Nieuws Pas op: Phishingmail met verzoek tot support

Nieuws

Pas op: Phishingmail met verzoek tot support

Geplaatst op: 26-07-2021

Er wordt een phishingmail verzonden uit naam van Hostnet. In de e-mail staat dat je een verzoek aan Hostnet Support hebt ingediend. Dit bericht is onjuist.

De situatie

De phishingmail wordt verstuurd met de titel ‘[ticket #4100260403] MHH: Om contact op te nemen met de ondersteuning’, waarbij het ticketnummer kan verschillen. De varianten zijn onder andere '#4100260403' en '#507632021'. Deze e-mail is afkomstig van de volgende e-mailadressen:

  • noreply@younggreens.ge
  • info1@mondkapje4u.nl
  • support@pratimaindia.com
  • minj@mondkapje4u.nl
  • service01@le-verger.nl
  • service02@le-verger.nl
  • hosnet@pratimaindia.com

Hoe herken ik de phishingmail?

In de e-mail staat dat het bericht is verzonden naar aanleiding van je verzoek om een ticket te reserveren van ‘Hostnet Support’. Via een link die zogenaamd verwijst naar Mijn Hostnet, kun je volgens het bericht verbinding maken met de ‘Support’.

Dringend advies

We adviseren je dringend om niet op ‘http://mijn.hostnet.nl/’ te klikken en de e-mail direct te verwijderen uit je mailbox. Heb je toch op de link geklikt en het wachtwoord ingevuld? Wijzig dan dat wachtwoord voor alle accounts waarvoor je het gebruikt. Daarnaast is het verstandig je computer te scannen op virussen.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van oplichting. In het geval van phishing worden mensen, vaak via e-mails, naar een kopie van een website gelokt. Hier vullen ze nietsvermoedend hun login- of betaalgegevens in. De fraudeur krijgt zo hun gegevens in handen, met alle gevolgen van dien. Phishingaanvallen kunnen zeer geavanceerd zijn opgezet. Doorgaans zijn ze dan ook lastig van legitieme berichten te onderscheiden.

Twijfel je of een mail van Hostnet afkomstig is? Neem dan altijd contact met ons op.  

Enkele tips tegen phishing

  • Vertrouw de afzender niet klakkeloos. Controleer altijd of de e-mail vanaf een betrouwbaar e-mailadres afkomstig is. Hostnet stuurt enkel berichten vanuit een adres dat eindigt op '(nieuws.)hostnet.nl'.
  • Laat je e-mailprogramma e-mailheaders weergeven. Hierdoor zie je vanaf welke server het bericht wordt verzonden en via welke servers het bericht bij de ontvanger aankomt.
  • Kijk in de e-mailheaders of er een 'return-path' en/of 'envelope-from' aanwezig is met een e-mailadres dat eindigt op '(nieuws.)hostnet.nl'.
  • Klik niet zomaar op een link in een e-mail. Beweeg met je muis eerst over de link. Je ziet dan het webadres waarnaar de link verwijst. In phishingmails is dit een erg onbetrouwbaar adres.
  • Let op spel- of taalfouten. Als een e-mail veel fouten bevat, is het vaak geen legitieme e-mail.

Meer nieuws van Hostnet

Nieuw: maak een professionele site met Website Builder

Wil je een professionele website, maar heb je geen technische kennis? Dan is onze nieuwe dienst Website Builder iets voor jou. Start nu de gratis proefperiode.

Openingstijden rondom de feestdagen

Rondom de feestdagen heeft onze Klantenservice aangepaste openingstijden. Bekijk de tijden in dit nieuwsbericht.

Nieuw in Mijn Hostnet: tweestaps-authenticatie

Voortaan is het inloggen op Mijn Hostnet nog veiliger. In dit bericht leggen we je alles uit over het inloggen met tweestaps-authenticatie.

Welkom bij Hostnet, chatbot Kevin!

Vanaf vandaag is er een nieuwe 'medewerker' op de Hostnet-chat: chatbot Kevin. In dit bericht lees je hoe het chatten met Kevin eruitziet.