Google Mijn Bedrijf (GMB) optimaliseren? Gebruik deze checklist
Inmiddels zijn er boeken volgeschreven over hoger ranken in Google met behulp van Search Engine Optimization (SEO). Sommige goeroes beloven je dé gouden formule. Daarbij gaat het meestal niet over lokale vindbaarheid, terwijl daar juist veel kansen liggen. In deze blog ga ik in op de concrete stappen die je kunt zetten om lokaal beter zichtbaar te zijn, in Google en in Google Maps. Je Google Mijn Bedrijf optimaliseren is daar een essentieel deel van.
Waarom eerst een Google Mijn Bedrijf aanmaken?
Voordat we er direct induiken, is het goed om eerst het grotere plaatje te zien.
Want Google is niet alleen een zoekmachine. Google is een complete dienstverlener op het gebied van online vraag en aanbod. Het is maar al te makkelijk om je te verliezen in de focus op de zoekresultatenpagina (SERP). Dat terwijl de zoekgigant meer handige (gratis) diensten aanbiedt, zoals Google Maps.
Daarom is een Google Bedrijfsprofiel aanmaken een belangrijke eerste stap.
Wat is SEO
Misschien vraag je je af wat SEO eigenlijk is. SEO staat voor Search Engine Optimization, wat je kan vertalen als zoekmachineoptimalisatie. Dat is een mondvol. Het komt erop neer dat je een hogere positie krijgt in de zoekresultaten. Meestal die van Google, maar het werkt net zozeer in Microsoft Bing. In het artikel Wat is SEO krijg je meer tips.
Google Mijn Bedrijf = Google Bedrijfsprofiel
De dienst Google Mijn Bedrijf (GMB, ook bekend als Google My Business) is in november 2021 van naam veranderd. Nu heet het Google Bedrijfsprofiel. Een andere naam, maar hetzelfde idee. Omdat de term Google Mijn Bedrijf is blijven hangen, noem ik het in dit artikel afwisselend Google Mijn Bedrijf en Google Bedrijfsprofiel.
Je bedrijfsprofiel in Google – inclusief bijbehorend Google-account – is je toegang tot álle diensten en vermeldingen in Google. Van Analytics tot Maps. En met name dat laatste wordt onderschat. Bij veel zoekopdrachten worden Google Maps resultaten getoond vóór de meeste organische resultaten (de niet-betaalde resultaten). Zeker bij zoekopdrachten naar lokale diensten of zoekopdrachten waarin een plaatsnaam verwerkt is.
De kracht van Google Maps
Google Maps is een zoekmachine op zich. Zeker op de mobiele telefoon gaan veel mensen rechtstreeks naar Google Maps als ze in de buurt een bedrijf of winkel zoeken. Heb je zelf wel eens op Google Maps naar een kapper of restaurant gezocht? Waarschijnlijk wel.
Dat maakt recensies ook zo belangrijk. Als iemand op een Google Maps kaartje inzoomt dan wordt er meestal gekeken naar locatie, maar ook naar het aantal beoordelingen en sterren dat een bedrijf heeft. Op dat laatste baseren we vaak onze keuzes. Dat is best logisch, want het voorkomt een slechte ervaring. Als (veel) andere mensen tevreden zijn over een bedrijf, dan is de kans groot dat wij dat ook zijn.
Social proof
Het fenomeen dat we ons graag laten leiden door de mening van anderen heet trouwens social proof, en kun je ook inzetten op je eigen website.
Zonder bedrijfsprofiel weet Google niet dat je bestaat en ben je ook niet terug te vinden in Google Maps. Een (volledig) Google Bedrijfsprofiel aanmaken is dus belangrijk. Gelukkig is dat niet al te moeilijk.
Checklist Google Bedrijfsprofiel aanmaken
Je eigen profiel, dat je dus ook kunt gebruiken in Google Maps, maak je aan door een aantal stappen te doorlopen.
1. Bedrijf aanmelden bij Google met zoekwoord in de naam
Als je jouw bedrijfsnaam doorgeeft aan Google, hoeft je naam niet (alleen) je letterlijke bedrijfsnaam te zijn. Voeg een of twee termen toe die je activiteit goed beschrijven en tegelijk een goede zoekterm zijn. Dat vergroot de kans dat jouw bedrijf vermeld wordt bij een zoekopdracht.
2. Voeg meerdere categorieën toe in Google Maps
Het lijkt heel logisch om in Google Maps je bedrijf toe te voegen met alleen je kernactiviteiten of alleen maar één activiteit. Maar daarmee beperk je jezelf onnodig. Het toevoegen van meerdere secundaire categorieën is een simpele manier om op verschillende zoekopdrachten te scoren. Zorg wel dat de categorieën relevant zijn. Als je een haarsalon hebt dan selecteer je bijvoorbeeld niet ‘voetbalvereniging’.
Pro tip
Op deze website vind je alvast een overzicht van alle categorieën waaruit je kunt kiezen.
3. Adres van je bedrijf in Google Maps toevoegen
Natuurlijk voeg je de adresgegevens van je bedrijf toe wanneer je je bedrijf in Google aanmeldt. Dat zijn minimaal de NAWT-gegevens: bedrijfsnaam, adres, website en telefoonnummer. Zorg er daarnaast voor dat ook je website je adres duidelijk vermeldt en dat je adresgegevens in je Google-account en op je website hetzelfde zijn.
En wat ook helpt: integreer Google Maps op de contactpagina van je website. Dat doe je eenvoudig met een stukje code of een plug-in. In de Hostnet Website Builder fix je het in 1 klik.
Lokale SEO-tip
Dit is ook meteen een lokale SEO-tip. Zorg dat je bedrijfsgegevens consistent vermeld staan op het internet. Dat is in je Google Bedrijfsprofiel, op je website en in je socialmediaprofielen. Maar daarnaast ook in bedrijvengidsen als De Telefoongids, De Gouden Gids en Yelp.
4. Voeg relevante foto’s toe
Het toevoegen van relevante foto’s is belangrijk voor zowel potentiële klanten als Google. Met goede foto’s kunnen potentiële klanten een beter beeld vormen van je bedrijf. En Google beloont je vaak met een hogere positie in Google Maps als je veel relevante foto’s hebt toegevoegd. Onderschat de kracht van foto’s in je GMB niet. Het is een van de krachtigste factoren om je Google Mijn Bedrijf te optimaliseren.
5. Vraag om reviews en reageer erop
Zoals ik eerder al aangaf, zijn reviews enorm belangrijk. Een recensie zal vaak vanzelf komen als een klant een goede of juist slechte ervaring heeft gehad. Maar je kunt er natuurlijk ook om vragen. Zorg vervolgens dat je reageert op elke review, zowel de positieve als de negatieve. Meer informatie over reviews vind je in ons blogartikel erover.
Goed je Google Bedrijfsprofiel beheren
Je Google Mijn Bedrijf optimaliseren is niet een eenmalig iets. Wat ik daarmee bedoel? Het is de bedoeling dat je je bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk houdt. Met de juiste openingstijden bijvoorbeeld. Zorg dat je openingstijden altijd actueel zijn. Zeker rondom feestdagen en vakanties. Bezoekers vinden deze informatie op Google en vertrouwen daarop. Je wilt niet dat klanten voor een dichte deur staan. (Waarbij zo’n klant uit frustratie een negatieve recensie achterlaat.)
Als je nieuwe foto’s hebt, voeg die dan ook toe aan je GMB.
Let daarnaast ook op de actualiteit van andere gegevens, zoals promoties en acties. Het regelmatig bijwerken van deze informatie is voor Google een belangrijk signaal dat de informatie actueel en relevant is. Werk het dan ook om de zoveel tijd bij.
Werk aan de vindbaarheid van je website of webshop
In Google aangemelde bedrijven zijn doorgaans beter vindbaar in de (algemene) zoekresultaten van de zoekmachine.
Maar slimme ondernemers werken aan álle aspecten van hun online zichtbaarheid. En lokale vindbaarheid heeft nog een ander belangrijk component, en dat is je website. Een snelle tip is om op je website ook duidelijk te maken waar je werkzaam bent en welke plaatsen je bedient.
Hoe snel zie ik resultaat?
Dit blijft natuurlijk de hamvraag. Want het kan natuurlijk voorkomen dat je jouw bedrijf aanmeldt bij Google en daar in eerste instantie weinig resultaat van ziet. Het ingrediënt dat veel goeroes niet noemen is tijd. Zelfs als je alles goed doet, kost het vaak even tijd voordat je resultaat ziet, zowel in de gewone zoekresultaten als in Google Maps. Benut die tijd om te werken aan een nog betere vindbaarheid en zichtbaarheid. Het resultaat komt vanzelf.
Ook kan Hostnet je helpen bij het opzetten van een website of webshop die goed vindbaar is in Google.
WordPress voor vindbaarheid
WordPress is het gangbaarste CMS waarin websites worden opgeleverd. Niet alleen staat WordPress bekend om de zoekmachinevriendelijkheid, maar ook zijn er talloze plug-ins beschikbaar waarmee je zelf kunt werken aan betere vindbaarheid in Google. Ook Google Maps integreer je makkelijk en snel op een WordPress-website. Bij Hostnet kun je zelf een WordPress-website maken.
Mocht het zelf bouwen van een WordPress-website te complex zijn, dan is de Hostnet Website Builder waarschijnlijk iets voor jou. Dat is een visuele websitebouwer, waarmee je heel makkelijk een website in elkaar zet. Een website die het ook goed doet in de zoekmachines en goed integreert met diensten van Google, zoals Google Maps.
Onderschat ook het belang van snelle en betrouwbare hosting niet. Websites die traag zijn of een hoge downtime hebben, worden door Google gestraft met een slechtere vindbaarheid. Vanzelfsprekend vinden je eigen klanten het ook niet fijn als je website traag is. In dit blogartikel leggen we uit hoe je voor een snellere website zorgt.
Ten slot
In dit blogartikel heb je geleerd hoe je je Google Mijn Bedrijf kunt optimaliseren. De belangrijkste stap daarbij is het zo compleet mogelijk invullen van je profiel, waarbij je vooral bedrijfsfoto’s niet moet vergeten. Onthoud dat Google Maps als een lokale zoekmachine werkt, en gebruik relevante zoekwoorden bij het invullen.
Heb je nog tips of loop je ergens tegenaan? Laat het ons weten in de reacties.