Ga naar de hoofdinhoud

Hoe maak je zelf een fotografiewebsite? Aan de slag met 11 tips van een professionele webdesigner

Romy Veul
leestijd
Hoe maak je zelf een fotografiewebsite? Aan de slag met 11 tips van een professionele webdesigner

Als fotograaf draait je werk om één ding: de mooiste beelden maken. Maar op een goede fotografiewebsite draait het om meer dan alleen beeld. Het is dé plek waar mensen uitgebreid door je portfolio kunnen bladeren, jou beter leren kennen en je aanbod zien. Hoe ziet een professionele website voor fotografie eruit? Hoe zorg je dat mensen je site weten te vinden? Bryan Jansen, webdesigner bij Hostnet, deelt 11 praktische tips om de beste website voor fotografen te maken.

Waarom is een website voor fotografen onmisbaar?

Misschien krijg je jouw opdrachten via Instagram of mond-tot-mondreclame. “Heb ik dan wel een website nodig?”, vraag je je wellicht af. Echt wel. Zelfs dán is een website onmisbaar. Al is het maar een relatief eenvoudige fotografie-portfoliowebsite waarop alleen je pakketten, een portfolio, een contactformulier en wat informatie over jou te vinden zijn.

Je loopt kansen mis als je geen eigen website als fotograaf hebt. Wanneer je alleen op social media vertrouwt, ben je overgeleverd aan algoritmes waar je zelf geen invloed op hebt. Als Instagram een grootschalige update doorvoert, kan jouw eerdere zichtbaarheid zomaar gehalveerd zijn. Of je telt alleen mee als je Reels-filmpjes opneemt, terwijl je daar helemaal niet om zit te springen. Met een fotografiewebsite behoud je zelf de regie. Jij bepaalt zelf wat mensen op je site zien, hoeveel tekens je gebruikt om je boodschap te delen, of mensen kunnen doorklikken, etc. Een fijne gedachte! 

Daarnaast zijn dit voordelen van een eigen fotografiewebsite:

  • Een website helpt je om vindbaar te zijn voor klanten. Zowel via zoekmachines als via AI-tools. Stel dat jij bruiloften in Amsterdam fotografeert, dan komt jouw site met een goede SEO-strategie en GEO-tips misschien wel bovendrijven als iemand zoekt naar “bruidsfotograaf Amsterdam”.
  • Je site biedt de ruimte om jezelf voor te stellen. Je kunt er jouw verhaal delen, informatie geven over je stijl en uitleggen wat je werkwijze is.
  • Je kunt hier een breed scala aan foto’s laten zien. Er is alle ruimte voor en je hebt er bovendien geen last van dat Instagram je foto automatisch bijsnijdt of verkleint.
  • Je kunt via een QR-code mensen direct naar je site leiden. Dat is handig als je folders of visitekaartjes uitdeelt of posters ophangt. Dan komen mensen dankzij de QR-code direct op je site uit.
  • Je contactinformatie staat overzichtelijk bij elkaar. Zo kunnen klanten je makkelijk boeken of benaderen.
  • Een website helpt om vertrouwen op te bouwen, zeker als je hier reviews van klanten deelt.
  • Op je website kun je je tarieven delen. Niet elke fotograaf doet dit. Maar als je met pakketten werkt, is het vaak prettig om ergens op je site te vermelden wat voor pakketten je aanbiedt en wat daar precies onder valt. Dan staat dat ook maar mooi overzichtelijk op een rij.
Product

Website Builder

Je eigen professionele website in slechts 3 stappen. Vandaag nog online.

  • 7 dagen p/w support
  • Gebruiksvriendelijke drag-and-drop-sitebuilder
  • Geschikt voor elk apparaat
  • Coderen is niet nodig
  • Aanpasbaar naar smaak en wens
  • Ruime keuze aan kant-en-klare templates

Welke pagina’s heb je nodig op een fotografiewebsite?

Een goede fotografiewebsite bevat in ieder geval de volgende pagina’s:

  1. De homepage dient als samenvatting van je hele site. Hier staan een korte introductie, een paar foto’s, een kort stukje over jou en duidelijke knoppen die verwijzen naar de andere pagina’s. 
  2. Op de ‘Over mij’-pagina laat je mensen kennismaken met de persoon achter de lens. Hier vertel je bijvoorbeeld waarom je graag fotografeert, hoe lang je dat al doet en wat voor foto’s je het liefst maakt. 
  3. Op de dienstenpagina vertel je welke pakketten je aanbiedt of voor wat voor typen fotografie mensen bij jou moeten zijn. Ook kun je hier eventueel je prijzen vermelden.
  4. Het portfolio spreekt waarschijnlijk voor zich. Hier zet je foto’s waar je trots op bent, zodat mensen een goed beeld krijgen van jouw fotografiestijl.
  5. Een contactpagina is onmisbaar als je wilt dat klanten daadwerkelijk contact met je opnemen. En ja, dat wil je! 😊 Hier zet je jouw contactinformatie, zoals je telefoonnummer en e-mailadres.

Daarnaast zie je soms extra pagina’s op een fotografiewebsite. De bekendste zijn deze:

  • Pagina’s voor losse diensten. Bied je meerdere typen fotografie aan (bijvoorbeeld portretfotografie en trouwfotografie)? Dan kun je daar ook aparte pagina’s voor maken.
  • Blogrubriek. Hier plaats je blogartikelen of verhalen over shoots waar je trots op bent.
  • Reviews. Als je reviews een aparte plek op je site wilt geven, kun je hiervoor een speciale reviewpagina aanmaken. Zet hier korte quotes van klanten of plaats hier uitgebreide ervaringsverhalen met foto’s erbij.
  • Landingspagina’s. Dat zijn pagina’s die speciaal bedoeld zijn om via Google mensen naar je website te trekken met specifieke zoektermen. Denk aan zoektermen als “fotograaf Amsterdam”, “romantische trouwshoot” of “hond fotograferen”.

11 tips voor een goede fotografiewebsite

Sta jij al in de startblokken om zelf een goede fotografiewebsite te maken? Of om je bestaande site een flinke upgrade te geven? Daar heb je gelukkig geen ervaring als webdesigner voor nodig. Met deze 11 tips én met onze handige Website Builder kom je een heel eind.

Tip 1. Houd de website minimalistisch

Een website voor fotografen draait om de mooie foto’s die jij maakt. Houd je ontwerp daarom strak en rustig, zodat de aandacht van je bezoeker écht naar de foto’s gaat.

  • Kies voor een lichte achtergrond.
  • Gebruik maximaal 2 lettertypes (één lettertype voor koppen en één voor de tekst zelf).
  • Strooi niet te enthousiast met grafische elementen (pijlen, sterren, tekstvakken, etc.).
  • Vermijd felle kleuren. Houd de achtergrond liever rustig (wit, grijs, bruin, etc.).
  • Zorg dat je site qua stijl matcht met jouw fotografiestijl. Dus als je warme foto’s maakt, werkt een beige achtergrond beter dan een pikzwarte achtergrond.

Wie door jouw foto’s scrolt op je site, wil niet afgeleid worden door felle kleuren of speelse animaties. Jij bepaalt hoe de blik van je bezoekers geleid wordt. En die laat je liever naar jouw beste beelden gaan dan naar een drukke header. Met een sober ontwerp laat je zien hoe creatief jouw foto’s zijn, in plaats van dat je bezoeker vooral kijkt naar hoe kleurrijk jouw websiteontwerp wel niet is.

“Maak op je website direct duidelijk waar het over gaat. De foto’s moeten de aandacht trekken, niet de franje eromheen.” – Hostnet webdesigner Bryan Jansen

Interieurfotograaf Esther Scherpenzeel fotografeert kleurrijke interieurs. Zoals je ziet, knallen de foto’s er nog meer uit doordat ze de achtergrond van haar site juist rustig heeft gehouden.

Tip 2. Verklein je foto’s voor het uploaden

De gemiddelde fotografiewebsite bevat uiteraard veel foto’s. Maar diezelfde foto’s doen de laadtijd van je website niet per se goed. Grote bestanden hebben namelijk veel tijd nodig om in te laden, waardoor de hele site traag laadt. Jij hebt daar misschien wel het geduld voor, maar je klant vaak niet. Elke seconde extra wachten verhoogt de kans dat iemand wegklikt. 

Hoe groot de foto’s op je website mogen zijn? Houd de bestandsgrootte van je foto’s tussen de 500 en 700 KB. Dan zijn de foto’s licht genoeg om snel te laden, maar ook groot genoeg om scherp te blijven. 

Gebruik voor het verkleinen online tools als TinyPNG of Image Compressor. Daarmee kun je foto’s verkleinen zonder zichtbaar kwaliteitsverlies. Werk je in Figma, Photoshop of Adobe Lightroom? Dan kun je foto’s vaak direct exporteren in het juiste formaat. Ga dan uit van 1000 pixels breed.

Tip 3. Vertel jouw verhaal naast je beelden

Een foto zegt soms meer dan duizend woorden, maar woorden heb je wel nodig om het verhaal op je website te vertellen. Dus klim voor je website toch in de pen (of laat een professionele tekstschrijver dat voor je doen!). Vertel wat typerend is voor jouw foto’s, wat voor diensten je aanbiedt, waarom je graag fotografeert, hoe lang je dat al doet, etc. Verdeel die informatie over de verschillende pagina’s. Zo is je ‘Over mij’-pagina de uitgelezen plek om jezelf uitgebreid voor te stellen.

Waarom tekst minstens zo belangrijk is als beeld? Een bruidspaar kiest niet alleen voor jou als trouwfotograaf op basis van je mooie foto’s. Ze willen ook weten wie er op deze bijzondere dag achter de lens staat. En werk je als portretfotograaf? Dan kun je in je teksten de camera-angst van mensen wegnemen door te benadrukken dat jij zelfs de CEO die elke camera ontwijkt leuk op de foto krijgt. Daarmee laat je zien dat je, los van je mooie foto’s, ook een fijn persoon bent om mee te werken.

Je teksten hoeven niet lang te zijn. Maak het vooral lekker concreet en geef de teksten een persoonlijk tintje.

Zo begint lifestylefotograaf Marissa Zandvliet, die ook een grote liefde heeft voor het strand, haar ‘Over mij’-pagina met een stukje over haar als persoon. Uit deze tekst blijkt direct hoe lang ze al fotografeert, dat ze dit met heel veel plezier doet en dat ze om een reden specifiek strandshoots aanbiedt.

Tip 4. Voeg reviews toe als social proof

Mensen geloven sneller de ervaring van anderen dan jouw eigen “verkooppraatje”. Reviews zijn daarom belangrijk om bezoekers te overtuigen dat ze juist jou moeten hebben voor hun foto’s. 

Dus: vraag je klanten na een shoot altijd om een korte reactie via e-mail. Wat vonden ze van de beelden? Hoe was het voor hen om met jou te werken? Waarvoor gebruiken ze de foto’s nu? Dat alles kan de basis vormen voor een mooie review op je site.

Zet die aanbevelingen op meerdere plekken: op je homepage, bij je diensten en eventueel ook op een aparte reviewpagina. Eventueel kun je klanten ook vragen om hun review op Google Mijn Bedrijf te plaatsen. Dan verschijnt het cijfer ook direct in Google als mensen jouw naam googelen.

Fotograaf Sandra Stokmans heeft bijvoorbeeld veel vijfsterrenreviews (42 stuks maar liefst!) verzameld in Google Mijn Bedrijf. Als je haar naam intypt, zie je dus meteen dat eerdere klanten heel tevreden over haar zijn. Dat geeft vertrouwen.

“Een goede review van een bruidspaar of zakelijke klant weegt zwaarder dan 10 mooie foto’s. Daarmee laat je zien dat je meer biedt dan alleen mooie beelden: je levert ook een fijne ervaring.” – Hostnet webdesigner Bryan Jansen

Tip 5. Stel een portfolio samen met alleen je beste werk

Veel fotografen trappen in de valkuil om hun portfolio vol met foto’s te zetten. Dat is begrijpelijk: je bent trots op je werk en kunt niet kiezen tussen alle foto’s die je hebt gemaakt. Alleen helaas is een portfolio met 359 foto’s voor bezoekers minder aantrekkelijk. Zij raken overweldigd door het enorme aantal beelden en gaan die toch niet allemaal bekijken.

Beperk je tot 15-30 van je allermooiste foto’s. Ga daarbij voor heel gevarieerde foto’s, die laten zien dat je veelzijdig bent in wat je vastlegt. Kies ook voor foto’s die in jouw ogen een goed beeld van je stijl geven. Vraag je steeds af: “Laat deze foto zien waar ik voor sta?”. Zo ja, dan hoort hij in je portfolio thuis. Andere mooie foto’s kun je altijd nog op webpagina’s of in je brochure gebruiken.

Foodfotograaf Maja Lewicz heeft haar portfolio verdeeld in categorieën als ‘Food’, ‘Drinks’, ‘Restaurant’ en ‘Dark and moody’. Daardoor kun je gericht naar het type foto’s zoeken waar jij benieuwd naar bent. Ook spat haar stijl direct van de eerste foto’s af: kleurrijk, vrolijk, veel aandacht voor lichtval en met de focus op de gerechten.

Tip 6. Maak je webteksten scanbaar

De meeste bezoekers lezen je teksten niet woord voor woord, maar scannen de pagina’s. Ze kijken naar koppen, gaan vluchtig door korte tekstblokken heen en bekijken natuurlijk je foto’s. Richt je website hierop in. Gebruik korte alinea’s, duidelijke koppen en genoeg witruimte. Scanbaarheid verhoogt de kans dat iemand blijft plakken op je site en misschien zelfs doorklikt naar je contactpagina.

Ook knoppen toevoegen (zoals “Boek nu”, “Vraag een kennismaking aan” of “Bekijk portfolio”) is heel belangrijk. Die wijzen de lezer de weg naar de juiste vervolgpagina.

Tip 7. Vermeld prijzen slim

Het blijft een lastig dilemma: benoem je wel of niet prijzen op je website? Volgens Bryan hangt dat af van je aanbod. Als je een duidelijk pakket hebt (zoals een newbornshoot van 1 uur), kun je het beste vaste tarieven vermelden. Dat geeft duidelijkheid aan de bezoeker. En als mensen het dan te duur vinden, steek je niet onnodig tijd in kennismakingsgesprekken die nergens toe leiden.

Bij grotere opdrachten, zoals een bruiloft, werkt een persoonlijke offerte vaak beter. Dat vraagt om maatwerk, omdat het ene stel wil dat je tot in de late uurtjes blijft, terwijl een ander koppel je alleen voor de ceremonie inschakelt. Vermeld in dat geval eventueel vanaf-prijzen op je site, maar nodig bezoekers verder vooral uit om contact op te nemen voor een offerte.

Vind je het fijner om eerst kennis te maken en dan pas je prijs te noemen? Ook prima! Laat in dat geval weten dat mensen contact kunnen opnemen voor een kennismaking en een prijsvoorstel.

Kattenfotograaf Anita van AnVi Fotografie biedt bijvoorbeeld 3 duidelijke pakketten aan als je je kat wilt laten fotograferen. Bij elk pakket ontvang je een ander aantal foto’s.

Tip 8. Zorg dat contact opnemen eenvoudig is

Het zou zonde zijn als mensen dolenthousiast door je website scrollen, maar vervolgens niet naar je mailen of bellen omdat je contactformulier onvindbaar is. Zet daarom op iedere pagina van je site knoppen die leiden naar je contactpagina. Dat kun je maar beter te vaak doen dan te weinig. 

Houd het contactformulier lekker kort. Als mensen hun naam, e-mailadres en een bericht invullen, heb je daar waarschijnlijk voldoende aan. Hoe minder invulvelden je hebt, hoe sneller iemand het formulier ingevuld en wel naar je kan mailen.

Bied, naast het contactformulier, ook andere manieren aan om contact met je op te nemen. Denk aan je telefoonnummer, e-mailadres of een WhatsApp-knop. Daarmee verlaag je de drempel om contact met jou te zoeken.

Hierboven zie je een voorbeeld van een goed contactformulier. Dit is het formulier dat portretfotograaf Jean Haasbroek op zijn site heeft staan. De bezoeker hoeft maar een paar vragen te beantwoorden, terwijl Jean daarna toch voldoende informatie heeft om te weten om wat voor opdracht het gaat.

Tip 9. Maak je website SEO- en GEO-proof

SEO en GEO helpen je om gevonden te worden door klanten die jou nog niet van naam kennen. We schreven eerder al uitgebreide artikelen over SEO. Het komt erop neer dat je je webpagina’s op zo’n manier inricht dat deze geoptimaliseerd zijn voor een bepaalde zoekterm in Google (SEO) of een vraag in AI-tools (GEO). 

Wil jij bijvoorbeeld vindbaar zijn op de zoekterm ‘LinkedIn-fotograaf’, dan is het belangrijk dat je die zoekterm een aantal keer laat vallen op die pagina (in ieder geval in de titel, inleiding en 2 koppen) en dat je webpagina de juiste informatie geeft voor mensen die naar deze term zoeken. Verder helpt het om te noemen in welke regio je precies werkt (bijvoorbeeld “Ik ben trouwfotograaf in Alkmaar en omgeving”). Dan kunnen juist mensen uit jouw regio je makkelijker vinden.

Vergeet ook niet om alt-teksten aan je foto’s mee te geven. Dat zijn korte beschrijvingen die uitleggen wat er op de foto staat. Dat helpt niet alleen voor je score in zoekmachines, maar maakt je site ook toegankelijk voor mensen met een visuele beperking.

Tip 10. Update je website regelmatig

Als je website jarenlang niet is bijgewerkt, wekt dat weinig vertrouwen. Dus zorg dat de informatie op je site klopt en up-to-date is. Werk bijvoorbeeld je leeftijd elk jaar bij als die op je ‘Over mij’-pagina staat. Pas je prijzen op de site aan zodra die veranderen. Schrap diensten die je niet meer aanbiedt. En voeg regelmatig nieuwe foto’s aan je portfolio toe.

Wat ook helpt? Begin met bloggen op je website. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Schrijf bijvoorbeeld een kort artikel over een recente shoot of deel tips over hoe klanten zich kunnen voorbereiden op een shoot met jou. Een up-to-date website laat zien dat je actief bezig bent met je bedrijf. Dat is goed voor je vindbaarheid en komt ook betrouwbaar over.

Tip 11. Vraag feedback voordat je site live gaat

Als je wekenlang aan je eigen fotografiewebsite hebt geknutseld, ben je soms blind voor typfouten of details die minder gebruiksvriendelijk zijn. Laat daarom een paar anderen je website testen. Vraag hen of het duidelijk is wat je aanbiedt, of ze makkelijk hun weg vinden en of de site prettig overkomt.

Vraag bij voorkeur feedback van mensen die binnen je doelgroep vallen. Ben je trouwfotograaf? Schakel dan specifiek een pas getrouwd stel in om mee te kijken. Werk je als kattenfotograaf? Leg je site dan voor aan iemand die een kat heeft. Dankzij hun feedback kun je je site nog beter laten aansluiten bij jouw ideale klant.

Voorkom deze don’ts op jouw fotografiewebsite

Sommige dingen ziet Bryan vaak misgaan op fotografiewebsites. Wat hem betreft is vooral het volgende belangrijk om op te letten:

  • Upload niet te grote foto’s. Hoe mooi een foto ook is, het is zeker geen strak plan om foto’s in 8 MB te uploaden. Die vertragen je website enorm, en dat kan weer leiden tot afhakende bezoekers. Haal je foto’s door een online verkleiner, zodat ze niet te veel ruimte innemen.
  • Pas ook op met grote video’s. Video kan een leuke manier zijn om je site persoonlijk te maken. Zo zie je op fotografiewebsites steeds vaker een video in de header. Op zich is dat een leuk idee, maar dubbelcheck dan wel of de video niet te groot is.
  • Beperk je tot één stijl. Zoals je waarschijnlijk één fotografiestijl hebt, is het ook fijn als je website een duidelijke stijl heeft. Meerdere lettertypes, felle kleuren en drukke elementen zijn hét recept voor totale chaos. Dan verliezen je foto’s hun kracht.
  • Overdrijf het niet qua foto’s. Natuurlijk ben je enthousiast over je foto’s – alleen maar leuk! Maar probeer je in te houden en zet niet álle foto’s op je site. Anders weten bezoekers niet meer waar ze moeten kijken.
  • Verstop de contactopties niet. Een e-mailadres onderaan je site is niet genoeg. Zorg dat mensen altijd een knop of formulier zien waarmee ze direct contact met je opnemen.
  • Maak je website niet te druk. Pas op met felle kleuren of allerlei hippe visuals. Dat ziet er leuk uit, maar leidt ook af van de foto’s. En laat dat laatste nu zijn waar het op jouw site om moet draaien.

Aan de slag met jouw eigen fotografiewebsite?

Ben je enthousiast om direct jouw eigen fotografie-portfoliowebsite op te tuigen? Met de Website Builder van Hostnet is dat zo gepiept. Ook zonder HTML-kennis. Kies een template, pas de kleuren en lettertypes aan, upload je foto’s en vul de teksten aan. Daarna is je site klaar om live te gaan.

Wil je meer vrijheid? Dan kun je ook voor WordPress-hosting kiezen. Die biedt je volop mogelijkheden om zelf of via een websitebouwer een flitsende fotografiesite te maken.

Delen
Romy Veul

Romy Veul is een blogger, tekstschrijver en ambitieuze ondernemer met een oneindige nieuwsgierigheid. Het liefst zoekt ze dingen tot op de bodem uit en maakt ze complexe materie toegankelijk voor elke ondernemer. Met haar artikelen helpt ze jou op weg met praktische ondernemerstips, handige tools en meer.

Reacties
Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.