Generative Engine Optimization (GEO): zo word je vindbaar in AI-tools
De term GEO (Generative Engine Optimization) hoor je steeds vaker. Het lijkt hét nieuwe buzzword in marketingland. Maar wat is GEO eigenlijk? Is het echt iets anders dan SEO? En de belangrijkste vraag: wat kun je ermee? Chantal Smink, expert in organische marketing en auteur van Het Contentkanon, deelt haar visie op GEO. Met haar tips maak je jouw bedrijf vindbaar in AI-tools als ChatGPT.
Wat is Generative Engine Optimization?
GEO staat voor Generative Engine Optimization. Het betekent dat je jouw merk, producten of diensten vindbaar maakt in AI-tools die op basis van een prompt informatie tonen. Denk daarbij aan ChatGPT, Google Gemini, Copilot en Perplexity. Het doel is dat je als bron of als expert genoemd wordt in de antwoorden van de AI-tool.
Let op: GEO vervangt SEO niet
Soms hoor je online kreten als “SEO is dood”. Chantal zegt hierover: “Als je SEO altijd al goed hebt aangepakt – met waardevolle content, échte autoriteit en een sterk merk – dan zit je voor GEO vaak ook wel goed”.
“Bedrijven die in het verleden vooral inzetten op slinkse trucjes en linkbuilding moeten nu meer moeite doen om in AI-antwoorden genoemd te worden”, benadrukt Chantal. “Eigenlijk werkten dat soort trucjes voor SEO ook al minder goed of maar tijdelijk.
Wat is het verschil tussen GEO en SEO?
Bij een traditionele zoekmachine typ je een vraag in, waarna je een lijst met links krijgt. Bij een generatieve AI-tool krijg je direct een antwoord in de chat. Waar het bij SEO gaat om het optimaliseren van één complete pagina, gaat het bij AI-tools veel meer om brokjes tekst die overal op het web staan.
Denk aan (delen van) blogartikelen, een video-omschrijving op YouTube, een caption bij een social-media-post, een reviewfragment of een productomschrijving. AI combineert al die losse brokken informatie om tot een antwoord te komen.
Volgens Chantal zit daarin het grootste verschil met zichtbaarheid in zoekmachines:
“Voor veel mensen gaat SEO over je webpagina’s optimaliseren om hoog te ranken in zoekmachines als Google. Bij GEO gaat het minder om één specifieke pagina en draait het veel meer om je algehele online aanwezigheid.
Het maakt AI-tools niet per se uit of er een linkje naar je website bij staat. Ze kijken waar jouw merk, naam of product wordt genoemd en in welke context dat gebeurt. Dat bepaalt voor een groot deel of jij zichtbaar bent in een AI-tool.”
Waarom is GEO belangrijk?
GEO is belangrijk, omdat steeds meer mensen vragen aan AI-tools stellen die ze voorheen in Google zouden intypen. Uit onderzoek van het CBS (uitgevoerd in 2024) blijkt dat 23% van de Nederlanders boven de 12 jaar weleens ChatGPT gebruikt om informatie op te zoeken. Dat percentage groeit ook nog eens hard. Voor ondernemers betekent dit dat potentiële klanten je niet meer alleen via Google kunnen vinden, maar ook via een AI-tool als ChatGPT.
Toch is het belangrijk om een kanttekening te maken. Zichtbaarheid in een AI-tool is volgens Chantal niet altijd even waardevol. Chantal legt uit:
“Vaak word je in een AI-antwoord alleen heel klein als bron genoemd. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld maar 1% van de gebruikers op zo’n link in de AI Overviews van Google klikt. Zo’n 8% klikt nog op een link onder de AI Overviews. Daarnaast stopt 26% van de zoekers met browsen, omdat ze aan het AI-antwoord genoeg hadden.
Ter vergelijking: bij zoekresultaten zonder AI-overviews klikt zo’n 15% door op een link in Google en stopt maar 16% met browsen. AI-tools kapen dus veel SEO-verkeer.”
Genoemd worden vs. aanbevolen worden
Tegelijkertijd kunnen sommige vermeldingen in AI-tools wel veel opleveren. Chantal benadrukt dat we een onderscheid moeten maken tussen genoemd worden als bron en aanbevolen worden.
“Het belangrijkste doel van GEO moet dus zijn dat AI-tools jouw bedrijf actief aanbevelen als oplossing voor de gebruikersvraag. Dat vraagt wel om een andere aanpak dan wat veel bedrijven altijd onder SEO hebben verstaan. Het begint bij doorhebben wat je doelgroep precies wilt weten en dus wat zij vragen aan AI-tools.”
Stel dat iemand aan ChatGPT vraagt “Wat zijn de beste schilders in Amsterdam?”, dan is het heel handig wanneer jij als Amsterdamse schilder komt bovendrijven. Oftewel: dat AI jouw bedrijf actief aanbeveelt in zijn antwoord.
Aan de andere kant heb je er niet heel veel aan wanneer jij als schilder een blog schrijft over trendy muurkleuren van het najaar, en als ChatGPT jouw informatie vervolgens overneemt. In het beste geval word je in het klein als bron vermeld. Dat levert waarschijnlijk niet veel extra verkeer naar je site op. En als je al verkeer krijgt, is het maar de vraag wat dat waard is.
In dit antwoord van ChatGPT zie je hoe klein en subtiel de bronvermeldingen zijn. Eigenlijk heb je als gebruiker al voldoende aan het antwoord van ChatGPT en is er weinig noodzaak om door te klikken.

Wat zijn de verschillen tussen GEO en SEO?
SEO en GEO lijken in de basis op elkaar. In beide gevallen gaat het om vindbaarheid in een tool waarin mensen zoekopdrachten invoeren. Zoals Chantal al aangaf: wie SEO al “goed” aanpakte, heeft daarmee ook een goed fundament voor GEO. Maar als je eerder te traditioneel tegen SEO aankeek, sta je nu voor een uitdaging.
“Ik zie dat veel mensen nog steeds denken dat je eerst zoekwoordenonderzoek moet doen voor SEO en daar dan SEO-teksten voor maakt. Om hogerop te komen in Google, kochten mensen vaak links in op andere websites. Dat werkt alleen allang niet meer. Het gaat er bij SEO én GEO om dat je content maakt om iemand verder te helpen. Als je er dan ook nog in slaagt om spontane links te krijgen van anderen, dan zit je helemaal snor.”
De belangrijkste verschillen tussen SEO – zoals het traditioneel werd gezien – en GEO zijn:
SEO (zoals het voorheen werd gezien) | GEO |
Het draait om je website te laten oppoppen in zoekmachines door tekst toe te voegen aan een pagina. | Het gaat over genoemd worden in de antwoorden in AI-tools, zoals ChatGPT en Copilot. |
Het belangrijkste om hogerop te komen in Google zijn links naar je website. | Vermeld worden door derden is belangrijker dan links naar je site. |
Zoektermen (keywords) staan centraal en de content staat er vaak enkel om te scoren in Google, niet om gelezen te worden of de gebruiker te helpen. | Het gaat er vooral om dat jij als expert bekendstaat en dat je uitgebreide en betrouwbare informatie deelt over onderwerpen waar je klanten meer over willen weten. |
Het doel is klikken vanuit Google naar je website. | Het doel is om genoemd of – liever nog – aanbevolen te worden in de AI-tool. |
De focus ligt op de pagina’s op je eigen website. | De focus ligt op je gehele online aanwezigheid, dus ook op bijvoorbeeld social media en andere sites. |
“Voor GEO doet het er minder toe of andere sites naar je site linken. Het is vooral belangrijk dat je merk op veel plekken in de juiste context wordt genoemd, bijvoorbeeld in artikelen, op social media, in podcasts en in reviews. AI-tools scannen al die content en bepalen op basis daarvan of jij het vermelden waard bent.”
Hoe werkt GEO precies?
AI-tools werken anders dan Google. Waar Google bepaalt welke pagina’s belangrijk zijn voor een bepaalde zoekopdracht, scannen AI-tools het hele web en voegen ze kennis toe aan hun database. Deze tools bouwen dus een groot kennisnetwerk en zoeken naar patronen in informatie die ze tegenkomen.
Wordt jouw merk vaak genoemd in combinatie met een bepaald onderwerp? Dan zou het zomaar kunnen dat AI jouw product of tool aanraadt. Maar dat vraagt dus om veel meer dan één goed geschreven artikel op je eigen site.
Chantal geeft een voorbeeld uit haar eigen werk:
“Ik schrijf veel blogartikelen en maak ook podcasts en video’s, zowel voor mijn eigen site als op andere sites. Daardoor zien Google én AI-tools nu: ‘Chantal Smink’ wordt vaak genoemd samen met ‘SEO’ en ‘contentstrategie’. Om die reden duikt mijn naam steeds vaker op in de antwoorden van AI-tools en plaatst Google mijn artikelen vaak relatief hoog in de resultaten.”
E-E-A-T
Wat Chantal hier doet, is werken met E-E-A-T. Dat is belangrijk binnen zowel GEO als SEO. E-E-watte? Die afkorting staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. AI-tools en Google kijken steeds meer naar deze criteria om te bepalen of jouw content betrouwbaar genoeg is om te tonen.
- Experience: Heb jij aantoonbare (beroeps- of levens)ervaring met het onderwerp?
- Expertise: Ben jij een expert met kennis en vaardigheden op dit gebied?
- Authoritativeness: Wordt jouw expertise door anderen erkend, bijvoorbeeld door vermeldingen op andere sites of publicaties die op jouw naam staan?
- Trustworthiness: Is de content betrouwbaar, accuraat en up-to-date?

Hoe beter je dit alles op orde hebt, hoe groter de kans is dat je wordt genoemd in een AI-tool en dat je webpagina’s het ook in Google goed doen. Dit vraagt alleen wel om een andere aanpak. In plaats van alleen te focussen op je eigen site, moeten we onze blik richten op de eigen site én andere platformen.
Vermeldingen vs. websitelinks
Verder is het voor GEO dus heel belangrijk dat je merk op meerdere plekken vermeld wordt. En dan niet alleen op je eigen site. Uit een analyse van Ahrefs (2024) blijkt dat merkvermeldingen voor GEO veel zwaarder wegen dan links naar je website.
Met andere woorden: hoe vaker jouw merk wordt genoemd op andere websites – ook zonder link – hoe groter de kans dat AI-tools jou opnemen in hun antwoorden.
Reviews en reputatie
AI-tools analyseren niet alleen je eigen website, maar ook bronnen zoals klantreviews. Veel positieve reviews dragen bij aan je reputatie; negatieve reviews kunnen je juist schaden.
“Stel dat iemand ChatGPT vraagt: ‘Wat is de beste schilder in Amsterdam?’. Als jij 20 negatieve reviews hebt, is de kans groot dat ChatGPT die reviews gaat gebruiken in het antwoord.”, legt Chantal uit.
7 tips om vindbaar te worden in AI-tools
Wil je als ondernemer beter zichtbaar worden in AI-tools? Dit zijn 7 tips van Chantal om daar de eerste stappen mee te zetten.
1. Geef direct antwoord op vragen
AI-tools hebben een voorkeur voor duidelijke, goed gestructureerde informatie. Formuleer daarom de kop – waar dat passend is – als een vraag en geef direct daaronder antwoord op die vraag. Door vragen direct te beantwoorden, kunnen AI-tools jouw informatie makkelijk herkennen en verwerken. Daarmee vergroot je de kans dat AI-tools juist jouw content overnemen.
Als je kop ‘Wat kost een dakreparatie?’ is, is het dus belangrijk dat je niet eerst in 3 zinnen het antwoord inleidt. Nee, begin in zin 1 al met het antwoord. Zeg bijvoorbeeld: “Een dakreparatie kost gemiddeld € 130 tot € 350 per m2, afhankelijk van het type dak en de precieze schade.”
Let wel op: “Het is belangrijk dat je rekening houdt met de leesbaarheid van je pagina!”, vult Chantal aan.“Nog steeds moet een mens de teksten op je pagina kunnen en willen lezen. Gebruikersgedrag is enorm belangrijk voor Google en daarmee voor SEO.
Je wilt dus zeker niet de ziel uit je content halen door te kort door de bocht antwoord te geven. Een goed alternatief kan zijn dat je bovenaan op de pagina een uitgebreidere toelichting geeft voor mensen en onderaan in een FAQ een concrete samenvatting voor AI-tools zet.”
2. Zet in op meerdere kanalen
Chantal pleit in haar boek Het Contentkanon voor een multichannelstrategie. Haar advies is dan ook: zorg dat je op meerdere kanalen actief bent. “Zelf pas ik dat ook toe”, legt ze uit. “Ik heb als SEO- en GEO-specialist gewerkt aan mijn naamsbekendheid door op veel verschillende plekken zichtbaar te zijn. Ik heb een podcast, maak video-opnames van de podcast voor YouTube en deel korte fragmenten daarvan op social media.
Zo creëer ik in één keer veel soorten content, die ik vervolgens op allerlei plekken kan inzetten. Hierbij is het handigst als je eerst een video opneemt en daarna de videocontent met AI-tools omzet naar artikelen, social-media-captions en andere typen content.”
Zo’n multichannelstrategie vereist wel wat geduld. “Je wordt niet binnen 2 weken als autoriteit gezien”, benadrukt Chantal. “Maar als je hiermee aan de slag blijft gaan, kan het zeker zijn vruchten afwerpen.” Chantal merkt dit zelf ook. AI-tools noemen tegenwoordig haar naam als iemand ze vraagt naar een betrouwbare bron op het gebied van SEO en contentstrategie.

Toen ik deze vraag aan ChatGPT stelde, kreeg ik direct Chantal Smink als eerste contentstrateeg met SEO- en GEO-kennis aangeraden.
3. Werk aan je autoriteit
Dat is waar het bij E-E-A-T om draait. Laat zien dat jij ervaring en expertise hebt:
- Maak duidelijke auteurspagina’s over jouw achtergrond en specialisaties.
- Laat in je content duidelijk blijken dat je weet waar je het over hebt. De inhoud moet mensen echt verder helpen en wijzer maken.
- Deel je kennis ook op platforms als LinkedIn, Instagram Reels en YouTube (Shorts) of in een podcast.
- Publiceer regelmatig nieuwe content op de diverse platforms, zodat je consistent online zichtbaar bent.
Dit alles versterkt je authoritativeness en trustworthiness, waardoor AI-tools je eerder als een betrouwbare bron zien.
4. Verzamel reviews en testimonials
AI-tools analyseren ook externe bronnen, zoals Google Reviews en Trustpilot. Als je veel positieve, inhoudelijke reviews hebt, kom je betrouwbaarder over. Niet alleen voor je klanten, maar ook voor chatbots.
Vraag daarom klanten om hun ervaringen uitgebreid te beschrijven. Moedig hen aan om in een review meer te zeggen dan alleen “Fijn product.”
- Hoe hebben klanten je product of dienst ervaren?
- In welke situatie gebruiken ze het?
- Wat hebben ze eraan gehad?
- Wat zijn in hun ogen de voor- en nadelen van je product/dienst?
- Voor wie raden ze dit product of deze dienst aan?
Als je meerdere inhoudelijke reviews hebt, ontstaat er een rijke context. Daar kunnen AI-tools veel mee in hun antwoorden op prompts van gebruikers.
Zeker voor webshops zijn dit soort reviews heel belangrijk. Hoe meer mensen een beoordeling over jouw product schrijven, hoe beter AI-tools begrijpen waar het over gaat. Chantal: “Bij grote webshops als Coolblue, Mediamarkt, Amazon en Cameranu zie je dit goed. Ze hebben duizenden reviews waarin mensen precies vertellen hoe ze een product gebruiken. Dat is goud waard voor GEO. In elke review kan het antwoord verstopt zitten op een vraag die mensen aan AI-tools stellen.”

Zoals je hier ziet, kan ChatGPT ook specifieke producten aanraden in zijn antwoorden. Zo antwoordt hij op de vraag ‘Ik zoek een statief voor maximaal € 150 waarmee ik goede actiefoto’s kan maken. Welke raad jij me aan?’ met 3 productsuggesties. Hier worden grote webshops genoemd, die hun productinformatie goed op orde hebben.
5. Maak ook content voor andere platformen
Geef je content niet alleen een plek op je eigen website. Zorg dat er ook content van jou op andere websites en social media staat. Gastblogs, podcasts, social media en vermeldingen op vakwebsites vergroten je online voetafdruk. Dat helpt weer mee voor je autoriteit. Chantal spreekt uit eigen ervaring:
“Ik heb er bijvoorbeeld veel aan gehad dat populaire websites mijn boek hebben gereviewd. Ik stuurde mijn boek kosteloos naar deze websites op, in de hoop dat zij er aandacht aan zouden besteden. Door die reviews komt mijn naam op nog meer plekken voor in combinatie met ‘SEO’, ‘GEO’, ‘Helpful Content’ en andere belangrijke termen. Dat helpt om beter vindbaar te worden als SEO- en GEO-expert.”
6. Gebruik natuurlijke taal
AI-tools begrijpen de context beter dan zoekmachines. Schrijf daarom in gewone, natuurlijke taal. Chantal is er duidelijk over: “Ga niet geforceerd zoektermen 10-15 keer in je tekst verwerken. Dat kan jouw SEO-prestaties inmiddels flink schaden, en is voor GEO al helemaal niet nodig. Je tekst wordt er vaak eerder slechter op, omdat bezoekers er onmogelijk doorheen kunnen komen en dat zie je zeker terug in je positie in Google.”
In plaats van te schrijven rondom zoektermen, kun je beter schrijven over de daadwerkelijke vragen en problemen van je potentiële klant. Het QPAFFCGMIM-model van Chantal kan je helpen om die vragen inzichtelijk te maken. Het staat voor:
- Questions
- Problems
- Alternatives
- Fears
- Frustrations
- Concerns
- Goals
- Myths
- Interests
- Misunderstandings
Door deze onderwerpen centraal te stellen, leg je het fundament voor waardevolle content en vindbaarheid in AI-tools.
7. Laat kwaliteit altijd boven kwantiteit gaan
Het lijkt verleidelijk om met AI-tools in een paar muisklikken heel veel content te maken. Maar dat werkt volgens Chantal averechts. “Google en AI-tools worden steeds beter in het herkennen van slechte, oppervlakkige content. Dus als jij weinig tijd in een tekst steekt en er geen inhoudsexpert bij betrekt, is de kans heel klein dat Google en AI-tools je tekst in de resultaten vertonen. Uiteindelijk verlies je daarmee juist zichtbaarheid.”
Chantals advies? Maak liever minder artikelen en zorg dat de artikelen die je schrijft écht goed en waardevol zijn. Het internet is al verzadigd door de steeds groter wordende hoeveelheid AI-content en SEO-teksten die vaak grotendeels dezelfde inhoud bevatten. Doe het dus anders en beter dan de rest. Alleen zó val je nog op tussen de meute.
Wat kun je hiermee?
Sta je te popelen om zelf iets met GEO te gaan doen? Herinner jezelf er dan aan dat GEO niet iets is wat compleet los staat van SEO. GEO vraagt er vooral om dat je écht goede, behulpzame content maakt voor je lezer en die verspreid over meerdere kanalen.
Chantal raadt aan om dit stapsgewijs aan te pakken, zeker als je maar beperkte tijd hebt.
- Werk de eerste 3 maanden vooral aan het maken van waardevolle content rondom de QPAFFCGMIM’s van je gewenste klant. Denk daarbij aan blogs, video’s en podcasts. Verzamel ook zoveel mogelijk positieve reviews.
- Werk daarna actief aan vermeldingen op andere sites. Dat doe je bijvoorbeeld door samenwerkingen aan te gaan, producten op te sturen voor reviews of gastblogs te schrijven.
En vergeet verder vooral deze wijze woorden van Chantal niet:
“Focus niet alleen op de korte termijn. Trucjes zoals links kopen werken misschien even, maar kunnen op termijn juist negatieve impact hebben. Werk aan kwalitatieve content die mensen écht helpt en zorg dat anderen je content online gaan waarderen. Dan volgt je vindbaarheid vanzelf, in Google én in AI-tools.”
Veelgestelde vragen
Hoe snel zie ik resultaat van GEO?
GEO is geen korte-termijn-project. Het kost tijd om autoriteit op te bouwen. Reken op een paar maanden tot een jaar bouwen aan je merk en content voordat je merk genoemd kan worden in AI-antwoorden. Belangrijk is om te weten welke criteria mensen belangrijk vinden bij producten en daarover te praten. Zo vergroot je de kans dat AI-tools jouw product noemen als mensen advies vragen.
Is GEO alleen belangrijk voor grote bedrijven?
Nee, juist kleine ondernemers kunnen profiteren door hun expertise zichtbaar te maken. Dat geldt al helemaal als je een lokale ondernemer bent en als mensen regelmatig zoeken op jouw beroepsgroep in combinatie met een plaatsnaam (‘schilder Amsterdam’, ‘loodgieter Heemstede’, etc.). Het helpt voor GEO om je expertise zichtbaar te maken met positieve reviews en met expert-content die alleen een specialist kan maken.
Is SEO dood?
Nee, SEO blijft belangrijk. Het is nog steeds relevant om artikelen en goede webpagina’s te maken om vindbaar te zijn en natuurlijk voor de bezoeker van je website. Het doel moet daarbij wel zijn dat je de bezoeker echt verder helpt. Alleen als dat je doel is en als je daar je tekst op afstemt, lukt het wellicht om via SEO (of GEO) mensen naar jouw bedrijf te trekken.
Zorg dus dat jouw tekst antwoord geeft op de vragen van de bezoeker. Verdiep je ook in de zoekintentie van de bezoeker (een aankoop doen, informatie vinden, inspiratie opdoen, etc.) en stem daar je tekst op af. En let op: onthoud ook dat AI-tools niet zijn ontwikkeld om mensen naar jouw site door te sturen. Dus het zal niet altijd daadwerkelijk veel kliks opleveren. Maar dat wil niet zeggen dat het waardeloos was.
Hoe weet ik of ik al genoemd word in AI-tools?
Je kunt testen of je al genoemd wordt in AI-tools door zelf vragen te stellen aan ChatGPT, Copilot en andere tools over jouw branche of merk. Doe dat wel meteen incognito-modus of met een ander account. Anders is de kans groot dat AI-tools jou noemen om je te vleien. Vraag bijvoorbeeld wat de beste sites zijn op het gebied van X of wie de beste professionals zijn in branche Y in woonplaats Z. Als jouw naam daar terugkomt, dan weet je dat je het goed doet.
Wat is het belangrijkste om te doen voor GEO?
Het belangrijkste om goed met GEO aan de slag te gaan, is dat je je niet alleen op de teksten op je site focust, maar ook naar andere platformen kijkt. Denk aan social media of platformen met veel autoriteit in jouw vakgebied. Het liefst word je op meerdere plekken genoemd in een relevante context. Zorg dus dat je multichannel content maakt en overal goede beschrijvingen in tekst bij zet.