Bij elke bedrijfssoftware zitten functionaliteiten die niet iedereen kent, maar die wel erg handig zijn. Zo ook in Microsoft 365 (voorheen Office 365). Om jou een handje te helpen, deel ik in dit artikel 7 handige Microsoft 365-functionaliteiten. Er zijn namelijk veel mogelijkheden met Microsoft 365!

Waarom Microsoft 365 gebruiken?

Microsoft 365 is een goede keuze als je meer uit jouw business wilt halen. Met deze bedrijfssoftware werk je veilig en efficiënt in de cloud. Bovendien heb je online altijd, overal en op elke plek toegang tot de vertrouwde Office 365-apps, zoals Word en Excel. Je deelt eenvoudig documenten met klanten, collega’s en leveranciers. En je beheert gemakkelijk jouw mail, agenda en contactpersonen.

Nog niet helemaal overtuigd? Ontdek deze 3 voordelen van Microsoft 365.

7 Microsoft 365-functionaliteiten

Microsoft 365 bevat dus veel mogelijkheden en handige functionaliteiten. Ben jij er klaar voor? Ik deel er hieronder 7!

1. Werk realtime samen met collega’s

Werk je samen met collega’s aan een project? Of heb je een tekst klaar en verwacht je feedback van een klant? Met Microsoft 365 werk je samen tegelijkertijd in hetzelfde document. Ondertussen overleg je via Microsoft Teams of de chat, en voert de feedback direct door.

Samenwerken in Word

2. Stuur grote bestanden via de e-mail

Je kent het vast wel: je wilt een document via de e-mail versturen, maar het bestand is veel te groot. Dus het lukt niet. Dat is verleden tijd met Microsoft 365. Via OneDrive deel je namelijk gemakkelijk documenten met anderen. Hoe? Je hoeft alleen maar de link in een e-mail te plaatsen en deze via Microsoft Exchange (alleen bij Business Basic en Business Standard) of Outlook naar de ander te versturen. Vervolgens kan de ontvanger het bestand via jouw OneDrive downloaden. Zo loop je dus niet tegen het datalimiet van je mailbox aan.

3. Organiseer je werk met Planner

Ken je Planner al? Je hoort er weinig over, maar deze functionaliteit is erg handig om samen met collega’s ideeën of campagnes uit te werken. Met Planner kun je als team eenvoudig:

  • nieuwe plannen maken;
  • taken organiseren en toewijzen;
  • bestanden delen;
  • chatten;
  • de werkvoortgang bijhouden;
  • anderen op de hoogte houden.

4. Maak datavisualisaties met 3D Maps

Een van de andere handige Microsoft 365-functionaliteiten is 3D Maps in Excel. Hiermee maak je gemakkelijk zelf datavisualisaties. Na het inladen van je data, maak je bijvoorbeeld 3D-visuals van onderzoeksgegevens op de wereldkaart. In het artikel ‘Get started with 3D Maps’ van Microsoft lees je hoe je met deze functionaliteit aan de slag gaat.

Excel 3D Maps

5. Converteer pdf-bestanden naar Word

Heb je een pdf-bestand gekregen en wil je dit aanpassen? Dan ging je vroeger online op zoek naar een converteerprogramma, zodat je het bestand in Word kon bewerken. Gelukkig kun je veel tijd besparen. Met Microsoft 365 converteer je namelijk snel pdf-bestanden naar Word, zodat je daarna wijzigingen kunt doorvoeren.

6. Presenteer informatie aantrekkelijk via Sway

De functionaliteit Sway wordt vaak benoemd, toch gebruiken weinig ondernemers het. Met Sway ga je zelf aan de slag met digital storytelling. Je kunt eenvoudig informatie op een aantrekkelijke manier presenteren. Je creëert de mooiste visueel vormgegeven rapporten, presentaties en nieuwsbrieven. Het enige wat jij hoeft te doen, is de inhoud te bepalen. De rest doet Sway voor jou.

7. Creëer een overzichtelijke mailbox met Focused Inbox

Heb je vaak een overvolle mailbox? Zie je soms een e-mail over het hoofd? Dan is Focused Inbox iets voor jou! Wanneer je deze functie aanzet in Outlook, dan worden de mails die voor jou minder prioriteit hebben automatisch in de map ‘Other/Overige’ geplaatst. De rest komt in de inbox ‘Focused/Prioriteit’ terecht. Outlook baseert die prioriteit op de content in de mail (nieuwsbrieven, persoonlijke mail, et cetera) en de interactie met anderen via e-mail.

Van Clutter naar Focused Inbox

Focused Inbox is de opvolger van Clutter. Dit was een functionaliteit waarmee Outlook ook e-mails met meer en minder prioriteit scheidde. Je vraagt je nu wellicht af: wat is dan het verschil? Het lijkt erop dat vooral de gebruikerservaring van Outlook erop vooruitgaat. Je leest er meer over in dit artikel. Uiteraard kun je zelf het best testen of dit echt zo is. 😉 Meer weten over Focused Inbox? Check dan de video hieronder.

Start vandaag nog met Microsoft 365

Je bent aan het eind gekomen van dit artikel waarin je 7 handige functionaliteiten in Microsoft 365 hebt ontdekt. Ook heb je kennisgemaakt met de vele mogelijkheden van Microsoft 365. Heb je jouw abonnement nog niet aangeschaft, bijvoorbeeld omdat je twijfelt? Dan raad ik je aan om eerst onze abonnementen van Microsoft 365 te vergelijken. Of lees hoe je kunt overstappen naar Microsoft 365.

Heb je jouw abonnement wel al besteld? Dan wil je deze Microsoft 365-tips niet missen! Heb jij nog tips of handige functionaliteiten ontdekt? Laat het weten in de comments!

Werken waar en wanneer je maar wilt? Met Microsoft 365 kun je altijd bij je bestanden en agenda.
Delen
Reacties
Reageer

Reacties zijn gesloten.