Lokale vindbaarheid verbeteren met lokale SEO
Als (beginnende) ondernemer word je ermee platgegooid: SEO en het belang ervan. Tegelijkertijd is SEO juist voor kleine of beginnende ondernemers een flinke uitdaging. Want hoe concurreer je met grote namen? Het antwoord daarop? Door je lokale vindbaarheid te verbeteren.
Wat is lokale SEO precies?
Lokale SEO of local SEO is een vorm van zoekmachineoptimalisatie (SEO), specifiek erop gericht om de lokale vindbaarheid en zichtbaarheid van een bedrijf te verbeteren. Drie factoren zijn bij lokale SEO van belang: het Google Bedrijfsprofiel, bedrijfsvermeldingen op het internet en de eigen website met lokale content erop.
Uit onderzoeken blijkt dat bijna de helft (46%) van al het zoekverkeer lokaal georiënteerd is. Dat zijn mensen die een product of dienst zoeken waar ze fysiek naartoe kunnen of het gewoon fijner vinden om zaken te doen met een bedrijf uit de buurt.
Soms gebruiken ze daarom zoektermen met een locatie erin. Bijvoorbeeld een plaatsnaam of wijknaam. Maar dat hoeft niet per se. Vaak blijkt uit de naam van het product of de dienst al dat de zoektocht lokaal is. Wie een kapper of een coach zoekt, wil meestal resultaten dicht in de buurt. Dat snapt Google ook.
TIP:
Meer lezen over “normale” SEO: hoger in Google komen doe je met deze gids.
Waarom is lokale SEO zo belangrijk?
Het aantal lokale zoekopdrachten neemt toe. Dat valt te verklaren door de opkomst van de smartphone, die inmiddels gemeengoed is, en navigatieapps. Er vindt zo een enorme verschuiving plaats naar lokale zoekopdrachten. Google Maps is inmiddels een zoekmachine op zich.
Minder concurrentie en meer conversie
Voor het mkb is lokaal erg waardevol. Iemand die gericht op zoek is naar een lokale dienst of product is klaar om de portemonnee te trekken. En met lokale SEO vallen opeens veel concurrenten weg. Alle concurrerende bedrijven die buiten de definitie van lokaal vallen, concurreren dan opeens niet meer met je om die felbegeerde plek op pagina 1 in Google, waar het bij SEO uiteindelijk om draait.
De keerzijde is dat er lokaal minder potentiële klanten zijn. Maar tenzij je een webshop hebt, is dat waarschijnlijk geen probleem. Als mkb’er hoef je niet iedereen klant te maken.
Wanneer kies je voor lokale SEO?
Lokaal gevonden worden is niet voor alle soorten ondernemers even interessant. Er zijn grofweg twee hoofdredenen waarom een ondernemer kiest voor lokale SEO:
- Het product of de dienst is vooral lokaal. Denk aan de kapper en coach die ik eerder noemde.
- Er zijn weinig realistische alternatieven door sterke concurrentie op relevante zoektermen.
Als jouw klanten vooral fysiek naar je toe komen of juist verwachten dat jij naar hen toe komt, is jouw doelgroep vooral lokaal. Het heeft dan geen toegevoegde waarde om te investeren in potentiële klanten die (te) ver weg zijn voor jou. Lokale SEO-marketing is dan veel logischer dan een bredere aanpak.
Ook is het voor veel kleinere ondernemers simpelweg niet realistisch op brede zoektermen posities in Google te krijgen, omdat de concurrentie te groot is. Een belangrijk onderdeel van het verbeteren van je lokale vindbaarheid bestaat dan ook uit het vaststellen van het juiste bereik. Hoe groot is het net dat je wilt uitgooien?
Hoe werkt lokale SEO?
Geen lokale SEO-marketing zonder een goed Google Bedrijfsprofiel (GBP, wat vroeger Google Mijn Bedrijf of Google My Business (GMB) heette). Je vult online je bedrijfsgegevens in en Google kan die vervolgens tonen tijdens een zoekopdracht.
TIP:
Bekijk de checklist voor het optimaliseren van je Google Bedrijfsprofiel/Google Mijn Bedrijf, zodat je vermelding in Google Zoeken en op Google Maps verbetert.
Een eigen website heb je nodig als je jouw lokale SEO breder wilt uitrollen dan in de nabijheid van je vestigingsplaats. Waarom zou je het buiten je locatie uitrollen? Dit is minder onlogisch dan het in eerste instantie klinkt. Mensen zoeken soms diensten die lokaal worden aangeboden, waarbij het weinig uitmaakt waar de dienstverlener zelf vandaan komt. Denk aan schilders, hoveniers en klusjesmannen.
Als je in Zwolle gevestigd bent, maar werkt in een straal van 75 kilometer daaromheen, dan kan het heel interessant zijn om ook op een zoekopdracht als ‘schilder Amersfoort’ gevonden te worden.
Hoe Google de lokale ranking bepaalt
Google werkt op basis van 3 factoren om te bepalen op welke plek in de lokale zoekresultaten een bedrijf te zien is: relevance, distance en prominence.
Engelse term | Nederlandse term | Betekenis |
Relevance | Relevantie | Hoe relevant is het bedrijf voor de zoekopdracht? |
Distance | Afstand | Hoe dichtbij is het bedrijf? |
Prominence | Bekendheid | Hoe bekend is een bedrijf in brede zin? Bekendere bedrijven krijgen meer zichtbaarheid. |
Hier lees je meer over de 3 factoren: https://support.google.com/business/answer/7091?hl=en.
Lokale SEO-tips
Direct aan de slag met je lokale SEO? Er zijn een aantal dingen die je meteen kunt doen om lokaal beter gevonden te worden. Hieronder vijf tips:
1. Zorg voor reviews en interactie
Wat je dus altijd doet als je je lokale vindbaarheid wilt verbeteren: een Google Bedrijfsprofiel aanmaken. Binnen zo’n profiel heb je weer verschillende producten om je lokale vindbaarheid te verbeteren: de Local 3 Pack, Local Finder en natuurlijk een vermelding op Google Maps.
De ranking van een Google Bedrijfsprofiel staat grotendeels los van je website en de content daarop. Misschien wel de beste lokale SEO-tip: zorg dat er interactie komt op jouw bedrijfsprofiel. Dit is voor Google een belangrijk signaal dat je profiel actueel is en klanten je diensten waarderen.
De belangrijkste tip raakt aan meerdere tips die je al kon lezen en is eigenlijk best ouderwets: activeer je klanten. Zij zijn je belangrijkste ambassadeurs en Google hecht enorm veel waarde aan de meningen van klanten van bedrijven.
Wees daarom niet bang om je klanten te vragen om een Google-review, je diensten te beoordelen of je bedrijf te noemen in hun socials. Je kunt er zelfs korting of andere aanmoediging aan verbinden.
Probeer, als het even kan, een community van klanten op sociale media te creëren. Dat maakt communicatie makkelijker, maar het helpt zoekmachines ook om de waarde van jouw dienst aan nieuwe, potentiële klanten te communiceren.
TIP:
Neem als de recensies eenmaal binnenstromen ook de tijd om erop te reageren. Reageer op elke review, zowel de positieve als de negatieve. Bezoekers van je profiel kunnen je ook een publieke vraag stellen. Neem de tijd om vragen te beantwoorden, want dat laat zien dat je je klanten (en je service naar hen toe) serieus neemt.
2. Houd je profiel actueel op social media
Google bepaalt de actualiteit en relevantie van jouw bedrijf mede op basis van de hoeveelheid informatie die beschikbaar is. Je wordt sneller getoond in Google Maps als er veel actuele informatie beschikbaar is, bijvoorbeeld op sociale media. Het waardevolst zijn vermeldingen door andere profielen, bijvoorbeeld die van je klanten.
3. Zorg voor consistente vermelding van je bedrijfsgegevens
Zorg dat je bedrijfsgegevens consistent hetzelfde zijn op het internet. Er zijn online veel verschillende bedrijfsgidsen, en het is belangrijk voor je lokale vindbaarheid om daarin vermeld te staan. In elke bedrijfsgids moeten je bedrijfsgegevens hetzelfde zijn.
Een paar voorbeelden van bedrijfsgidsen:
TIP:
Sta je nog niet aangemeld bij deze bedrijfsgidsen? Doe dat dan gauw. Zo bouw je aan je online autoriteit.
4. Optimaliseer je website
Wanneer je in de gewone zoekresultaten gevonden wilt worden tijdens een lokale zoekopdracht, dan is het van belang dat je website daarvoor SEO-geoptimaliseerd is. Sowieso profiteert je vindbaarheid – zowel lokaal als in algemene zin – van het regelmatig plaatsen van nieuwe inhoud op je site.
Zorg ervoor dat de bedrijfsgegevens op je website precies overeenkomen met die in je Google Bedrijfsprofiel en in andere online bedrijfsgidsen.
5. Wees specifiek met lokale content
Ben je ook werkzaam buiten je thuisbasis? Dan kan het handig zijn om dat specifiek aan te kaarten op je website.
Een veelgemaakte fout bij de optimalisatie van pagina’s op een locatie is het te vaak gebruiken van een plaatsnaam. Dat is oppervlakkig en werkt lang niet altijd. Het is beter om uit te gaan van échte meerwaarde, met specifieke, relevante content.
Noem dus niet alleen de plaatsnaam, maar probeer op natuurlijke wijze ook eigenschappen en belangrijke bestemmingen binnen de plaats te benoemen. Dan ziet Google jouw lokale SEO-content als authentieker.
6. Blijf op de hoogte van Google-updates
Niemand die precies weet hoe Google werkt, maar wat we wél weten is dat de zoekgigant zijn zoekalgoritmes regelmatig updatet en ook op hoofdlijnen vertelt wat de update inhoudt. Het betekent dat wat belangrijk is voor je lokale vindbaarheid kan veranderen.
Conclusie
Met lokale SEO kun je lokaal heel relevante klanten vinden. Daarnaast zie je door het verbeteren van je lokale vindbaarheid sneller resultaat dan bij “gewone” SEO. En een klant zal sneller geneigd zijn de portemonnee te trekken. De belangrijkste elementen van een goede lokale SEO zijn je website, het Google Bedrijfsprofiel (Google Mijn Bedrijf) en je bedrijfsvermeldingen op het internet.
Heb je nog tips of loop je ergens tegenaan? We horen graag van je.