de statistieken welke pagina’s het meest worden bekeken op je site. Plaats de e-mailinschrijfbox in ieder geval op de 5 meest bekeken pagina’s.

E-mail professioneel met je eigen domeinnaam. Inclusief Webmail, spam- en virusfilter, en gratis installatiehulp.

2. Voeg een opt-in-box toe

Waarschijnlijk heb je een hekel aan pop-ups en opt-in-boxes die verschijnen als je de site wilt verlaten. Toch is het een effectief middel. Hoog aangeschreven marketeers zoals Neil Patel geven aan dat ze hele goede resultaten behalen met het gebruik van opt-in-boxes.

Ook onderzoeken laten zien dat het gebruik van een opt-in-box leidt tot 400% meer conversie.

Opt-in-box

3. Gebruik een landingspagina

Vooruitstrevende bedrijven zoals Net-a-Porter en Hubspot gebruiken aparte ingerichte landingspagina’s voor nieuwsbriefaanmeldingen. Het voordeel van aparte pagina’s is dat je de pagina’s goed in de markt kunt zetten en dat je een aparte SEO-strategie kunt inrichten voor de pagina’s.

Landingspagina

Ook is het makkelijk om deze pagina’s te optimaliseren door middel van A/B-tests. Als je dit ook wilt proberen, dan moet je denken aan de volgende 3 punten:

  • Call-to-action – Bovenaan de pagina moet duidelijk worden wat het nut is voor de paginabezoeker en waarom het belangrijk is dat hij zich aanmeldt. Het komt neer op strak aanbod. Vertel in één zin wat je de doelgroep te bieden hebt. Als deze niet sterk genoeg is, dan zullen mensen zich niet inschrijven.
  • Wervende tekst – Een voordeel van het gebruiken van een aparte pagina is dat je kunt uitleggen waarom mensen zich moeten inschrijven voor je nieuwsbrieven. De tekst hoeft niet lang te zijn, als je maar duidelijk uitlegt waarom de nieuwsbrieven waarde bieden. Haal daarnaast twijfel weg en bied voordelen.
  • Sociaal bewijs – Mensen willen er graag bij horen en op de hoogte blijven. Hoe geloofwaardiger en betrouwbaarder je bent, hoe meer mensen zich aanmelden. Laat daarom zien dat veel mensen zich al hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief.
Sociaal bewijs

4. Geef iets weg

Weggevers werken goed als er een bepaalde relevantie is voor de doelgroep. Je hebt een weggever nodig die zo goed is, dat mensen er graag hun e-mailadres voor geven, bijvoorbeeld e-books of whitepapers over je nicheproduct. Op de pagina waar je de weggever zet, vraag je eerst aan de bezoekers om hun e-mailadres achter te laten.

5. Voeg een opt-in aan Facebook toe

Met 9 miljoen gebruikers kun je niet meer om Facebook heen. Je kunt Facebook ook gebruiken om meer inschrijvers voor je nieuwsbrief te krijgen. Binnen 20 minuten kun je een opt-in-pagina aan je Facebook-account toevoegen.

6. Gebruik LinkedIn

LinkedIn is naast Facebook en Twitter het meest gebruikte socialmedia-netwerk in Nederland. Attendeer je volgers daarom ook via LinkedIn op je nieuwsbrief. Dat kan al heel simpel door in een statusupdate het nut van je nieuwsbrief uit te leggen.

7. Maak een video

Door de stijgende bandbreedte worden video’s steeds meer bekeken en worden ze voor meer apparaten makkelijker beschikbaar. Daarnaast is YouTube de tweede zoekmachine naast Google. Wees dus ook op YouTube zichtbaar. Je zou via YouTube ook naar een speciale landingspagina kunnen verwijzen (zie tip 3) of naar andere contentkanalen.

8. Bied waarde

Lever relevante content voor je niche. Zo verspreid je kennis en expertise en zullen mensen je eerder volgen. Spring in de conversatie over je vakgebied en bied waarde en relevantie voor je doelgroep.

Deze content kan bestaan uit:

  • thought leader worden in je vakgebied;
  • concrete, praktische quick wins en tips;
  • whitepapers;
  • infographics.

9. Lead generation card

Alle eerdere technieken zijn gratis of in ieder geval met een kleine investering realiseerbaar. Je kunt ook een klein budget inzetten om e-mailaanmeldingen te krijgen. Zo biedt Twitter de lead generation card. Met deze tool is het mogelijk om geïnteresseerden direct vanuit Twitter te laten inschrijven voor je nieuwsbrief.

Lead generation card

Bonustip:
‘Sharing is caring’ is een bekende uitspraak in socialmedia-land. Het is ook van toepassing op je e-mailmarketing. Mensen zijn best bereid om je content of marketing te delen als ze echt vinden dat het waarde biedt voor hen of voor anderen. Dus vraag gerust op je pagina of in je nieuwsbrieven of lezers je content in hun netwerk willen verspreiden.

Al begonnen met e-mailmarketing?
Ben je al begonnen met e-mailmarketing en heb je wat aan de tips? Als je vragen hebt, dan hoor ik het graag.

Product
Actie 5,- 0 , p/m

E-mail

Sta je contacten professioneel te woord. Via een e-mailadres onder je eigen domeinnaam.

  • Spam- en virusfilter
  • Gratis installatiehulp
  • Check altijd en overal je mail
  • Eenvoudig in beheer
  • Eigen Webmail-omgeving
  • Agenda en contactpersonen beheren
Delen
Rudi de Groot

Creatief en innovatief met een grote passie voor content- en socialmedia-marketing.

Reacties 4
  • Hallo,

    Tip 1 kan nog beter.

    plaats een footer op je website met daarin een opt-in voor de nieuwsbrief.

    Op elke pagina op je website wordt hij dan getoond.

    zie http://www.care4more.nl

    groet,
    Harold

    Harold

    • Hi Harold,

      Dank voor de feedback. Voor sommige ondernemers kan een opt-in-box op elke pagina prima werken.
      In mijn advies heb ik meer gekozen voor een strategische aanpak gebaseerd op data in plaats
      van een always-on aanpak.

      Cheers,

      Rudi

  • Hoi Rudi,
    Die overlay boxes zijn inderdaad irritant; ik klik ze meestal meteen weg zonder uberhaupt te kijken wat erin staat.
    Maar, wat ik nog het meest irritant vind: nadat je dan toch besloten hebt om je gegevens in te vullen, krijg je die pop-up alsnog bij ieder websitebezoek te zien! Ik zou willen dat er dan een mogelijkheid was om ervoor te zorgen dat de mensen die het al hebben ingevuld, die box niet meer te zien krijgen (cookie met IP-adres opslaan?)

    • Hi Marielle,

      Dank voor je reactie. Inderdaad een goede suggestie. Hopelijk gaan de marketeers dat in de toekomst wel overwegen.

      Groet,

      Rudi

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.

Hostnet