3 manieren om WordPress-reacties uit te schakelen

Lysanne Hopman
leestijd
3 manieren om WordPress-reacties uit te schakelen

Wanneer je een WordPress-website hebt gemaakt, kunnen bezoekers een reactie achterlaten op je berichten of op pagina’s. Zo ontstaat er interactie tussen jou en de bezoeker, maar ook tussen bezoekers onderling. In dit artikel lees je onder andere wat WordPress-reacties zijn en hoe je op 3 manieren WordPress-reacties kunt uitschakelen.

Wat zijn WordPress-reacties?

WordPress-reacties zijn stukken tekst die bezoekers achterlaten op je website. Ze bestaan uit de naam van de bezoeker, en de datum en tijd van schrijven. Via reacties kunnen bezoekers eenvoudig met jou en andere bezoekers communiceren. Ze kunnen:

  • feedback geven;
  • vragen stellen;
  • hun mening geven;
  • et cetera.

Het is mogelijk om WordPress-reacties toe te staan bij berichten, pagina’s en andere berichttypes, afhankelijk van het WordPress-thema dat je hebt gekozen. Het is echter aan bezoekers zelf of ze een reactie willen achterlaten of niet.

Breng je blog, website of webshop tot leven met WordPress. Inclusief installatie, https-verbinding en zakelijke e-mail.

De instellingen

Binnen WordPress heb je verschillende instellingen om reactiemogelijkheden te beheren. Om bij de instellingen te komen, volg je de volgende stappen:

  1. Login in WordPress.
  2. Ga in het Dashboard-menu links naar ‘Instellingen’.
  3. Klik op ‘Discussie’.

Standaard berichtinstellingen

Hier stel je in of je een melding wilt sturen naar websites die je in berichten hebt genoemd, of je pingbacks en trackbacks wilt toestaan op nieuwe berichten en of je mensen wilt toelaten om een reactie achter te laten.

Overige reactie-instellingen

Bij de overige instellingen vink je aan dat:

  • mensen hun naam en e-mailadres moeten opgeven;
  • gebruikers ingelogd moeten zijn om te kunnen reageren;
  • reacties worden uitgeschakeld bij berichten die ouder zijn dan een bepaald aantal dagen;
  • een reactie op een reactie worden toegestaan tot een bepaald aantal niveaus diep;
  • reacties over meerdere pagina’s worden verdeeld met een bepaald aantal reacties per pagina;
  • de nieuwste of oudste reacties als eerst worden getoond.

E-mailnotificatie

Vink je deze functie aan? Dan krijg je een e-mail als iemand een reactie plaatst of als een reactie wacht op moderatie.

Voor een reactie verschijnt

Bij dit onderdeel kun je aanvinken dat reacties handmatig moeten worden goedgekeurd en dat de afzender een eerder toegelaten reactie geplaatst moet hebben voordat hij kan reageren.

Reacties modereren

Hier kun je aangeven wanneer een reactie goedgekeurd moet worden als er een bepaalde hoeveelheid links in staan. Maar ook wanneer een reactie een bepaald woord, url, e-mailadres of ip-adres bevat, moet worden goedgekeurd of automatisch in de prullenbak wordt gegooid. 

Tip: Door reCAPTCHA voor WordPress in te stellen, kunnen bots geen spam versturen via het reactiegedeelte van je website.

Avatars

Een avatar is een afbeelding die bij een reactie komt te staan. Hier stel je in of je avatars op je website wilt gebruiken en of deze al dan niet voor elke bezoeker geschikt is. Heeft een gebruiker geen eigen avatar? Dan kan er een algemeen logo worden getoond of een gegenereerd logo op basis van zijn of haar e-mailadres.

WordPress-website laten maken

Hoe beheer je WordPress-reacties?

Je beheert reacties in de Admin-omgeving van je WordPress-website. Zo doe je dat:

  1. Login op je WordPress-website.
  2. Ga in het Dashboard-menu links naar ‘Reacties’.

Hier zie je alle reacties op jouw WordPress-website. Bij elke reactie zie je de volgende gegevens van de bezoeker:

  • de naam;
  • het e-mailadres;
  • eventueel de website;
  • eventueel de avatar;
  • zijn reactie;
  • op welk bericht of welke pagina hij de reactie heeft achtergelaten;
  • op welke dag en welk tijdstip hij de reactie heeft geschreven.

Reacties filteren

In het gedeelte waar je reacties beheert, kun je reacties filteren. Je kiest uit:

  • alle reacties;
  • je eigen reacties;
  • wachtende reacties;
  • goedgekeurde reacties;
  • spamreacties;
  • reacties die in de prullenbak zitten.

Een enkele WordPress-reactie beheren

Als je een enkele reactie wilt beheren, ga je met je muis op de reactie staan. Vervolgens zie je een balkje met verschillende opties:

  • weigeren;
    Je weigert een reactie (als deze eerst goedgekeurd moet worden), zodat hij niet op je website komt te staan.
  • beantwoorden;
    Je beantwoordt de reactie.
  • snel bewerken;
    Je bewerkt de reactie snel op dezelfde pagina.
  • bewerken;
    Je bewerkt de reactie op een nieuwe pagina.
  • spam;
    Je markeert de reactie als spam.
  • prullenbak. 
    Je gooit de reactie in de prullenbak.

Tip: Ik raad je aan om de WordPress-plugin Akismet te installeren. Akismet stopt spam in WordPress.

Meerdere WordPress-reacties beheren

Wanneer je veel reacties op je WordPress-website krijgt, kan het beheren tijdrovend zijn. Gelukkig heeft WordPress een handige functie ingebouwd. Zo beheer je meerdere reacties in 1 keer. Je vinkt de reacties aan en kunt ze gelijktijdig weigeren, toelaten, markeren als spam of verplaatsen naar de prullenbak.

Breng je blog, website of webshop tot leven met WordPress. Inclusief installatie, https-verbinding en zakelijke e-mail.

WordPress-reacties uitschakelen op 3 manieren

Soms is het niet gewenst om reacties te ontvangen op een of meerdere berichten of pagina’s. Dan kun je reacties in WordPress uitschakelen. Dit is op 3 manieren mogelijk.

1. WordPress-reacties uitschakelen voor je hele website

Wil je reacties uitzetten voor je hele WordPress-website? Dan verander je de instellingen bij ‘Discussie’:

  1. Login op je WordPress-website.
  2. Ga in het Dashboard-menu links naar ‘Instellingen’.
  3. Klik op ‘Discussie’.
  4. Vink de optie ‘Sta mensen toe reactie te geven op nieuwe berichten’ uit.
  5. Klik op ‘Wijzigingen opslaan’.

Let op: Deze functie werkt alleen voor nieuwe berichten. Bezoekers kunnen nog wel op oude berichten reageren.

2. WordPress-reacties uitschakelen voor meerdere berichten of pagina’s

Wil je reacties uitzetten voor een paar berichten of pagina’s? Volg dan deze stappen:

  1. Login op je WordPress-website.
  2. Ga in het Dashboard-menu links naar ‘Berichten’ of ‘Pagina’s’.
  3. Klik op ‘Alle berichten’ of ‘Alle pagina’s’.
  4. Vink de berichten of pagina’s aan waarvan je de reacties wilt uitzetten.
  5. Selecteer in het dropdown-menu Bulkacties ‘Bewerken’ en klik op ‘Toepassen’.
  6. Selecteer in het dropdown-menu bij Reacties ‘Niet toestaan’ en klik op ‘Updaten’.

Wil je reacties wel weer toestaan voor meerdere berichten of pagina’s? Volg de bovenstaande stappen en selecteer in het dropdown-menu bij Reacties voor ‘Toestaan’.

3. WordPress-reacties uitschakelen voor 1 bericht of pagina

Wanneer je reacties wilt uitzetten voor 1 bericht of pagina, dan volg je de onderstaande stappen:

  1. Login op je WordPress-website.
  2. Ga in het Dashboard-menu links naar ‘Berichten’ of ‘Pagina’s’.
  3. Klik op ‘Alle berichten’ of ‘Alle pagina’s’.
  4. Ga met je muis op het bericht of de pagina staan en klik in het balkje op ‘Snel bewerken’.
  5. Vink ‘Reacties toestaan’ uit en klik op ‘Updaten’.

Je kunt ook reacties uitzetten in een bericht of op een pagina zelf. Dit is handig als je het bericht of de pagina aan het maken bent. Zo doe je dat:

  1. Login op je WordPress-website.
  2. Ga in het Dashboard-menu links naar ‘Berichten’ of ‘Pagina’s’.
  3. Klik op ‘Alle berichten’ of ‘Alle pagina’s’.
  4. Klik op het bericht of de pagina waarvan je de reacties wilt uitzetten.
  5. Klik in het rechtermenu op ‘Bericht’ > ‘Discussie’.
  6. Vink ‘Reacties toestaan’ uit.
  7. Klik op ‘Concept opslaan’ als je het bericht of de pagina (nog) niet wilt publiceren. Is hij al online? Klik dan op ‘Updaten’.

Je bent aan het eind gekomen van dit artikel

Je hebt zojuist een artikel gelezen over het beheren en uitzetten van reacties in WordPress. Goed bezig! Er zijn meer WordPress-instellingen die belangrijk zijn voor je site. Zoals het beheren van WordPress-gebruikers. Als je deze en andere artikelen leest, is het eenvoudiger om je WordPress-website te onderhouden.

Heb je vragen of opmerkingen over het uitschakelen van WordPress-reacties? Laat dan gerust een reacties achter.

Delen
Lysanne Hopman

Lysanne Hopman werkte tot voor kort als SEO Content Specialist bij Hostnet. Haar passie voor schrijven en SEO komt tot leven in zowel haar werk als op haar lifestyleblog.

Reacties 9
  • Heb alles ingesteld conform voorbeeld in “filmpje”, echter zie ik de reactie niet verschijnen om goed te keuren. Waar zit het “het probleem”?

    • Beste Wim,

      Goede vraag. Een reactie wordt in principe altijd getoond in de lijst met wachtende reacties, mits je in de reactie-instellingen een vinkje hebt gezet bij ‘Reactie moet handmatig worden goedgekeurd’. Vink je deze optie niet aan, dan verschijnt een reactie niet in de lijst met wachtende reacties en is de reactie direct zichtbaar op je website.

      Ik moet er wel bij vermelden dat sommige WordPress-thema’s reacties anders modereren dan in het voorbeeld. Het kan zijn dat dit bij jou ook het geval is. Mochten je reactie-instellingen dus ingesteld staan zoals aangegeven in de video, dan raad ik je aan contact op te nemen met de maker(s) van je thema. Zij kunnen je in dat geval verder helpen.

      Met vriendelijke groet,

      Charlotte

      • De reacties worden op een pagina geplaatst. Hoe regel ik dat ze op de betreffende pagina komen te staan?

        • Beste Gerrit,

          Je kunt het best contact opnemen met de ontwikkelaar van het desbetreffende thema of plugin. Het kan namelijk zijn dat een van de instellingen anders is dan omschreven.

          Groetjes,

          Lysanne

  • Hej!
    Wanneer men reageert op een bericht van onze blog gebruikt men wel eens emoticons. Daardoor wordt reactie niet verzonden.
    Nu zou ik graag in het blok van de invoervelden een melding maken, dat men geen bijzondere leestekens of emoticons moet gebruiken.
    Alleen ik weet niet hoe!
    Kun je me helpen?
    Vriendelijk groetend,
    Joke

  • Hoi,

    Wellicht weten jullie dit. Ik heb onder mijn producten een review sectie (volgens mij werkt dat hetzelfde als berichten). Hier kunnen gebruikers een review plaatsen.

    Echter wanneer een nieuw iemand een beoordeling plaatst, krijgen alle andere gebruikers die ooit een review hebben geplaats ook een mail dat er een reactie is.

    Super irritant natuurlijk voor de klant. Is er een manier om dit uit te schakelen?

    • Hoi Gijs,

      Dankjewel voor je vraag. Je kunt proberen om de discussie-instellingen in WordPress uit te vinken via ‘Instellingen’ > ‘Discussie’ > ‘Stuur mij een e-mail wanneer’ > ‘Iemand een reactie plaatst’. Hoogstwaarschijnlijk krijg je dan alleen zelf geen notificatie meer als iemand een beoordeling achterlaat. Mocht dit het niet zijn, dan kun je het best je vraag stellen op het WordPress-forum: https://nl.wordpress.org/support/forums/.

      Groetjes,

      Lysanne

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.